Warsztat

Jak wyczyścić zawór EGR — poradnik

Zawór EGR to jeden z tych elementów auta, który ma na celu uczynienie samochodu bardziej przyjaznym dla środowiska. Do bezproblemowej pracy wymaga on niestety regularnego czyszczenia. W innym wypadku samochód będzie zużywać większą ilość paliwa, a silnik gasnąć podczas wciskania sprzęgła. To najczęstsze problemy wnikające z zatkania zaworu recyrkulacji spalin. Jak czyścić EGR oraz jakiego środka użyć?

 

Co to jest EGR?

Zawór EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculation) montowany jest w układzie wydechowym pojazdu. Jego zadaniem jest kierowanie części spalin uchodzących z silnika z powrotem do układu dolotowego, dzięki czemu do atmosfery przedostaje się mniej szkodliwych dla środowiska tlenków azotu.

Jak działa EGR?

Wiele osób błędnie zakłada, że zawór EGR ma za zadanie wypalić szkodliwe substancje, które znajdują się w spalinach. W rzeczywistości zawór EGR obniża temperaturę w komorze spalania, co spowalnia proces dopalania spalin i obniżenie emisji tlenków azotu. Proces ten niestety ma jednak także efekt uboczny. Jest nim obniżenie mocy silnika.

 

  • K2 ZMYWACZ DO EGR 400 ML
    Wysokociśnieniowy środek do czyszczenia zaworów EGR

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Jak wykryć awarię zaworu EGR?

Zawory EGR mają różną konstrukcję, jak i rodzaje sterowania. Ich otwieranie może odbywać się za pomocą mechanizmu elektronicznego lub pneumatycznego. Jego najczęstszą usterką jest zacięcie się układu i pozostawienie go w pozycji otwartej, co może skutkować ciągłym dostawaniem się spalin do komory spalania, a w efekcie utratą mocy silnika, jego nierówną pracą czy wzrostem spalania.

 


Ponadto zawór EGR wielokrotnie się zacina, co wynika z gromadzenia się sadzy i osadów mechanicznych. Wówczas usunięcie awarii polega na wyjęciu zaworu i jego starannym oczyszczeniu. Na ogół taki proces jest wystarczający, choć przy uszkodzeniu mechanizmu sterowania, wymienić trzeba go na nowy. Sam zawór EGR kosztuje ok. 100 zł, ale wysokie mogą być koszta wymiany, ponieważ często dostęp do tego elementu jest mocno utrudniony.

 

 

Czyszczenie EGR

Zawór EGR w każdym samochodzie jest umieszczony w innym miejscu, a więc przed rozpoczęciem demontażu, zapoznać się należy z instrukcją obsługi pojazdu, gdzie znajduje się informacja o jego lokalizacji. W większości samochodów konieczne jest zdjęcie pokrywy silnika.

Po znalezieniu zaworu EGR następnie trzeba odpiąć kostkę z kablami i przystąpić do demontażu. Ważne jest, aby przy tej czynności zachować dużą ostrożność i dokładność, aby śruby bądź podkładki nie wpadły do komory silnika. Ich wyciągnięcie z pewnością przysporzy wiele problemów, a ponadto może się nawet skończyć remontem jednostki napędowej. Po poluzowaniu zaworu EGR można go zdemontować, po czym zabrać się za mocno zabrudzone kanały, zeskrobując bądź wybierając z nich nagromadzony tam nagar. Skorzystać można przy tym ze śrubokręta lub odkurzacza, dzięki czemu mamy pewność, że nic nie dostanie się do komory silnika.

 


Właściwe czyszczenie gaźników wielu wykonuje pędzelkiem lub szmatką nasączoną benzyną ekstrakcyjną. Lepszym wyborem będzie jednak specjalistyczny K2 Zmywacz Do EGR. Tym bardziej że po każdym czyszczeniu pojemnik z benzyną trzeba wymienić, a powtórzenie czyszczenia zaworu zaleca się co najmniej 2-3 razy. Przy okazji warto zająć się też czyszczeniem przepustnicy, do czego również posłuży wspomniany wyżej zmywacz, sprawdzający się też przy czyszczeniu gaźnika i wtryskiwaczy.

 


Cechuje się on dużą skutecznością i usuwa wszelkie zabrudzenia, a w tym nagar, laki, pył czy smołę. Co istotne, jest on również bezpieczny dla sond lambda i katalizatorów, a stosować można go w silnikach dwusuwowych i czterosuwowych. Nie dość, że z łatwością usuwa on zabrudzenia, to dodatkowo zapewnia ochronę antykorozyjną, sprzyja wzrostowi mocy, zmniejsza zużycie paliwa i ogranicza emisję szkodliwych substancji dla środowiska.

Po wyczyszczeniu kanałów i samego zaworu EGR wszystko należy ze sobą skręcić i udać się na jazdę próbną.

Zobacz komentarze

Ostatnio dodane artykuły

Klej do śrub – jaki wybrać?

Kiedy skręcasz coś na śrubki, ostatnią rzeczą o którą chcesz się martwić, jest to, że…

2 dni temu

Uszczelniacz dekarski czy silikon? Co wybrać?

Uszczelniacz dekarski to składnik, który powinien być na wyposażeniu każdego dekarza i nie tylko, kluczowy…

1 tydzień temu

Pianka montażowa niskoprężna – do czego?

Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…

1 tydzień temu

Jaki olej do silnika dwusuwowego?

Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…

3 tygodnie temu

Do czego jest podkład epoksydowy?

Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…

1 miesiąc temu

Czym jest piano black w samochodzie? Jak o niego dbać?

Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…

1 miesiąc temu