Filtr GPF (Gasoline Particulate Filter), znany również jako filtr cząstek stałych dla silników benzynowych, montowany jest we wszystkich autach z silnikiem benzynowym spełniających normę spalin EURO 6, więc można przyjąć ze we wszystkich samochodach z silnikiem benzynowym produkowanych po 2017 roku. Ale co to dokładnie jest i jak działa? W naszym kompletnym przewodniku wyjaśniamy, czym jest filtr GPF, jakie ma zalety oraz dlaczego jest tak ważny dla przyszłości motoryzacji. Poznaj wszystkie kluczowe informacje na temat tej technologii i zrozum, jak wpłynie ona na Twój samochód.

Spis treści:

Co to jest filtr GPF – budowa, zasada działania

Filtr GPF to relatywnie nowa technologia stosowana w silnikach benzynowych, której głównym celem jest redukcja emisji szkodliwych cząstek stałych. Analogicznie do filtrów DPF w samochodach z silnikami diesla, GPF służy do oczyszczania spalin przed ich wydostaniem się do atmosfery.

Budowa: Filtr GPF składa się z zaawansowanej struktury ceramicznej, zazwyczaj wykonanej z kordierytu lub krzemionki. Ta struktura ma formę komórkową, przypominającą plaster miodu, gdzie każda komórka jest przegrodzona, a spaliny muszą przejść przez ścianki, aby dostać się na zewnątrz. Ścianki te są pokryte cienką warstwą katalityczną, która pomaga w procesie spalania cząstek stałych.

Zasada działania: Gdy spaliny przepływają przez filtr, cząstki stałe (takie jak sadza) zostają uwięzione na ściankach komórek. Z biegiem czasu, pod wpływem wysokiej temperatury oraz katalizatora, te cząstki są spalane, przekształcając się w dwutlenek węgla oraz wodę, które są mniej szkodliwe dla środowiska. System zarządzania silnikiem monitoruje skuteczność działania filtra i w razie potrzeby inicjuje proces regeneracji, podnosząc temperaturę w filtrze, aby spalić zgromadzone cząstki stałe.

Wprowadzenie filtrów GPF to odpowiedź na coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Dzięki nim samochody z silnikami benzynowymi stają się bardziej ekologiczne, a jakość powietrza w naszych miastach nieustannie się poprawia. Jeśli jesteś właścicielem nowoczesnego samochodu benzynowego, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój pojazd jest już wyposażony w filtr GPF, co przyczynia się do ochrony środowiska.

filtr gpf zasada działania

Jaka jest różnica między DPF a GPF?

W miarę jak przepisy dotyczące emisji spalin stają się coraz bardziej rygorystyczne, producenci samochodów wprowadzają różne technologie, aby sprostać tym wymaganiom. DPF i GPF to dwa kluczowe filtry stosowane w samochodach do ograniczenia emisji cząstek stałych. Chociaż oba mają podobny cel, istnieją istotne różnice między nimi.

  1. Przeznaczenie:
    – DPF (Diesel Particulate Filter) jest przeznaczony dla samochodów z silnikami wysokoprężnymi, czyli diesla. Został stworzony, aby zredukować emisję cząstek stałych, które są produktem spalania oleju napędowego.
    – GPF (Gasoline Particulate Filter) jest stosowany w samochodach z silnikami benzynowymi. Jego zadaniem jest redukcja emisji cząstek stałych powstających podczas spalania benzyny.
  2. Skład spalin:
    – Spaliny diesla są bardziej złożone i zawierają większą ilość cząstek stałych w porównaniu do benzyny. Dlatego DPF musi być bardziej wydajny w zatrzymywaniu i regeneracji cząstek.
    – GPF ma do czynienia z inną charakterystyką cząstek, które są generalnie mniejsze i lżejsze niż te w spalinach diesla.
  3. Materiał i konstrukcja:
    – Chociaż oba filtry są często wykonane z podobnych materiałów, takich jak kordieryt czy krzemionka, mogą różnić się budową wewnętrzną oraz grubością ścianek w celu optymalizacji działania w zależności od typu spalin.

Podsumowując, zarówno DPF, jak i GPF mają kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska i spełniania norm emisji. Chociaż służą podobnemu celowi, zostały zaprojektowane do pracy z różnymi rodzajami paliwa i mają różne specyfikacje techniczne. Dzięki nim nowoczesne samochody są bardziej ekologiczne i przyjazne dla środowiska.

W jakich autach jest filtr GPF?

Filtr GPF, jest stosunkowo nową technologią w świecie motoryzacji, mającą na celu redukcję emisji cząstek stałych z silników benzynowych. Wyposażone są w niego samochody produkowane po wprowadzeniu normy Euro 6d-TEMP i Euro 6d, które z kolei zaczęły obowiązywać od września 2017 roku.

Czy filtr GPF się wypala?

Jednym z najczęstszych pytań dotyczących jego funkcjonowania jest, czy filtr GPF podobnie jak filtr DPF w silnikach diesla, ulega procesowi wypalania?

Tak, filtr GPF również ulega procesowi wypalania. Częstotliwość wypalania filtra GPF jest zależna od wielu czynników, oscyluje w odstępach 400-800km. W trakcie eksploatacji samochodu cząstki stałe gromadzą się w filtrze, co prowadzi do jego częściowego zatkania. Aby zapobiec nadmiernemu zatkaniu i zabezpieczyć filtr przed uszkodzeniem, system samochodu inicjuje cykliczny proces wypalania. Polega on na podniesieniu temperatury w filtrze do poziomu umożliwiającego spalanie zgromadzonych cząstek.

Należy pamiętać, że tak samo jak w przypadku filtra DPF, do jego poprawnego wypalenia potrzeba czasu. Aby zapewnić skuteczne wypalanie filtra GPF, warto regularnie jeździć na dłuższych trasach z większą prędkością.

Do samochodów użytkowanych głównie w mieście można zastosować dodatek do paliwa K2 GPF GO!, który stosowany regularnie skutecznie zmniejsza osadzanie cząstek sadzy i węgla, a tym samym pomaga w prawidłowym przepływ spalin.

filtr gpf - wypalanie poprzez dolanie K2 GPF GO!

  • K2 GPF GO! 250ml
    Dodatek do paliwa, zapobiega zapychaniu filtra
Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

FAQ – Najczęściej zadawane pytania:

  1. Czym dokładnie jest filtr GPF?
    Filtr GPF (Gasoline Particulate Filter) to technologia stosowana w silnikach benzynowych, mająca na celu redukcję emisji szkodliwych cząstek stałych. Działa podobnie do filtrów DPF w samochodach diesla, oczyszczając spaliny przed ich wydostaniem się do atmosfery
  2. W jakich autach jest GPF?
    Filtr GPF jest stosowany głównie w nowoczesnych samochodach z silnikami benzynowymi, produkowanych po wprowadzeniu normy emisji Euro 6d-TEMP i Euro 6d, które zaczęły obowiązywać od września 2017 roku
  3. Jaka jest różnica między DPF a GPF?
    DPF (Diesel Particulate Filter) jest filtrem cząstek stałych przeznaczonym dla samochodów z silnikami diesla, redukującym emisję cząstek powstających podczas spalania oleju napędowego. Natomiast GPF (Gasoline Particulate Filter) jest stosowany w samochodach z silnikami benzynowymi i służy do ograniczenia emisji cząstek stałych powstających podczas spalania benzyny.
  4. Jakie są objawy zatkanego filtra GPF?
    Objawy zatkanego filtra GPF mogą obejmować spadek mocy silnika, nieregularne działanie silnika oraz pojawienie się komunikatu bądź kontrolki ostrzegawczej na desce rozdzielczej samochodu. Często zatkanie może także prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa i trudności w odpalaniu pojazdu.
  5. Czy dodatki do paliwa, takie jak K2 GPF GO!, są bezpieczne dla mojego samochodu?
    Tak, dodatki do paliwa, takie jak K2 GPF GO!, są zaprojektowane specjalnie z myślą o optymalizacji działania i konserwacji filtrów GPF w silnikach benzynowych. Ich regularne stosowanie może pomóc w utrzymaniu prawidłowej pracy filtra.