Zaparowane szyby w samochodzie podczas deszczu albo w zimie to jedna z najbardziej dokuczliwych udręk. Rano nie pozwalają ci pojechać bez obaw o spóźnienie do pracy, a wieczorem opóźniają powrót do domu. Czy można pozbyć się tego kłopotu? Czym umyć zaparowane szyby w aucie, by na dłuższy czas zapomnieć o problemach z widocznością? Odpowiedź nazywa się antypara K2 Fox.
Dlaczego parują szyby w samochodzie?
Przyczyny parowania szyb w samochodzie tkwią w fizyce znanej nam dobrze ze szkoły. Szczególnie w zimie, do samochodu przedostaje się nam sporo wody. Wskutek parowania tej wody, powietrze wewnątrz kabiny staje się bardzo wilgotne. Kiedy zostawimy samochód na parkingu, w konfrontacji z powietrzem zimnym z zewnątrz ciepłe i wilgotne powietrze będzie chciało nam uciec „do góry” i osadzi się na szybach, doprowadzając do ich zaparowania.
W samochodach ze sprawną klimatyzacją problem jest mniejszy, ponieważ ta szybko wyrówna nam różnicę temperatur i przez to stan powietrza. Gorzej, gdy klima nie jest tak sprawna albo gdy nie mamy jej w ogóle i polegamy tylko na ogrzewaniu. Wtedy taki proces może trwać nawet kilkanaście minut, a to zdecydowanie zbyt wiele na typowy, poniedziałkowy poranek.
Ograniczenie wilgoci w aucie
Walkę z zaparowanymi szybami powinniśmy więc rozpocząć od ograniczenia ilości wody, którą wnosimy do samochodu. Jak to zrobić? Trików jest kilka, niektóre bardzo proste i jednocześnie często zapominane. Wystarczy wspomnieć o strzepaniu z butów śniegu lub mokrego błota.
Przed zimą warto też sprawdzić stan uszczelek przy drzwiach i bagażniku oraz szczelność szyb. Wbrew sugestiom, należy też korzystać z klimatyzacji. Ta wprowadza nam do samochodu powietrze osuszone. W końcu, dobrym pomysłem jest wymiana filtra kabinowego oraz dywaników z welurowych na gumowe. Może i nie będą tak ładne, ale pozwolą nam szybko usunąć z samochodu niechcianą wodę.
Może Cię, również zainteresować:
Warto zauważyć, że cały czas mówimy tu tylko o wodzie. A niestety, u wielu kierowców ten problem jest bardziej skomplikowany ze względu na brud. Brud, który na szybie już jest albo który przeniesie się na szybę razem z próbującą uciec parą. Od strony chemicznej brudna woda przestaje być zwykłym H2O, przez co trudniej jest ją odparować. Choćby z tych powodów wnętrze samochodu powinno być regularnie czyszczone.
Antypara do szyb samochodowych
Niestety, nawet mimo tych czynności woda i tak dostanie się nam do wnętrza. W końcu musimy jakoś oddychać, a nasze ubrania zmokną. Co więc zrobić, gdy tą wodę (i błoto) już w samochodzie mamy i szyby regularnie nam parują? Zabezpieczenie szyb przed parowaniem to domeny specjalnych środków czyszczących zwanych potocznie antyparą lub anti fog, a ich przykładem jest K2 Fox.
Zadanie środka typu K2 Fox jest bezpośrednio związane z tym, co dzieje się z wilgocią w kabinie samochodu. K2 Fox tworzy na szybie swego rodzaju warstwę osłonową, która „odbija” ciepłe, wilgotne powietrze. Dzięki temu para nie osadza się na szybie i pozostawia ją przeźroczystą. Dobrze rozprowadzony środek może dać nam taki efekt nawet na kilka tygodni.
Jak działa anti fog?
Aby uzyskać tak długotrwały efekt, warto wziąć pod uwagę parę rad. Przed nakładaniem środka warto przewietrzyć wnętrze samochodu. W ten sposób ucieknie nam przynajmniej część brudnego i wilgotnego powietrza, które pozostało w nim po wcześniejszych podróżach. Samą szybę powinniśmy natomiast dokładnie umyć i wysuszyć, aby środek nie zmieszał się z brudem i nie pozostawił nam żadnych smug.
Choć K2 Fox jest dostępny w sprayu, dobrym pomysłem jest spryskanie nie szyby, ale czystej szmatki lub gąbki. Dzięki temu równo i dokładnie rozprowadzimy produkt po szybie, a przy tym nie zabrudzimy wnętrza auta. Gdy już to zrobimy, warto chwilę poczekać, aż K2 Fox odparuje i na szybie pojawi się niewielki nalot. Wówczas jeszcze raz bierzemy czystą, suchą szmatkę i polerujemy szybę do czystości.
Jedna szyba bez zabezpieczenia
Przy środkach typu K2 Fox często jest wskazane, by na jednej z szyb nie stosować środka. Choć brzmi to dziwnie, jest ku temu prosty i ważny powód. Produkt nie eliminuje wilgoci, a tylko nie dopuszcza do zaparowania kluczowych podczas jazdy szyb. Ta wilgoć musi więc gdzieś osiąść i najlepiej, by było to miejsce odporne na jej obecność.
A takim dobrym miejscem jest szyba boczna znajdująca się za kierowcą. Jej zaparowanie podczas jazdy nie jest dla kierowcy problemem. Usuwanie pary z szyb, w przypadku tej konkretnej szyby nie będzie więc czynnością niezbędną. Wilgoć obecna na szybie będzie natomiast łatwiejsza do usunięcia i bezproblemowa dla powierzchni, w przeciwieństwie do skórzanej tapicerki czy poddasza.
Nadmierne parowanie szyb w samochodzie
Zaparowane szyby w samochodzie to problem dokuczliwy, ale i nietrudny do przezwyciężenia. Wystarczy odpowiednio przygotować samochód, a szczególnie szyby, oraz stosować się do dobrze znanych rad. Dzięki temu będziemy mieli mniej wilgoci w samochodzie, natomiast wilgocią obecną już wewnątrz kabiny my będziemy kierowali zgodnie z naszymi planami, a nie ona będzie nam układała plan dnia.
Przed każdą nadchodzącą zimą, Warto zaopatrzyć się w produkty zimowe dla swojego samochodu. Dzięki, którym użytkowanie w tym okresie będzie o wiele prostsze.