Fot. Sterownik automatycznej skrzyni biegów
Proces zużywania się oleju przekładniowego postępuje znacznie szybciej w skrzyniach AT. Dlatego wymiana oleju w skrzyni automatycznej jest niezbędna. W zasadzie płyn znajdujący się w ich wnętrzu traktować należy jako lubrykant eksploatacyjny, podobnie jak olej w silniku.
Tu z pewnością pojawią się głosy, że dilerzy nie zalecają wymiany oleju w skrzyniach automatycznych, zauważając, że ten fabryczny w zupełności wystarczy na całe życie samochodu. Rzeczywiście mają rację, ale przy założeniu, że samochód posłużyć ma kierowcy do przejechania 150-200 tys. kilometrów. Z kolei producenci skrzyń automatycznych wymianę oleju uważają za konieczność.
Nie oznacza to oczywiście, że po osiągnięciu takich przebiegów skrzynia się rozsypie. Nie, ale jej elementy będą zużywać się coraz szybciej, aż w końcu całkowicie odmówią posłuszeństwa. Proces starzenia oleju jest natomiast tym szybszy, im poddawany jest on większym obciążeniom cieplnym.
Szybciej swoje parametry, a w tym gęstość, lepkość czy właściwości smarne i myjące traci on wskutek np. jazdy z wysoki prędkościami, częstej zmiany biegów czy pokonywaniu dróg w górach.
Fot. Sterownik automatycznej skrzyni biegów plus dedykowany olej ATF III przeznaczony do skrzyń biegów nowszej generacji
Częstotliwość wymiany oleju w skrzyniach AT zależna jest od marki i modelu auta czy rodzaju samej skrzyni. Zazwyczaj pierwsza wymiana oleju w skrzyni automatycznej następuje co 60-120 tys. km, kolejne co 40-100 tys. km.
Często zdarza się, że wymianę oleju kierowca zaniedbał, a olej wymienić chce dopiero wtedy, kiedy zauważył nieprawidłowe działanie przekładni, np. po przejechaniu ponad 200 tys. km.
Wówczas nieodpowiednio przeprowadzona wymiana nie tylko nie pomoże, ale skrzyni biegów może nawet zaszkodzić. Koniecznie zająć się tym więc muszą specjaliści.
Fot. Dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów DSG
Wymiana oleju w skrzyni biegów AT przeprowadzona może być metodą statyczną lub dynamiczną. Pierwsza bazuje na prawie grawitacji. Po odkręceniu korka spustowego olej zostaje usunięty i zastąpiony nowym, np. olejem K2 ATF III D.
Problem w tym, że metoda ta pozwala jedynie na wymianę 40-60% oleju, podczas kiedy cała reszta pozostaje wewnątrz przekładni hydrokinetycznej, w przewodach czy w chłodnicy oleju. Mieszanka oleju starego z nowym wpłynie też niekorzystnie na jego parametry.
Jedyną właściwą metodą jest wymiana dynamiczna polegająca na włączeniu urządzenia do wymiany oleju w obieg smarowania skrzyni biegów w trakcie jej pracy. Pompa oleju przekładni wypycha wówczas zużyty lubrykant i w jego miejsce wtłacza nowy i świeży olej.
Przy tej metodzie wymiany najbezpieczniej jest zastosować specjalistyczny sprzęt. Nowoczesne urządzenia nie tylko niwelują błędy popełnione przez użytkownika, ale też automatycznie wykrywają kierunek przepływu oleju i regulują ciśnienie do parametrów przekładni.
Fot. Automatyczna skrzynia biegów Mercedes S500 SEC plus dedykowany olej ATF II do skrzyń biegów starszej generacji
Olej przekładniowy w skrzyniach manualnych w porównaniu do oleju w silniku czy skrzyni automatycznej ma komfortowe warunki pracy. Nie ma kontaktu z paliwem czy ze spalinami. Pojawiają się w nim natomiast opiłki metali.
Te powstają w procesie zużywania kół zębatych czy nieprawidłowego wrzucania biegów bez sprzęgła. Wprawdzie te większe wyłapywane są przez specjalne magnesy, ale mniejsze pozostają w układzie.
Wraz z naturalnym procesem starzenia oleju ma to wpływ na pogorszenie jego parametrów, w tym lepkości. Z wiekiem dochodzi też do jego utlenienia, przez co swoje właściwości tracą dodatki uszlachetniające.
Fot. Manualna skrzynia biegów
Podstawowa zasada, do której warto się stosować mówi o tym, że olej przekładniowy w manualnej skrzyni biegów powinno się wymieniać co 100.000 kilometrów przebiegu. Tyle wystarczy przy standardowej eksploatacji pojazdu. Mimo że i w tym przypadku dilerzy są zdania, że wymiana oleju w skrzyni biegów to tylko zbędny wydatek, to zaniechanie tego procesu skraca żywotność przekładni i może nieść ze sobą poważne konsekwencje. Szczególnie jeżeli kierowca jeździ ostro, często przemieszcza się w warunkach miejskich czy holuje przyczepy.
Wówczas wymiana oleju w skrzyni biegów jest wręcz wymagana i powinna mieć miejsce raz na 80-100 tys. km. Tym bardziej że zabieg taki nie jest też szczególnie drogi. Litr oleju przekładniowego, np. K2 MATIC 75W-90 GL – 5 to bowiem wydatek rzędu 20-40 zł.
Fot. Sprzęgło hydrokinetyczne
Fot. Sprzęgło hydrokinetyczne od środka
Częstotliwość wymiany oleju przekładniowego w skrzyniach automatycznych określana jest przez producenta samochodu. Jednak najlepszym źródłem informacji o tym, co ile wymieniać olej przekładniowy w automatycznej skrzyni biegów, jest sam producent skrzyni automatycznej.
Są też sytuacje, w których olej przekładniowy należy wymienić bez względu na przebieg pojazdu. To:
Może Cię, również zainteresować:
Często zdarza się, że właściciel samochodu zaniechał wymiany oleju przekładniowego. Mógł to zrobić z kilku powodów: oszczędności, wiary w mity, że nie trzeba wymieniać oleju przekładniowego w skrzyni biegów itd. Kierowca decyduje się na wymianę oleju przekładniowego dopiero wtedy, gdy skrzynia biegów zaczyna sprawiać problemy. Jeśli już zdecydujesz się na wymianę, może umówić się do najlepszego mechanika w Twojej okolicy dzięki portalowi Autonova.com, wyszukując usługę lub przechodząc bezpośrednio do kategorii dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów.
Wymiana oleju w takim przypadku nie zaszkodzi, ale w przypadku awarii także nie pomoże. Choć w wielu przypadkach zdarzają się sytuacje, w których wymiana oleju przekładniowego pozwoliła usunąć problemy z właściwą pracą skrzyni biegów.
W przypadku automatycznej skrzyni biegów wraz z olejem przekładniowym trzeba wymienić także filtr oleju automatycznej skrzyni biegów. Jest to konieczne, albowiem filtr zbiera zanieczyszczenia (np. opiłki) i zapycha się w trakcie eksploatacji. Do typowego, popularnego auta, kupimy filtr automatycznej skrzyni biegów za kilkadziesiąt złotych. Ale są też pojazdy, np. auta marki Land Rover, gdzie filtr automatycznej skrzyni biegów kosztuje ponad 1000 zł. Land Rover w większość to skrzynie ”ZF” filtry z kosztują 150-400 pln ale może i są wynalazki
Wymiana oleju w skrzyni biegów dotyczy więc przekładni manualnych, jak i automatycznych. Pozwoli to zwiększyć żywotność skrzyni biegów i korzystnie przełoży się na ich pracę. Najlepiej zabieg taki zlecać specjalistom, którzy często do wymiany oleju wykorzystują zaawansowane technologicznie urządzenia.
Fot. Automatyczna skrzynia biegów rozebrana na części
Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…
Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…
W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i nieustających zmian na rynku paliw, kierowcy codziennie stawiani są…
Żeby znaleźć oryginalny prezent dla fana motoryzacji, warto wyruszyć poza utarte ścieżki sklepowych półek. Ten…
Czy zdarzyło Ci się kiedyś przytrzasnąć klamrę pasa bezpieczeństwa drzwiami? Za pierwszym razem obyło się…