Wycieki oleju, głośna praca silnika, spadek mocy i nadmierne dymienie – to typowe problemy, z którymi można się spotkać w samochodach z zużytymi silnikami.

Najgroźniejsze są wycieki oleju silnikowego. Mogą one doprowadzić do przyspieszonego zużycia silnika, a nawet do jego całkowitego zniszczenia na skutek zatarcia. Co można zrobić? Wyremontować silnik, albo zastosować K2 Moto Doktor, skuteczny środek, eliminujący wycieki oleju silnikowego.

Oczywiście, najlepszą opcją jest remont jednostki napędowej. Ale taka operacja jest kosztowna. Czy opłaca się remontować silnik w samochodzie, który ma 18 lat i ponad 300 tys. km przebiegu? Koszt remontu silnika mógłby zdecydowanie przewyższyć wartość rynkową auta.

Wymienione wyżej problemy, takie jak wycieki oleju, głośna praca silnika, utrata mocy i silne dymienie mogą pojawić się też w znacznie młodszych autach, ale za to bardzo zużytych. Nikogo nie powinno dziwić, że 10 letni diesel, sprowadzony z Zachodniej Europy, może mieć ponad 300 tys. km przebiegu.

Czym grozi wyciek oleju silnikowego?

Wycieki oleju silnikowego najczęściej zdarzają się w samochodach starszych, w których doszło do zużycia uszczelek. Mogą oczywiście zdarzyć się też w samochodach zupełnie nowych. Powodów może być wiele, np. mechaniczne uszkodzenie miski olejowej, zły montaż korka oleju, itd.

Olej silnikowy smaruje pracujące części mechaniczne silnika, zmniejszając ich tarcie. Ponadto uszczelnia komory spalania, chłodzi, odbiera zanieczyszczenia, wycisza pracę jednostki napędowej, zapewnia właściwe napięcie łańcucha rozrządu (jeśli taki jest stosowany w danym pojeździe) oraz właściwą pracę układu zmiennych faz rozrządu. Poza samym silnikiem, smaruje także osprzęt, np. turbosprężarkę albo kompresor.

Co się dzieje, jeśli oleju jest zbyt mało?

Cóż, olej nie dociera do wszystkich węzłów smarowania. Zwiększa się temperatura pracy jednostki napędowej. Następuje przyspieszone zużycie elementów mechanicznych silnika. Niewłaściwie pracuje układ zmiennych faz rozrządu, a sam łańcuch rozrządu może być źle napinany.

Pojawiają się także inne problemy. Wycieki oleju mogą spowodować uszkodzenie paska rozrządu i paska wieloklinowego. Zerwanie paska rozrządu, zabrudzonego olejem silnikowym, prowadzi do zniszczenia silnika.

Wycieki oleju z silnika samochodu zanieczyszczają środowisko, a dodatkowo stanowią zagrożenie dla innych uczestników ruchu, jeśli plamy oleju zostaną na drodze. Na takiej plamie można wpaść w poślizg.

Co to jest i jak działa Moto Doktor do silnika?

K2 Moto Doktor to specjalny środek, który eliminuje wycieki oleju silnikowego, spowodowane zużyciem jednostki napędowej, zmniejsza dymienie, a także wycisza silnik.

Jak działa K2 Moto Doktor do silnika? Środek wzmacnia wiązania polimerowe oleju, przez co przyczynia się do zmniejszenia jego zużycia. Uszczelnia on pierścienie tłokowe, dzięki czemu zwiększa kompresję oraz ciśnienie oleju.

To bardzo dobry uszczelniacz do silnika, działający od wewnątrz. Usuwa wycieki spowodowane przez zużyte uszczelki, albowiem przywraca ich elastyczność (która ma wpływ na szczelność).

Ponadto doktor do silinika redukuje tarcie jednostki napędowej i zmniejsza podatność oleju na zwęglenie (koksowanie). Redukuje ilość osadów, a tym samym wpływa na przedłużenie żywotności silnika.

Dzięki temu, że motodoktor uszczelnia pierścienie tłokowe, olej silnikowy nie jest spalany. Pozwala to ograniczyć dymienie.

Jak stosować K2 Moto Doktor?

K2 Moto Doktor stosować można w silnikach Diesla i jednostkach benzynowych (również z LPG i CNG). Korzyści płynące z zastosowania tego produktu zauważą zwłaszcza kierowcy starszych aut.

Jedną puszkę Moto Doktor należy stosować na ok. 4 litry oleju silnikowego. Wystarczy wlać dodatek paliwa do rozgrzanego silnika i pozostawić włączony silnik, aby oba płyny dobrze się ze sobą wymieszały. Ewentualnie ich wymieszania dokonać można podczas jazdy, prowadząc samochód przez co najmniej pięć minut.

K2 Moto Doktor do silnika można także mieszać z olejami każdej klasy w skrzyniach biegów. Wówczas jedna puszka przeznaczona powinna być na około 3 litry oleju przekładniowego.

 

Wyciek oleju z silnika – jak uszczelnić?

Uszczelnienie silnika to niezwykle ważna sprawa i należy to zrobić jak najszybciej, po stwierdzeniu wycieku. Jak to zrobić? Wszystko zależy od tego, co powoduje wyciek oleju z silnika. Należy to ustalić przed rozpoczęciem naprawy.

Wycieki oleju z silnika mogą być spowodowane przez uszkodzenie elementów uszczelniających, np. uszczelkę korka spustowego oleju, uszczelkę miski olejowej, uszczelkę na połączeniu silnika i skrzyni biegów, uszczelkę pod głowicą, uszczelkę pokrywy zaworów albo uszczelkę bagnetu. Bardzo częstym źródłem wycieków w starszych autach mogą być uszkodzone/zużyte uszczelki wału korbowego albo wałków rozrządu.

Nagły wyciek oleju z silnika może być spowodowany przez uszkodzenie mechaniczne. Na przykład uszkodzenie miski olejowej w aucie, które ma niski prześwit. Wyciek oleju z silnika diesla może być również spowodowany przez uszkodzenie / zużycie mechaniczne turbosprężarki.

W starszych silnikach dochodzi również do wycieków oleju do komór spalania, co jest spowodowane zużyciem pierścieni tłokowych i prowadnic zaworowych. To powoduje spalanie oleju i jest przyczyną nadmiernego dymienia.

Jak uszczelnić silnik benzynowy? Wyciek oleju z silnika diesla

Nie warto czekać na awarię. W przypadku starszych silników albo silników z dużym przebiegiem (powyżej 250 tys. km) warto stosować prewencyjnie K2 Moto Doktor do silnika. Środek ten przywraca elastyczność gumie, z której wykonane są uszczelki pod pokrywą zaworów, uszczelki miski olejowej czy też uszczelnienia turbosprężarki.

Doktor do silnika zapobiega także przedostawaniu się oleju silnikowego do komór spalania. Aby usunąć tą awarię niezbędny jest kosztowny remont silnika. Doskonałą alternatywą jest właśnie zastosowanie K2 Moto Doktor.

Wyciek oleju z silnika koszt naprawy?

Wszystko zależy od tego, która część silnika jest odpowiedzialna za wyciek oleju. Koszt naprawy jest zależny od tego, co jest powodem uszkodzenia. Poniżej przykładowe ceny napraw.

  • Wymiana uszczelki korka spustowego oleju – ok. 5 zł plus koszt oleju i wymiany oleju.
  • Wymiana uszczelki miski olejowej – ok. 50 zł plus koszt oleju i wymiany oleju.
  • Wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów – ok. 50 zł plus 100 zł za montaż.
  • Wymiana uszczelki pod głowicą – ok. 1000 – 2000 zł, w zależności od silnika.
  • Wymiana uszczelniacza wału korbowego albo wałka rozrządu – ok. 1000 zł (wysoko koszt, ze względu na konieczność wymiany napędu rozrządu z pompą cieczy chłodzącej.
    Regeneracja turbosprężarki, będącej źródłem wycieków oleju – ok. 600 – 1000 zł.

K2 Moto Doktor to najtańszy sposób na uszczelnienie silnika. Koszt jednego opakowania to zaledwie kilkanaście złotych. Stosowanie środka w starszych silnikach eliminuje późniejsze problemy, gdzie koszt usunięcia jest bardzo wysoki.

  • K2 MOTO DOKTOR 443 ML
    Dodatek do oleju silnikowego
  • K2 SMOKE ELIMINATOR 355 ML
    Zmniejsza spalanie oleju, zwiększa kompresję silnika

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Jak zlokalizować wyciek oleju?

Jest to zadanie dość trudne, ale możliwe do realizacji.

  • Plamy oleju pod silnikiem – źródłem wycieku jest najprawdopodobniej nieszczelna uszczelka miski olejowej, nieszczelna uszczelka korka spustowego oleju albo uszkodzona mechanicznie chłodnica oleju silnikowego.
  • Ślady wycieków oleju na górnej części silnika – w tym przypadku powodem awarii jest najczęściej uszkodzony uszczelki pokrywy zaworów albo uszczelniacz wałka rozrządu.
  • Dymienie, utrata mocy, obniżający się poziom oleju – w tym przypadku źródłem wycieków / utraty oleju są najczęściej zużycie pierścienie tłokowe lub prowadnice zaworowe, we wnętrzu silnika.
  • Głośna praca silnika – w tym przypadku przyczyną może być uszkodzenie popychaczy hydraulicznych.
  • Silne dymienie, utrata mocy, zapychanie się filtra cząstek stałych – w tym przypadku źródłem wycieku jest najczęściej nieszczelny układ smarowania turbosprężarki.
  • Olej silnikowy pojawiający się w płynie chłodniczym albo płyn chłodniczy w oleju – w tym przypadku źródłem wycieków oleju silnikowego jest zużyta uszczelka pod pod głowicą.

Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy w razie awarii przykładowego podzespołu pojawi się wyciek oleju z prawej strony silnika, wyciek oleju z lewej strony silnika, albo wyciek oleju z tyłu silnika. Każdy silnik ma inną konstrukcję. W jednym silniku rozrząd może znajdować się po prawej stronie, w innym po lewej stronie. Rozrząd, może znajdować się przy chłodnicy, albo przy grodzi, od strony kabiny auta. I jeśli w takim silniku dojdzie do wycieku oleju silnikowego np. z uszkodzonego uszczelniacza wału korbowego, będzie to wyciek oleju z tyłu silnika.

Czasami, w potocznej mowie mówi się, że wyciek oleju z tyłu silnika dotyczy wycieków z okolicy połączenia silnika ze skrzynią biegów.

Co grozi za wyciek oleju?

Wycieki oleju z silnika pozostawiają tłuste plamy na betonie, chodnikach i kostce brukowej. Na asfalcie plamy z oleju silnikowego są śmiertelnie groźną pułapką dla innych kierowców, mogących wpaść w poślizg. Plamy na trawie mogą powodować szkody dla środowiska naturalnego.

Właściciel samochodu, z którego cieknie olej silnikowy (albo przekładniowy ze skrzyni biegów) może zostać ukarany mandatem w wysokości do 1500 zł przez Policję albo Straż Miejską (podstawa prawna kodeks wykroczeń z dnia 16 06 2021 i art. 91 oraz art. 145).

Wyciek oleju z silnika – czy można jechać?

Wyciek oleju z silnika jest niebezpieczny. Stale obniżający się poziom oleju silnikowego może spowodować nawet zatarcie jednostki napędowej (czyli jej całkowite zniszczenie).

Wyciek oleju z silnika diesla, spowodowany np. przez zużytą turbosprężarkę, pozwala na jazdę. Niemniej jednak trzeba się liczyć z tym, że może dojść nie tylko do przyspieszonego zużycia turbiny, ale także do zapchania filtra cząstek stałych.

Nagły wyciek oleju z silnika, np. spowodowany przez uszkodzenie mechaniczne miski olejowej lub awarię uszczelniacza wału korbowego albo wałka rozrządu jest niezwykle groźny ze względu na bardzo szybką utratę oleju (zagrożenie zatarciem silnika i zanieczyszczeniem drogi olejem). W takim przypadku najlepiej skorzystać z lawety. Dlaczego? Wycieki z silnika mogą być tak szybkie, że zanim dojedziemy do warsztatu, możemy całkowicie uszkodzić silnik.. A do tego jeszcze stworzymy bardzo duże zagrożenie dla innych kierowców.

Nagły wyciek oleju z silnika – co może go spowodować?

Nagły wyciek oleju z silnika może być spowodowany przez następujące czynniki:

  • Wyciek oleju z silnika może spowodować uszkodzenie mechaniczne miski oleju – np. po uderzeniu spodem auta o jakąś przeszkodę.
  • Wyciek oleju z silnika diesla albo benzynowego może być konsekwencją uczestnictwa w wypadku albo kolizji.
  • Uszkodzenie mechanicznie miski olejowej, filtra oleju albo korka spustowego oleju – np. po uderzeniu spodem silnika o przeszkodę lub podczas wjazdu lub zjazdu z wysokiego krawężnika.
  • Awaria uszczelniacza wału korbowego albo wałka rozrządu – powodem jest po prostu starzenie się materiału. W pewnym momencie stara uszczelka puszcza i dochodzi do silnego wycieku oleju silnikowego.

Jak usunąć wyciek oleju z silnika? Jak zapobiec wyciekom oleju z silnika?

Lepiej zapobiegać niż leczyć. W przypadku starszych aut, mających powyżej 250 tys. km przebiegu, istnieje duże zagrożenie, że lada chwila skończy się wytrzymałość materiału, z którego zbudowane są uszczelki. Poza tym w takich silnikach dochodzi do zużycia uszczelnień wewnętrznych, np. uszczelniaczy zaworowych i pierścieni tłokowych. Dlatego warto prewencyjnie stosować K2 Moto Doktor, aby nie dopuścić do wycieków oleju.

W autach, w których doszło już do wycieków oleju, należy przeprowadzić naprawę. W jej trakcie należy wymienić uszkodzone uszczelnienia.

Jak usunąć wyciek oleju z silnika?

Jak uszczelnić silnik benzynowy? Jak uszczelnić silnik diesla z większym przebiegiem? Idealnym, łatwym do zastosowania i przede wszystkim, skutecznym środkiem, jest K2 Moto Doktor. Uszczelnienie silnika przez K2 Moto Doktor zapobiega nadmiernemu zużyciu oleju. Doktor do silnika przywraca gumie elastyczność (przez co zwiększa się szczelność uszczelek), wycisza silnik

W przypadku już istniejących wycieków należy przeprowadzić naprawę, wymieniając uszkodzone uszczelki/uszkodzone elementy na nowe.

W przypadku niektórych uszczelek, np. uszczelki pod pokrywą zaworów i uszczelki miski olejowej, można stosować tymczasowe metody naprawy. Może to być K2 Silikon Wysokotemperaturowy, albo K2 Siltec, specjalna masa do uszczelniania miski olejowej.

  • K2 SILTEC 90G
    Masa uszczelniająca do elementów silnika

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

FAQ
Jak uszczelnić silnik bez rozbierania?

W przypadku zużywania oleju przez silnik na skutek nieszczelności wewnętrznych (np. zużytych pierścieni tłokowych) wystarczy zastosować K2 Moto Doktor.
W przypadku starszych silników, z dużym przebiegiem, warto również prewencyjnie stosować K2 Moto Doktor. Środek przywraca elastyczność gumie, dzięki czemu wiele uszczelek silnika zacznie znów pracować we właściwy sposób.

Jak zmniejszyć dymienie samochodu?

Istnieje kilka przyczyn nadmiernego dymienia. Jedną z najczęstszych w starych silnikach jest zużywanie oleju silnikowego (spalanie oleju silnikowego) przez jednostkę napędową. Wystarczy zastosować K2 Moto Doktor, aby zatrzymać ten proces.
Nadmierne dymienie może być również spowodowane przez awarię turbosprężarki albo układu wtryskowego auta.