Stukanie przy skręcaniu lub stukanie w silniku to najczęściej sygnał ostrzegawczy, który wskazuje na zbliżającą się awarię. Stukanie w samochodzie i elementach takich jak zawieszenie, albo stukanie w kole należy potraktować poważnie i jak najszybciej sprawdzić, co jest jego przyczyną. A tym bardziej, stukanie dochodzące z silnika.
Czy stukanie podczas jazdy jest niebezpieczne?
Gdzie sprawdzić przyczynę stukania w aucie
Przyczyny stukania w samochodzie
Stukanie w kole, w trakcie jazdy
Stukanie z przekładni kierowniczej
Stukanie z układu kierowniczego
Warto pamiętać o tym, że uszkodzone zawieszenie samochodu zmniejsza bezpieczeństwo, a stukanie z silnika, może zwiastować poważną awarię, które może oznaczać poważny remont silnika. W niniejszym poradniku postaramy się wymienić wszystkie przyczyny stukania w samochodzie, a także, pokrótce, wypisać ich powody.
Samochód zawsze wywołuje szereg odgłosów w trakcie jazdy. Bez względu na to, jakiej jest wielkości i jaki ma napęd. W trakcie jazdy słychać szum opon, pęd powietrza, a także pracę silnika. Im auto jest wyższej klasy, tym wyciszenie kabiny jest lepsze.
Jeśli pojawia się stukanie w zawieszeniu, stukanie w kole, albo inne stukanie podczas jazdy, np. z silnika, to zazwyczaj nawet najlepsze wyciszenie kabiny nie jest w stanie go zagłuszyć. Chyba, że ktoś bardzo głośno słucha muzyki, zaraz po uruchomieniu auta i w trakcie jazdy.
Czy stukanie podczas jazdy albo po uruchomieniu auta jest niebezpieczne?
Tak, stukanie może być niebezpieczne. Stukanie w silniku może pojawić się tuż po uruchomieniu auta, albo po osiągnięciu przez silnik pewnej prędkości obrotowej.
W trakcie jazdy możemy usłyszeć stukanie w zawieszeniu, przede wszystkim podczas pokonywania nierówności. Stukanie w zawieszeniu nie mówi jednoznacznie, który element auta zawiódł. Trzeba to dokładnie sprawdzić.
Stukanie w samochodzie to oznaka poważnej awarii, która może doprowadzić do uszkodzenia silnika, albo do przyspieszonego zużycia elementów zawieszenia i wypadku (na skutek awarii zawieszenia, uniemożliwiającej właściwe prowadzenie auta i utrzymanie odpowiedniego toru jazdy).
Znajdź sklep w okolicy
Gdzie sprawdzić, co jest przyczyną stukania w aucie?
Kiedy pojawi się stukanie z silnika, warto jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy. Wcześniej trzeba jedynie zaobserwować, w jakich sytuacjach stukanie się pojawia.
Czy stukanie pojawia się tylko na zimnym silniku, tylko przy rozgrzanym (przy większej prędkości obrotowej) czy też bez względu na stopień rozgrzania silnika? Czy narasta przy określonych prędkościach obrotowych jednostki napędowej?
Kiedy pojawi się stukanie z zawieszenia albo kół – warto odwiedzić stację kontroli pojazdów w którym kierowca przeprowadza coroczne przeglądy techniczne, diagnosta na pewno sprawdzi stan zawieszenia i po umieszczeniu auta na szarpakach, znajdzie precyzyjnie jego przyczynę.
To dobry sposób postępowania. Wtedy wystarczy zakupić odpowiednią część i udać się do warsztatu samochodowego ze zleceniem jej montażu. Warto pamiętać, że ingerencje w zawieszenie albo układ kierowniczy powinny zawsze wiązać się z koniecznością ustawienia geometrii zawieszenia.
Przejdźmy teraz do przyczyn stukania w samochodzie.
Stukanie w samochodzie – przyczyny
Stukanie w silniku
- Niewłaściwy luz zaworowy albo problemy z właściwym smarowaniem regulatora luzu zaworowego – stukanie zazwyczaj zanika po rozgrzaniu silnika;
- Bardzo mocno zużyty układ korbowo – tłokowy, z szeregiem luzów.
- Uszkodzone poduszki silnika – stukanie w trakcie jazdy, a także pojedyncze stuki, podczas ruszania i zatrzymywania się.
- Uszkodzone dwumasowe koło zamachowe – stuki podczas uruchamiania i gaszenia silnika.
- Uszkodzone łożysko pompy cieczy chłodzącej albo alternatora – stuki delikatne, zazwyczaj powiązane z metalicznym skrzypieniem, które może być bardzo głośne.
- Uszkodzone panewki (łożyska wału korbowego) – głuche stuki, narastające wraz ze zwiększaniem prędkości obrotowej.
Może Cię, również zainteresować:
W kole, w trakcie jazdy
- Niedokręcone śruby, mocujące koło auta – to najczęstsza przyczyna głośnego stukania podczas jazdy. Należy je co pewien czas kontrolować i dokręcać.
- Uszkodzone łożyska piast kół – w tym przypadku stukanie to jeden z objawów, częściej pojawia się buczenie albo metaliczne tarcie. Rozwiązanie to wymiana łożysk piast kół, albo całych piast, zespolonych z łożyskami (takie rozwiązanie jest koniecznością w niektórych autach).
- Uszkodzone przeguby układu napędowego – zazwyczaj terkoczą podczas skręcania. Ale mogą też stukać. Rozwiązanie: Wymiana przegubów na nowe, albo samych osłon i ratowanie starych przegubów. Terkotają i stukają najczęściej przeguby zewnętrzne (przy kołach).
Spod samochodu
- Oberwany układ wydechowy – może dojść do uszkodzenia tzw. wieszaków.
- Oberwane osłony silnika, skrzyni biegów, albo pod chłodnicą – niekiedy są mocowane za pomocą delikatnych elementów z tworzywa. Przez to wystarczy podjechać pod wysoki krawężnik, albo zaparkować na nierównym terenie, aby doprowadzić do uszkodzenia elementów mocujących.
Z przekładni kierowniczej
Uszkodzona przekładnia kierownicza, tzw. maglownica. Rozwiązanie to regeneracja przekładni kierowniczej albo montaż nowej maglownicy.
Z zawieszenia
Stukanie z zawieszenia to najczęściej występujący problem. I równocześnie, najtrudniejszy do namierzenia „winnego”. Albowiem każdy element zawieszenia, w razie awarii, zaczyna w jakiś sposób stukać.
- Uszkodzone amortyzatory albo górne osłony amortyzatorów. Rozwiązanie? Wymiana amortyzatorów (parami) albo wymiana górnych osłon amortyzatorów.
- Górne punkty mocowania zawieszenia (np. górne łożyska kolumn McPhersona)
- Łączniki stabilizatora albo gumy łącznika stabilizatora. Rozwiązanie: wymiana łączników stabilizatora albo wymiana gum stabilizatora.
- Pęknięta sprężyny zawieszenia – czasami stukają, czasami brzęczą podczas skręcania. W razie uszkodzenia, tylne zazwyczaj w ogóle nie hałasują. Rozwiązanie – wymiana sprężyn.
- Wybite tuleje wahaczy (tuleje metalowo – gumowe). Rozwiązaniem jest wymiana wahacza, albo wymiana tulei metalowo – gumowych, jeśli jest to możliwe.
- Zużyte tuleje metalowo gumowe tylnej belki. Rozwiązanie: wymiana tulei, regeneracja lub wymiana tylnej belki.
- Wybite sworznie wahaczy. Rozwiązanie: wymiana sworznia wahacza albo wymiana wahacza kompletnego, jeśli sworzeń jest w nim niewymienialny.
- Uszkodzone, zużyte elementy zawieszenia powodują brak odpowiednich kątów zawieszenia, a co za tym idzie szybsze zużycie opon.
- Uszkodzenia części zawieszenia mogą nieść za sobą bardzo poważne skutki, nie chodzi o uszkodzeni auta ale przede wszystkim o bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego.
Stukanie z układu kierowniczego
Uszkodzone drążka kierowniczego lub końcówki drążka kierowniczego – często stukają nie tylko podczas jazdy, ale i po wejściu do stojącego auta.
Stukanie w zawieszeniu, stukanie z silnika albo stukanie podczas jazdy to nie są objawy, które można ignorować. Warto pomyśleć o ich usunięciu w jak najszybszym czasie. Oczywiście, kiedy pojawi się stukanie, trzeba jeździć ostrożnie i przede wszystkim, wolno.
Stukanie przy skręcaniu w samochodzie – najczęstsze przyczyny i sposoby naprawy
Stukanie przy skręcaniu w samochodzie to problem, który może zaniepokoić każdego kierowcę. O ile pojedynczy dźwięk nie zawsze oznacza poważną usterkę, regularne stukanie podczas wykonywania manewru skrętu może wskazywać na uszkodzenie elementów układu kierowniczego, zawieszenia czy napędu. Warto zdiagnozować przyczynę tego zjawiska i szybko zareagować, aby uniknąć poważniejszych awarii.
Najczęstsze przyczyny stukania przy skręcaniu
- Zużyte przeguby napędowe (półosie napędowe) – przeguby napędowe (szczególnie zewnętrzne) to jedna z najczęstszych przyczyn stukania podczas skręcania, zwłaszcza w samochodach z napędem na przednie koła. Przeguby przenoszą moc z silnika na koła, umożliwiając im jednoczesne obracanie się i skręcanie. Kiedy przeguby są zużyte, mogą powodować charakterystyczne stukanie, które najczęściej słychać podczas skręcania na pełnym skręcie, zarówno w lewo, jak i w prawo. Jeśli przegub jest uszkodzony, może wymagać wymiany.
Objawy: Stukanie przy skręcie, szczególnie podczas skrętu pod kątem prostym lub przy niskich prędkościach. - Uszkodzone łożyska kół – stukanie lub buczenie podczas skręcania może także wskazywać na uszkodzenie łożysk kół. Łożyska są odpowiedzialne za płynne obracanie się koła i jeśli są zużyte lub uszkodzone, mogą wydawać dźwięki podczas zmiany kierunku jazdy. Ważne jest, aby nie lekceważyć tego objawu, gdyż zaniedbane łożysko może spowodować poważniejsze uszkodzenia układu jezdnego. Objawy: Stukanie lub buczenie podczas skręcania, a także przy prostym torze jazdy. Dźwięk narasta wraz z prędkością.
- Luz w układzie kierowniczym – luzy w układzie kierowniczym, w tym w przegubach kierowniczych i końcówkach drążków, mogą powodować stukanie przy skręcaniu. Problem ten może wynikać z zużycia elementów, ich poluzowania lub uszkodzenia. W takim przypadku konieczne będzie sprawdzenie i ewentualna wymiana uszkodzonych części. Objawy: Nieregularne stukanie podczas skręcania, luz na kierownicy, wibracje podczas jazdy.
Znajdź sklep w okolicy
- Zużyte elementy zawieszenia – sworznie, tuleje, amortyzatory – kolejną przyczyną stukania podczas skrętu może być zużycie elementów zawieszenia, takich jak sworznie, tuleje wahaczy czy amortyzatory. Uszkodzone lub zużyte części zawieszenia mogą powodować hałas podczas wykonywania manewru skrętu, szczególnie na nierównościach. Zawieszenie odpowiada za stabilność samochodu, więc uszkodzenia tego typu mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Objawy: Stukanie zarówno podczas skręcania, jak i na nierównościach, pogorszenie komfortu jazdy.
- Problem z przekładnią kierowniczą – jeśli stukanie pochodzi z okolicy układu kierowniczego, problem może dotyczyć przekładni kierowniczej. Przekładnia kierownicza odpowiada za przenoszenie ruchu kierownicy na koła, a jej uszkodzenie może powodować hałas podczas skręcania. Może to być związane z zużyciem lub brakiem smaru. Objawy: Stukanie przy skręcaniu kierownicy, trudności w precyzyjnym sterowaniu.
- Luz w mocowaniach amortyzatorów lub kolumny McPhersona – luz w mocowaniach amortyzatorów lub kolumny McPhersona może również wywoływać stukanie podczas skręcania, szczególnie gdy hałas dochodzi z górnej części zawieszenia. Tego typu problemy mogą pojawić się po intensywnej eksploatacji samochodu lub po uszkodzeniu elementów zawieszenia na skutek wjechania w dziurę czy kolizji. Objawy: Stukanie przy skrętach, zwłaszcza przy niskich prędkościach, pogorszenie prowadzenia pojazdu.
Jak rozwiązać problem stukania przy skręcaniu?
- Diagnoza w warsztacie – najlepszym sposobem na zdiagnozowanie źródła stukania jest wizyta w warsztacie samochodowym. Mechanik dokładnie sprawdzi układ napędowy, zawieszenie i elementy kierownicze, co pozwoli na precyzyjną identyfikację usterki.
- Regularna kontrola stanu zawieszenia i układu kierowniczego – aby uniknąć poważniejszych usterek, warto regularnie sprawdzać stan zawieszenia, przegubów napędowych, łożysk kół oraz elementów układu kierowniczego. Regularne przeglądy pozwolą na wykrycie zużytych elementów na wczesnym etapie, co zmniejsza ryzyko awarii podczas jazdy.
- Wymiana uszkodzonych elementów – jeśli mechanik zdiagnozuje zużycie lub uszkodzenie konkretnych elementów, konieczna będzie ich wymiana. Dotyczy to szczególnie przegubów napędowych, łożysk kół, sworzni zawieszenia czy końcówek drążków kierowniczych. Zaniechanie naprawy może prowadzić do poważniejszych awarii i zagrożenia dla bezpieczeństwa jazdy.
Podsumowanie
Stukanie przy skręcaniu w samochodzie to objaw, którego nie można lekceważyć. Może ono wskazywać na różne problemy techniczne, od zużytych przegubów napędowych, przez uszkodzone łożyska, aż po luzy w układzie kierowniczym. Warto jak najszybciej zdiagnozować problem i podjąć odpowiednie działania naprawcze, aby zapewnić sobie bezpieczną i komfortową jazdę. Regularne przeglądy i kontrola stanu technicznego pojazdu są kluczowe dla unikania tego typu usterek.