Kategorie: Eksploatacja

Warsztatowa regeneracja filtrów DPF

Jeszcze niedawno podstawową usługą, którą oferowały niektóre warsztaty w związku z filtrami DPF było ich usunięcie. Jest to oczywiście niezgodne z prawem, gdyż w ten sposób z układu wydechowego eliminuje się element, który przypisuje układowi normę spalania Euro 5. Producenci środków do samochodów szybko jednak zauważyli ten nietypowy trend. W ten sposób dziś nie trzeba już wymieniać lub usuwać zabrudzonego filtra cząstek stałych. Możesz to zrobić nawet samemu, a najlepiej oddając go do warsztatu wyposażonego w specjalny środek czyszczący, gdzie zostanie przeprowadzona regeneracja DPF.

 

W tym artykule przeczytasz:

 

Co to są filtry DPF i czym się różnią od FAP?

Choć normę Euro 5 wprowadzono dopiero w 2001 roku, już w latach 90-tych producenci samochodów zauważyli tu emisję dużej ilości cząstek stałych. Takie drobiny węgla, popiołu czy siarczanów są nie tylko niekorzystne dla środowiska, ale i przyczyniają się do wzrostu zachorowalności na raka. Odpowiedzią na ten problem stały się filtry cząstek stałych, montowane jako elementy układu wydechowego. Filtry te wyłapują, a następnie dopalają duże cząstki, dzięki czemu w silnikach Diesla ich emisja spadła z 0,025 g do 0,005 g na kilometr.

Niektórzy producenci, na czele z francuskim koncernem PSA Citroen-Peugeot, postawili tu na tak zwane filtry mokre. Dzięki umieszczonym tam płynom katalizującym, dopalanie cząstek następuje już w temperaturze 400 stopni Celsjusza. Jest to przydatne w ruchu miejskim, gdzie trudniej będzie uzyskać wysoką temperaturę spalania cząstek, jednak wymaga też dodatkowych działań przy filtrze. Z tego powodu większość producentów skierowała się ku filtrom suchym, które w założeniu miały być bezobsługową częścią, wystarczającą na cały okres użytkowania samochodu, jednak jak widać, nie sprawdziło się to w praktyce.

 

 

Jak działa sprawny filtr DPF?

Prawidłowo działający filtr DPF wyłapuje cząstki stałe i jednocześnie bada ciśnienie przed filtrem. Gdy wskutek zapchania filtra ciśnienie przekracza wyznaczoną normę, układ doprowadza do podniesienia temperatury w filtrze do około 700 stopni Celsjusza, dzięki czemu nagromadzone cząstki zostają wypalone. W teorii, taki proces może toczyć się w nieskończoność, a jeden filtr wystarczy na całe życie samochodu. W praktyce jednak szybko okazało się, że to tylko pobożne życzenia.

Są też pewne sposoby, aby uniknąć zapchania filtra cząstek stałych, o których przeczytasz w artykule: ,,Jak uniknąć zapchania DPF – 5 sposobów”.

 

Wypalanie filtra DPF

W ruchu miejskim uzyskanie temperatury rzędu 700 stopni Celsjusza jest niezwykle trudne. Aby przedłużyć życie filtra, trzeba więc od czasu do czasu doprowadzić do wypalania cząstek. Podstawową czynnością jest tu wypalanie podczas jednostajnej jazdy z wyższymi obrotami, zwykle jest to połowa wartości obrotowej osiąganej przez silnik. Taki przejazd częściowo usunie niedopalone resztki zgodnie z założeniem, z jakim skonstruowano filtr.

Proces ten można przeprowadzić także na postoju. Nie jest to jednak preferowany sposób, ponieważ brakuje tu kilku innych procesów obecnych podczas jazdy samochodem. Zamiast robić to samemu, lepiej jest więc oddać samochód do serwisu, który dzięki przygotowaniu odpowiedniej mieszanki spali cząstki skuteczniej, niż podczas samodzielnego wypalania.

 

  • K2 DPF CLEANER 5 L
    Regenerator filtra cząstek stałych
  • K2 DPF CLEANER 500 ML
    Regenerator filtra cząstek stałych

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Zapchany filtr DPF – mamy na to rozwiązanie

Do niedawna, tak zapchany filtr wymieniało się na nowy albo niezgodnie z prawem usuwało. Obecnie jednak wiele warsztatów oferuje przy pozycji filtr DPF czyszczenie, które za pomocą odpowiednich urządzeń i preparatów skutecznie usunie z niego tego typu zabrudzenia.

Przy wyborze warsztatu warto sprawdzić, czy stosowane przez niego sposoby naprawdę należą do tych skutecznych. Jeśli w warsztacie, który wyczyści nasz filtr cząstek stałych, regeneracja dpf polega na użyciu się myjki lub preparatu przeznaczonego do zupełnie innych celów, lepiej taki warsztat ominąć szerokim łukiem. Takie czyszczenie byłoby może i skuteczne, ale musiałoby trwać nie godzinę czy dwie, ale kilka dni.

 

Skuteczne czyszczenie DPF

Najlepiej jest skorzystać z usług warsztatu, która do tego celu posiada wysokiej jakości preparaty oraz specjalne urządzenia. W pierwszym przypadku chodzi tu o środek do regeneracji filtrów typu K2 DPF Cleaner, który jest przeznaczony konkretnie do eliminowania popiołów z filtra. Jego skład ma za zadanie przede wszystkim oddzielić te cząstki od filtra, dzięki czemu nawet zanurzenie filtra w preparacie pozwala na jego regenerację.

 

 

Jeszcze lepiej środek spisze się jednak jako czynnik wykorzystywany w urządzeniu do czyszczenia filtrów. Pistolet czyszczący, a przede wszystkim maszyna do czyszczenia metodą hydrodynamiczną pozwala doprowadzić filtr do niemal pierwotnego stanu i usunąć 99% zalegających w filtrze cząstek. Niestety cena takiej regeneracji DPF nie należy do najniższych. Skuteczność procesu regeneracji powinna nas przekonać do tego, że warto z niej skorzystać, ponieważ korzyści, jakie otrzymamy, na pewno przełożą się ponad koszty usługi.

 

 

Regeneracja DPF – dłuższa żywotność filtra

Filtry DPF to już niemal norma w nowoczesnych układach wydechowych. Początkowo drogie i kłopotliwe, dziś regeneracja DPF pozwala wyraźnie przedłużyć życie fabrycznego filtra za ułamek ceny nowego elementu wydechu. Patrząc na wpływ filtrów DPF nie tylko na środowisko, ale i nasze zdrowie, warto poświęcić nieco więcej pieniędzy na ich skuteczne czyszczenie.

Zobacz komentarze

  • Bardzo dobry środek - Co najważniejsze skuteczny (w przeciwieństwie do większości środków dostępnych na rynku) Nasza firma używa go i poleca wszystkim właścicielom maszyn do regeneracji DPF i FAP. K2 Cleaner znacząco przyśpiesza proces czyszczenia każdego rodzaju filtra DPF, FAP a nawet SCR. Płyn w użytkowany w obiegu zamkniętym przy metodzie hydrodynamiczno-pneumatycznej nie pieni się (jak większość) przy dużych temperaturach wody (wymaganych do prawidłowego czyszczenia filtrów cząstek stałych).

Ostatnio dodane artykuły

Zmywacz do hamulców, czyli skuteczne czyszczenie hamulców

W sporcie motorowym można spotkać się z zasadą, że tak naprawdę ważne jest nie to, jak ktoś przyśpiesza, ale jak…

10 godzin temu

Interior dressing, czyli jak pielęgnować plastiki wewnętrzne w samochodzie

Tworzywa sztuczne – pełno ich we wnętrzu każdego auta. Jedne są uważane za tańsze zamienniki drewna czy chromu, inne znajdują…

4 dni temu

Jak uzyskać efekt mokrej opony?

Efekt nowego samochodu to cel, do którego dąży większość osób pielęgnujących swoje cztery koła. Aby ten efekt uzyskać, na rynku…

2 tygodnie temu

K2 Roton Pro — prawdziwa krwawa felga, bez grama litości dla brudu!

Czyszczenie i pielęgnacja felg samochodowych to naprawdę, ciężkie zadanie. Na felgach osadza się pył z klocków hamulcowych, brud, kurz, błoto…

3 tygodnie temu

Odstraszacz kun – ochrona przed przegryzionymi przewodami w samochodzie

Myśląc o problemach związanych z samochodem, do głowy przychodzą nam głównie awarie mechanizmów i zużycie części eksploatacyjnych. O wiele rzadziej,…

3 tygodnie temu

Czyszczenie DPF w silnikach 1.4 TDCI

Większość właścicieli aut z silnikami Diesla kojarzy temat zapchania filtra DPF. Poniżej możesz zobaczyć instrukcję, jak samodzielnie i szybko wyczyścić…

3 tygodnie temu