Pielęgnacja lakieru

[VIDEO] Lakier jak nowy – ręczne usuwanie rys.

Regularnie myjesz i woskujesz swój samochód. Dbasz o to, aby wyglądał jak najlepiej, a jego lakier był w znakomitej formie. Po pewnym czasie zauważasz jednak rysy, które skutecznie psują wygląd i blask Twojego auta…

Jak tego uniknąć? Skąd biorą się zarysowania i defekty lakieru? Jak samodzielnie i w prosty sposób pozbyć się rys, gdy już się pojawią? O tym dowiecie się poniżej.


Skąd biorą się uszkodzenia lakieru?

Uszkodzenia powłoki lakierniczej powstają w trakcie eksploatacji pojazdu z kilku przyczyn. Główną są oczywiście uszkodzenia mechaniczne. Zarysowania wokół klamki samochodu od kluczyka? Ślady na dachu od gałęzi drzewa? Rysa od krawężnika lub słupka na parkingu? To najczęstsze, choć nie jedyne okazje do powstawania zarysowań na lakierze.

Kolejną przyczyną jest nieprawidłowe mycie samochodu, suszenie i wycierania auta – katorga dla lakieru. W ten sposób powstają tzw. swirle, czyli rysy w kształcie okręgów, odwzorowujących ruchy naszej ręki. Do powstawania rys przyczynić może się również okres zimowy, podczas którego wykorzystujemy szczotki do usuwania śniegu z karoserii.

Mechaniczne uszkodzenia to jedno. Drugą istotną kwestią jest oksydacja. To nic innego jak utlenianie lakieru pod wpływem działania słońca czy wody, które widoczne będzie szczególnie na wieloletnim lub zaniedbanym lakierze.

Aby tego uniknąć, wskazana jest pielęgnacja lakieru za pomocą specjalistycznych kosmetyków oraz regularne zabezpieczanie, na przykład za pomocą wosku. Usuwanie rys przynajmniej dwa razy do roku jest równie istotne, gdyż uszkodzona struktura lakieru będzie przyczyniać się do szybkiego pogorszenia jego kondycji.

  • K2 VENOX 180g
    Mleczko do usuwania rys
  • K2 ULTRA CUT
    Skuteczna pasta do usuwania rys

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Usuwanie rys lakieru – jak sprawdzić, czy rysa jest głęboka?

Swój sposób walki z rysami na samochodzie powinniśmy uzależnić od głębokości zarysowania. Z drobnymi ryskami poradzimy sobie bez trudu samodzielnie w zaciszu naszego garażu. Z kolei przy poważniejszych, a w zasadzie głębszych uszkodzeniach konieczna może okazać się wizyta u specjalisty.
Ale jak rozpoznać czy rysa jest głęboka? Szczególnie przy ciemnych lakierach opiniowanie „na oko” może się nie sprawdzić. Są jednak dwa dość proste sposoby, aby to zweryfikować. Pierwszym nich jest test z wodą. Zarysowane miejsce polewamy cieczą, jeśli pod taflą rysa jest niewidoczna, najprawdopodobniej nie sięga podkładu i uporamy się z nią własnymi rękami z pomocą dedykowanych środków. Drugą metodą jest ręczne sprawdzenie, czy z zarysowanej powierzchni jesteśmy w stanie oderwać fragment lakieru. Jeśli tak, to czeka nas polerowanie lakieru lub wizyta u lakiernika, który wykona korektę lakieru.

Najlepszych fachowców w dziedzinie lakierowania ze swojej okolicy znajdziecie w serwisie Autonova.com w zakładce polerowanie lakieru.

Kiedy ręczne usuwanie rys ma sens?

Aby móc ocenić, kiedy podjęcie próby ręcznego usunięcia rys jest uzasadnione, musimy poznać strukturę lakieru. Składa się on z kilku warstw, z których najważniejsze to: podkład, lakier bazowy oraz lakier bezbarwny.

Klar, czyli ochronna i najbardziej zewnętrzna warstwa struktury lakieru, jest najbardziej narażona na uszkodzenia i zarysowania. Zarazem to na niej najłatwiej będzie nam wyeliminować niedoskonałości.

Kiedy zatem przystępujemy do ręcznego polerowania? Gdy zauważymy powierzchowne rysy na lakierze bezbarwnym, najlepiej patrząc na karoserię pod słońce lub inne mocne źródło światła. Jeśli zarysowania nie są zbyt głębokie, wówczas ręczne ich usunięcie jest możliwe.

W innych przypadkach, gdy na naszym samochodzie pojawią się głębokie zarysowania lub przetarcia, najlepiej oddać auto do specjalisty. Takie uszkodzenia lakieru należy usuwać maszynowo, mając w tym odpowiednią wprawę.

Ręczne polerowanie jest bezpieczne dla lakieru, gdyż nasze dłonie nie są w stanie wytworzyć przesadnie dużej siły, która mogłaby lakier uszkodzić. Do wyboru mamy pastę lub mleczko – dobór zależy od tego, w jakim stanie jest lakier, którego polerowania się podejmujemy.

Mleczko jest bardziej agresywne i zdecydowanie łatwiej będzie nam pozbyć się z jego pomocą powierzchownych uszkodzeń z lakieru. Co ważne, trwale usuwa rysy zamiast je tylko maskować.

Jak ręcznie wypolerować auto?

Zanim przystąpimy do ręcznego polerowania, samochód musimy odpowiednio przygotować. Auto musi być dokładnie umyte i najlepiej wyglinkowane, aby pozbyć się z powierzchni lakieru wszelkich nieczystości. Polerowanie przeprowadzamy w miejscu zacienionym, na chłodnym lakierze – unikamy słońca i pracy na samochodzie, który jest rozgrzany.

Stan lakieru najlepiej będzie ocenić po dokładnym umyciu, patrząc na karoserię pod słońce. Możemy wykorzystać również światło mocnej latarki. Przy polerowaniu koncentrujemy się na małym, wybranym obszarze, w którym zauważyliśmy zarysowania na lakierze.


K2 Venox do polerowania w niewielkiej ilości nakładamy za pomocą aplikatora i polerujemy gąbką niewielką powierzchnię lakieru. W celu uzyskania możliwie najlepszego efektu, najlepiej jest stosować zamiennie koliste i proste ruchy ręki. Po zakończeniu polerowania nadmiar mleczka zbieramy delikatnie ściereczką z mikrowłókna.


Jeśli efekt pracy na danym obszarze lakieru nas nie zadowala, cały proces należy powtórzyć. Jeśli również to nie przyniesie pożądanego rezultatu, rekomendowana jest zamiana mleczka na pastę bardziej ścierną i mocniejszą w działaniu.


Po usunięciu rys i defektów lakieru warto zabezpieczyć powierzchnię używając wosku twardego Carnauba. Pozbycie się zarysowań i zabezpieczenie woskiem nada lakierowi blasku i pogłębi jego kolor.

Usuwanie rys z klosza lamp w samochodzie?

Oprócz zarysowań na lakierze samochodu, po jakimś czasie rysy mogą się pojawić również na reflektorach. Warto zadbać także o ten element naszego samochodu, nie tylko ze względów estetycznych. Za rysowania na kloszach lamp będą powodować stłumienie strumienia światła, a także zmianę jego kąta padania. Zatem mówimy tu również o kwestii bezpieczeństwa.
Jak zabrać się za usunięcie zarysowań z reflektorów? Jeśli wystarczy samo polerowanie z pomocą przyjdą takie produkty jak K2 Lamp Doctor z oferty K2. Dokładne działanie i prawidłowe stosowanie tego preparatu przedstawiamy w tekście reflektory jak nowe. W przypadku silniejszych zarysowań rozwiązaniem na odnowienie lamp będzie nadlewanie czy też napylanie poliwęglanu, przygotowane specjalnie dla tworzyw sztucznych. K2 również oferuje tego typu produkt ze specjalnym narzędziem-dozownikiem, który nazywany jest “czajniczkiem do reflektorów” lub nawet “magicznym czajniczkiem”. O tym jak samodzielnie wykonać tego typu regenerację piszemy w artykule jak zregenerować reflektory, dostępnym pod tym linkiem magiczny czajniczek do regeneracji reflektorów.

Usuwanie rys lakieru domowymi sposobami

W sieci aż roi się od porad pod hasłem „domowe sposoby na usuwanie rys z samochodu”. Znajdziemy w nich takie sposoby jak pasta do zębów, spirytus salicylowy czy środki typu WD40. Nie jest to jednak dobry kierunek. W większości przypadków takie rozwiązania nie przyniosą oczekiwanego skutku, a wręcz przeciwnie, mogą nas narazić na większe i trwałe uszkodzenia karoserii.
Jeśli naprawdę chcemy zadbać o nasz samochód, zdecydowanie lepszym wyborem będą dedykowane produkty do tego typu czynności, rekomendowanych marek. Producenci stworzyli je z myślą o konkretnym kierunku działania i pełną dbałością o lakier samochodowy, dlatego wówczas mamy pewność, że nasza praca pójdzie w dobrym kierunku.

 

Ostatnio dodane artykuły

Uszczelniacz dekarski czy silikon? Co wybrać?

Uszczelniacz dekarski to składnik, który powinien być na wyposażeniu każdego dekarza i nie tylko, kluczowy…

15 godzin temu

Pianka montażowa niskoprężna – do czego?

Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…

2 dni temu

Jaki olej do silnika dwusuwowego?

Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…

2 tygodnie temu

Do czego jest podkład epoksydowy?

Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…

4 tygodnie temu

Czym jest piano black w samochodzie? Jak o niego dbać?

Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…

1 miesiąc temu

Do czego służy klej cyjanoakrylowy?

W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…

1 miesiąc temu