Kategorie: Porady

Jak przygotować samochód do zimy?

Nadchodzi zima. Tak rzekł nie tylko Ned Stark w słynnym serialu, ale potwierdzają to prognozy pogody. Czas zatem zadbać o samochód i przygotować go na nadejście srogich mrozów, aby nawet w najzimniejsze poranki nie mieć problemów z rozruchem silnika czy dostaniem się do wnętrza auta.


Zmiana opon i poprawa widoczności

Po pierwsze i chyba najważniejsze – opony zimowe. O wyższości zimówek nad oponami letnimi przy ujemnych temperaturach nie ma co dyskutować i zmiana ogumienia to rzecz wręcz obowiązkowa. Przy zmianie opon warto pamiętać o tym, aby letni zestaw odpowiednio przygotować do przechowania.

Jak prawidłowo przechowywać opony dowiesz się z tego artykułu.

Kondycję opon letnich podczas kilkumiesięcznego leżakowania z pewnością poprawi odpowiednia konserwacja. Przed zapakowaniem kół do plastikowych worków warto umyć felgi wydajnym płynem K2 Roton, a same opony poddać pielęgnacji dressingiem K2 Sigma, który dzięki syntetycznym polimerom ochroni gumę przed matowieniem, pękaniem i starzeniem.

Aby w pełni zadbać o bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg, oprócz założenia opon zimowych rekomendujemy kontrolę świateł w samochodzie. O ile latem słońce świeci do późnego wieczora, tak w środku zimy już po godzinie 15 robi się zupełnie ciemno.

Dlatego tak istotne będą sprawne światła w naszym aucie – zadbaj o ich prawidłowe ustawienie i upewnij się, że wszystkie żarówki są sprawne. Jeśli klosze reflektorów są porysowane i zmatowione, słup światła oświetlający drogę będzie mniej skuteczny. Na szczęście polerowanie lamp możemy wykonać samodzielnie, stosując łatwy w użyciu środek K2 Lamp doctor.

Impregnacja uszczelek oraz zabezpieczenie zamków

Podatność elementów gumowych na mróz to częsta przyczyna problemów z samochodem w trakcie zimy. Przymarzanie drzwi to jeden z nich, dlatego warto wykorzystać silikon w sprayu K2 Sil i zakonserwować uszczelki zapobiegając tym samym ich przymarzaniu przy ujemnych temperaturach.

Pozwoli nam to nie tylko mieć późniejszą pewność, że rano dostaniemy się do naszego samochodu, ale zapobiegnie również poważniejszym uszkodzeniom gumowych uszczelek, których wymiana mogłaby być uciążliwa i kosztowna.

Przy konserwacji uszczelek warto pamiętać o tym, aby wykonać tę czynność bardzo starannie, nie zapominając o takich miejscach jak gumy wokół bagażnika czy szyberdachu.

Trudności z dostaniem się do samochodu przy ostrych mrozach spowodowane mogą być nie tylko uszczelkami, ale również zamarzniętym zamkiem. Aby zminimalizować to ryzyko, użyj dedykowanego, białego smaru K2 z PTFE.

Jego unikalna formuła usunie wilgoć, która może powodować problemy z działaniem mechanizmu zamka. Zastosowań smaru jest o wiele więcej – pozbędziemy się za jego pomocą skrzypienia zawiasów drzwi, oraz nasmarujemy prowadnice siedzeń. Tym bardziej warto mieć go w swoim zestawie kosmetyków samochodowych.

  • K2 FOX 200 ML
    Zapobiega parowaniu szyb
  • K2 SIL 300 ML
    Chroni przed przymarzaniem uszczelek
  • K2 DFA-39 50 ML
  • K2 CLAREN -80°C 1 L
    Koncentrat płynu do spryskiwaczy
  • K2 ANTI-FROST 50 ML
    Uniwersalny odmrażacz paliwa
  • K2 ALASKA 700 ML
  • K2 SAMOSTART 400 ML
    Samostart silnika działa nawet w -54°C
  • K2 CLAREN -22°C 5 L
    Zimowy płyn do spryskiwaczy do -22°C
  • K2 CLAREN -40°C 5 L
    Zimowy płyn do spryskiwaczy do -40°C
  • K2 GERWAZY 50 ML
    Odmraża zamki

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Płyn do chłodnic i spryskiwaczy

Czas zajrzeć pod maskę. Tutaj niezwykle istotny będzie zimowy płyn do chłodnic, dzięki któremu unikniemy przykrej niespodzianki w postaci awarii układu chłodzenia silnika. Płyn K2 Kuler wytrzymuje temperatury do -35 °C i zapewnia optymalną pracę silnika w każdych warunkach. Więcej o płynie chłodniczym dowiesz się z tego artykułu

Jeszcze przed nadejściem pierwszych przymrozków koniecznie wymień płyn do spryskiwaczy. Zimowy płyn K2 Claren wytrzyma temperaturę nawet do -80 °C, możemy więc być pewni, że nie tylko skutecznie oczyści naszą szybę, ale również zapobiegnie zamarznięciu płynu w przewodach, co mogłoby spowodować ich uszkodzenie.

Ponieważ to właśnie zimą najczęściej używamy spryskiwacza, aby pozbyć się zabrudzeń i błota pośniegowego, przy okazji zaleca się wymianę piór wycieraczek – nie tylko po to, aby ich działanie było w pełni skuteczne, ale również ze względu na możliwość porysowania szyby samochodu w przypadku, jeśli gumy wycieraczek są już zużyte.

Aby zmniejszyć zużycie zarówno płynu spryskiwaczy jak i samych piór wycieraczek, przed okresem zimowym warto na szybę auta zaaplikować tak zwaną niewidzialną wycieraczkę, tworzącą na powierzchni szkła specjalną nanocząsteczkowo-hydrofobowa warstwę, zapewniającą bezproblemowe odprowadzanie wody z szyb w trakcie jazdy powyżej prędkości 55 km/h.

Płyn K2 CLAREN może być nawet użyty do odmrażania zamarznietych zbiorników z płynem do spryskiwaczy. Stosowany bez rozcieńczenia doskonale odmraża szyby!

Sprawdzenie akumulatora

Powoli zamykając maskę sprawdź dodatkowo stan swojego akumulatora. Przyjmuje się, że po trzech latach sprawność akumulatora może spaść, co z kolei prowadzi do problemów z uruchomieniem silnika, szczególnie podczas zimy.

Jak sprawdzić, czy akumulator jest sprawny? Podłącz miernik elektroniczny do akumulatora i sprawdź jego napięcie przy wyłączonym zapłonie. Jeśli jest niższe niż 12,5V, baterię naszego auta należy naładować.

Dodatkowo warto skontrolować napięcie akumulatora podczas rozruchu samochodu – to właśnie ten moment jest najbardziej obciążający dla baterii naszego auta. Jeśli napięcie jest mniejsze niż 10V, najprawdopodobniej czeka nas wymiana akumulatora na nowy.

Pamiętaj, że sprawność akumulatora zależy również od kabli oraz stanu klem – silna rdza może powodować spadki napięcia. Aby temu zapobiec, zastosuj smar K2 Vertix, chroniący klemy akumulatora przed utlenianiem.

Zabezpieczenie przed parowaniem szyb

Czas wejść do środka auta. Zimowe miesiące to często borykanie się z wilgocią w kabinie i wywoływanym przez nią parowaniem szyb. Aby temu zapobiec, należy tradycyjne dywaniki zastąpić gumowymi, przeznaczonymi na miesiące zimowe. Nie wchłaniają one wody, która następnie paruje i osadza się na szybach, powodując tym samym znaczne pogorszenie widoczności.

Parowaniu szyb zapobiegniemy również dzięki specjalnym preparatom – zaaplikowanie K2 Fox znacząco ograniczy parowanie szyb. Kosmetyk jest bardzo prosty w użyciu – wystarczy nanieść go na wcześniej umytą, wewnętrzną stronę szyby i odczekać, aż odparuje. Dopiero po odczekaniu chwili szkło polerujemy suchą szmatką – i gotowe! Antypara będzie skuteczna przez kolejnych kilka tygodni.

Zimowe dodatki do paliwa

Na koniec słowo o paliwach. Z powodu wytrącania się kryształków parafiny i blokowania przez nich filtra paliwa, na mrozy szczególnie wrażliwe są silniki diesla. Aby temu przeciwdziałać, zastosuj prewencyjnie środek K2 DFA-39. Zapobiega on żelowaniu oleju napędowego w temperaturze do -39 °C.

Środek wlewamy bezpośrednio do baku w odpowiednich zalecanych proporcjach podanych na opakowaniu. Stosowania specyfiku nie należy się obawiać, gdyż nawet znaczne przedawkowanie preparatu nie jest szkodliwe dla silnika, co potwierdziło Centralne Laboratorium Naftowe w Warszawie.

A co w przypadku, gdy nie zadziałaliśmy wcześniej i doszło do zamarznięcia paliwa w naszym aucie? Tutaj z pomocą przyjdzie uniwersalny odmrażacz paliwa K2 Anti-frost. Ta mała buteleczka wystarczy na 40 do 80 litrów paliwa i skutecznie odmrozi benzynę lub olej napędowy oraz w sposób trwały wiąże wodę kondensacyjną, dzięki czemu chroni układ przed zamarzaniem przy kolejnych mrozach.

O tym lepiej nie zapominaj!

Czy jest jeszcze coś, co warto zrobić w trosce o nasz samochód przed nadejściem zimy? Zakupić odmrażacz do zamków. Kosztujący zaledwie kilka złotych K2 Gerwazy działa przy temperaturach nawet do -60 °C i pomoże nam w przypadku, gdy mróz zablokował mechanizm zamka w drzwiach.

W przypadku odmrażacza do zamków warto pamiętać o jednej, podstawowej rzeczy, o której często kierowcy zapominają – odmrażacz trzymamy w domu lub garażu, a nie wewnątrz auta. Na nic nam się on nie przyda, jeśli będzie uwięziony w zamarzniętym samochodzie, prawda?

Jeśli wykonałeś powyższe czynności, Twój samochód jest gotowy na nadejście srogich mrozów. Na opady śniegu przygotuj się także i Ty, pamiętając o dłuższej drodze hamowania na ośnieżonych drogach i konieczności zachowania jeszcze większej niż zwykle uwagi.

Szerokiej, przyczepnej i przede wszystkim bezpiecznej drogi!

Ostatnio dodane artykuły

Warsztatowa regeneracja filtrów DPF

Jeszcze niedawno podstawową usługą, którą oferowały niektóre warsztaty w związku z filtrami DPF było ich usunięcie. Jest to oczywiście niezgodne…

4 dni temu

Jaki płyn do wspomagania wybrać i jak go wymienić?

Wspomaganie układu kierowniczego to jedno z rozwiązań, które wyraźnie poprawiło komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem. Wystarczy zresztą przejechać się pojazdem…

1 tydzień temu

Jak usunąć owady z karoserii? – skuteczny sposób

Rój owadów przyklejonych do przodu auta to niemal pewna pamiątka każdego letniego wyjazdu. Nie dosyć, że nie wygląda atrakcyjnie, to…

3 tygodnie temu

Malowanie zacisków hamulcowych – jak to zrobić?

Niedawno pisaliśmy wam, jakie wrażenie mogą zrobić na obserwatorach odpowiednio dobrane felgi. Ten wcale nie tak wielki element pojazdu potrafi…

3 tygodnie temu

Jak czyścić łańcuch motocyklowy?

Mimo wielu lat łańcuch wciąż pozostaje popularnym sposobem na przeniesienie mocy i momentu napędowego silnika na oś napędową. Obecnie znamy…

1 miesiąc temu

Płyn hamulcowy DOT 4 – co musisz o nim wiedzieć?

Gdy mowa o płynach stosowanych w układach samochodowych, najczęściej na myśl przychodzą nam oleje silnikowe czy przekładniowe. Znacznie rzadziej wspomina…

1 miesiąc temu