Z założenia, główną zaletą plastiku jest niski koszt. Gdybyśmy jednak za każdym razem wymieniali plastik na nowy, koszty mocno uderzyłyby nas po kieszeni. Nowe elementy są drogie, a ich wymiana w wielu przypadkach nie należy do prostej.
Alternatywą jest zakup zamiennika. W wielu przypadkach to dobra opcja, zwłaszcza jeśli chodzi o drobne elementy wyposażenia auta. Wymiana wytartej gałki drążka zmiany biegów nie należy ani do trudnych, ani drogich zabiegów.
Nie zawsze da się jednak kupić zamienniki. W tym przypadku pozostaje jedynie zakup innego używanego elementu i żmudne poszukiwania takiego, który będzie w przyzwoitym stanie.
Używane plastiki to natomiast najczęściej elementy obarczone wadami podobnymi do naszego. W końcu też pochodzą z używanego auta. Ich stan jest zwykle niewiele lepszy od stanu naszego plastiku, co ujawni się niezwykle szybko i da nam do zrozumienia, że taki wybór to nie rozwiązanie, o jakim marzyliśmy.
I właśnie to powoduje, że coraz częściej wybieraną opcją jest odnawianie plastików wewnętrznych. Za o wiele mniejsze pieniądze, w jedno popołudnie można nadać plastikom świeży wygląd, który nie będzie już szpecił wnętrza auta.
Foto. Plastiki wewnętrzne odnowione za pomocą lakieru strukturalnego K2 Bumper spray.
Każde lakierowanie elementów plastikowych należy zacząć od usunięcia starej warstwy ochronnej. Sposobów na to jest wiele, ale tu warto wykorzystać te proste i sprawdzone. Lista patentów zaczyna się od zeskrobywania starej warstwy przy pomocy plastikowej karty czy gumowego krążka na wiertarkę.
Jednym ze skuteczniejszych sposobów jest nałożenie na plastik grubszej warstwy płynu… hamulcowego, wykorzystując do tego niewielki pędzelek. W przypadku gumy ta odejdzie od plastiku już po godzinie, a bardziej odporne warstwy można zetrzeć zwykłą szmatką po około 12 godzinach.
Druga opcja jest jeszcze prostsza; plastik trzeba tu zamoczyć w gorącej wodzie i odczekać, aż warstwa ochronna będzie łatwa do usunięcia nawet typową, kuchenną gąbką.
W niektórych przypadkach konieczne będzie tu zastosowanie papieru ściernego, który pomoże w usunięciu resztek gumy. Trzeba jednak uważać, by nie uszkodzić tu samego plastiku. Z podobnych przyczyn nie warto korzystać z substancji, które mogą narazić na uszkodzenie sam plastik, na przykład acetonu.
Kolejnym krokiem jest odtłuszczenie powierzchni i usunięcie pozostałości płynu hamulcowego. Można to zrobić z pomocą benzyny ekstrakcyjnej lub izopropanolem albo też potraktować preparatami odtłuszczającymi plastik typu K2 Klinet. Korzystanie z preparatów do czyszczenia plastiku jest tu o tyle praktyczne, że eliminuje ono ryzyko uszkodzenia samego plastiku.
Po usunięciu substancji i wyschnięciu następnym krokiem jest malowanie plastików.
Foto. Plastiki wewnętrze tunel środkowy odnowiony za pomocą lakieru strukturalnego K2 Bumper spray.
Przykładem substancji nadającej powierzchni odpowiednią strukturę jest lakier strukturalny K2 Bumper. Pozwala on w zależności od potrzeb na uzyskanie odpowiedniej faktury, maskującej defekty powierzchni oraz imitującej naturalny wygląd tworzywa sztucznego.
Cienką warstwę takiego preparatu nakładamy w temperaturze pokojowej co 5-10 minut. Przy normalnym zużyciu elementu, do jego odnowy zwykle wystarczają tu 2-3 warstwy. Końcowy efekt powstały dzięki uformowaniu się widocznej struktury i pełnym utwardzeniu preparatu pojawi się po 12 godzinach.
Odnawianie i lakierowanie plastików to niedrogi, prosty sposób na przywrócenie elementom z tworzyw sztucznych pierwotnego wyglądu. Dzięki obecnym na rynku preparatom, można to zrobić w przydomowym garażu bez szkody dla samych plastików i ciała. Jeśli nasza sugestia przekonała cię do działania, podziel się z nami w komentarzu i pochwal efektami swojej pracy.
Artykuł powstawał we współpracy i dzięki uprzejmości Aleksandry Waryszewskiej, użytkowniczki grupy #testerK2 na facebooku. Zapraszamy na grupę w celu śledzenia pozostałych testów i porad użytkowników.
Polecamy również poradnik o renowacji plastików zewnętrznych „Renowacja plastików, czyli jak odnowić plastikowe elementy samochodu”
Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…
Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…
Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…
Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…
W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i nieustających zmian na rynku paliw, kierowcy codziennie stawiani są…