Gdy mowa o płynach stosowanych w układach samochodowych, najczęściej na myśl przychodzą nam oleje silnikowe czy przekładniowe. Znacznie rzadziej wspomina się o substancji, która jest niezwykle ważna w kwestii naszego bezpieczeństwa. Płyn hamulcowy pełni funkcję, której nie możemy w samochodzie pominąć, szczególnie jeśli hamulce są w nim często mocno obciążone.

 

 

Rola płynu DOT 4 w układzie hamulcowym

Ze względu na popularność tej jego odmiany, płyn określany jest nazwą DOT 4. Jego zadaniem w układzie jest przeniesienie na klocki hamulcowe siły, a w praktyce ciśnienia, którą w nowoczesnych układach hydraulicznych generuje pompa hamulcowa wskutek naciśnięcia pedału hamulca.

Płyn hamulcowy jest potrzeby, aby uruchamiać skomplikowane mechanizmy układu hamulcowego, które są odpowiedzialne za stabilizacje toru jazdy oraz skuteczne zatrzymanie pojazdu. Wszystko to działa, dopóki ilość płynu hamulcowego jest adekwatna do wymaganej, a sam płyn nie wchłania wody. Gdy jednak tu zaczyna coś szwankować, hamulce przestają być tak mocne, a auto nam już tak skutecznie nie wyhamuje, co stwarza zagrożenie i niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym.

 

Wlewanie płynu hamulcowego DOT 4

Jaki płyn hamulcowy wybrać?

Skrót DOT, który znajdziemy przy oznaczeniu każdego płynu, z języka angielskiego oznacza Departament Transportu. Jest to instytucja, która stworzyła prostą klasyfikację płynów hamulcowych. Wyróżniamy następujące rodzaje płynu hamulcowego DOT 3, DOT 4, DOT 5.1.

Najważniejsze różnice między tymi płynami to minimalna temperatura wrzenia płynu. Zgodnie z normą PN-C-40005 temperatura wrzenia niezawodnionego płynu DOT 3 nie może być niższa niż 205 °C, a zawodnionego niż 140 °C. W przypadku płynu DOT 4 temperatura wrzenia wynosi odpowiednio minimum 230 °C dla płynu niezawodnionego, a dla zawodnionego 155 °C.

Płyn hamulcowy DOT 5.1 uzyskuję wyższą temperaturę wrzenia, która dla płynu „suchego” wynosi ponad 260 °C a dla płynu zawodnionego 180 °C. Płyn DOT 5.1 jest zalecany do stosowania w pojazdach, gdzie układy hamulcowe są wykorzystywane w ekstremalnych warunkach oraz w autach o zwiększonej mocy silnika.

 

Temperatura wrzenia płynów hamulcowych

 

Dla lepszej identyfikacji płynu hamulcowego, producenci samochodów umieszczają informację na korku od zbiorniczka płynu hamulcowego, jaki płyn stosować w danym samochodzie.

 

Wlew do zbiornika płynu hamulcowego

 

Płyn hamulcowy DOT 4 – do jakich samochodów?

Każdy samochód poruszający się po drogach jest wyposażony w układ hamulcowy. Nowoczesne układy hamulcowe to nie tylko tarcze czy bębny, ale systemy elektroniczne, które wspomagają układy hamulcowe takie jak (ABS,BAS,ESP, EDB).Do prawidłowego działania tych urządzeń potrzebny jest płyn hamulcowy DOT 4, który jest stosowany w większości samochodów dostępnych na rynku motoryzacyjnym.

 

  • K2 DOT 4 500 G
    Płyn hamulcowy DOT 4
  • K2 DOT 4 5 KG
    Płyn hamulcowy DOT4
  • K2 DOT 4 250 ML
    Płyn hamulcowy DOT4
  • K2 DOT 4 1L
    Płyn hamulcowy

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Mieszanie płynów DOT 4

Jeśli chodzi o płyn DOT 4, to jest on mieszalny z innymi płynami hamulcowymi, pod warunkiem, że nie jest to płyn DOT 5, który ma inny skład chemiczny. Najlepiej jest więc stosować płyn hamulcowy zalecany przez producenta danego samochodu.

 

Użycie dot 4

Sprawdź koniecznie artykuł: ,,Dlaczego musisz wymieniać płyn w układzie hamulcowym?”.

 

Kolor płynu hamulcowego – co oznacza?

Często spotykanym efektem związanym z płynem hamulcowym, jest zmiana jego koloru. Nowy płyn ma barwę słomkową, a każda zmiana koloru na ciemniejszy, może oznaczać pogorszenie się właściwości płynu, co powoduje osłabienie siły hamowania pojazdu.

Osobną kwestią jest zmiana koloru w wyniku reakcji chemicznej podczas pracy. W takim przypadku jest to skutek albo dużej zawartości wody (a ta jest groźna już, gdy przekracza kilka procent), albo nagrzewaniu się układu hamulcowego, nawet gdy nie jest on używany. Zmiana koloru może być spowodowana korozją układu hamulcowego, co ma negatywny wpływ na urządzenia wspomagające układ takie jak pompa hamulcowa ABS czy ESP. W każdym takim przypadku należy sprawdzić układ i wyeliminować ewentualne uszkodzenia, aby nie narażać siebie i innych pasażerów na konsekwencje niesprawnego układu hamulcowego.

 

Stary i nowy płyn hamulcowy

Kiedy należy wymienić płyn hamulcowy

Nawet najlepszy płyn hamulcowy po pewnym czasie straci swoje właściwości. Uniknięcie skutków dłuższej drogi hamowania czy opóźnionej reakcji na naciśnięcie hamulca warte są więc poświęcenia paru chwil na wymianę płynu. W samochodach starszego typu wymiana płynu hamulcowego nie przysparza kłopotu, ale w nowoczesnych układach hamulcowych sprawa się komplikuje. Jeżeli nie mamy odpowiednich warunków, zlećmy to serwisowi samochodowemu.

Producenci samochodów zalecają wymianę płynu co 2 lata. Po takim okresie eksploatacji samochodu należy wymienić płyn na nowy.

Jeśli chcesz się dowiedzieć, w jaki sposób wymienić płyn hamulcowy, koniecznie przeczytaj artykuł: ,,Jak i kiedy wymienić płyn hamulcowy [poradnik].”

 

Płyn hamulcowy dot 4 na motocyklu

Płyn hamulcowy – gwarancja bezpieczeństwa

Rozwój motoryzacji i dążenie do podnoszenia bezpieczeństwa jazdy w ruchu drogowym wymusza na producentach samochodów stosowanie co raz to nowszych rozwiązań układów hamulcowych i stosowanie płynu hamulcowego wysokiej jakości. Prawie każdy samochód jest wyposażony w hydrauliczne systemy hamulcowe, które wypełnione są płynem hamulcowym. Układy hamulcowe wpływają bezpośrednio, na bezpieczeństwo użytkowników w ruchu drogowym. Dlatego tak ważną sprawą jest dbałość o sprawność układu hamulcowego, a wymiana na nowy płyn hamulcowy gwarantuje wygodne i bezpieczne użytkowanie samochodu.