Wspomaganie układu kierowniczego to jedno z rozwiązań, które wyraźnie poprawiło komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem. Wystarczy zresztą przejechać się pojazdem pamiętającym czasy słusznie minione lub oferowanym na wielu torach gokartem, by poznać różnicę między swoim autem a tym nieposiadającym wspomagania. Aby jednak móc w pełni korzystać ze wspomagania, trzeba o niego regularnie dbać, szczególnie gdy chodzi o olej do wspomagania układu kierowniczego.

Dlaczego tak ważny jest płyn do wspomagania?

Olej albo płyn do wspomagania kierownicy stanowi nośnik siły, z jaką kręcimy kierownicą. Bez wspomagania, ta siła była przenoszona niemal bezpośrednio na koła. Ze wspomaganiem, naszą siłę wspomaga natomiast specjalna pompa, która zwiększa ciśnienie płynu i przez to siłę, z którą koła zmieniają kierunek jazdy. Dzięki tej niewielkiej pompie możemy więc kręcić kierownicą z siłą o wiele mniejszą niż ta, która jest rzeczywiście potrzebna do kręcenia kołami. Większość pracy robi za nas pompka.

Problem zaczyna się jednak gdy układ jest nieszczelny albo płyn traci swoje właściwości. Utrata lub wyeksploatowany płyn ma wpływ na działanie układu wspomagania. Co więcej, płyn pełni też funkcję smarującą, a więc zmniejsza tarcie w mechanizmach układu. Jego ubytek nie tylko zmniejszy komfort jazdy, ale i przyśpieszy zużycie elementów układu.

 

Wlew płynu do wspomagania kierownicy

 

Wymiana płynu do wspomagania – kiedy należy to zrobić?

Na każdy sygnał informujący o ubytku płynu należy reagować. A te sygnały mogą być różne. Najbardziej typowymi, prócz widocznego wycieku, są zwiększenie oporu na kierownicy oraz głośna praca pompy wspomagania. Te drugie słychać szczególnie przy maksymalnym skręcie. A jak sprawdzić płyn do wspomagania kierownicy? Zbiorniczek płynu do wspomagania jest oznaczony znakiem graficznym, który znajduje się na korku wlewu płynu do wspomagania. Po odkręceniu korka od spodu znajduję się specjalna miarka, która informuję nas o stanie płynu oraz możemy zauważyć, jaki jest jego kolor. Są to informację, które informują nas czy musimy dolać płynu, a jeżeli barwa odbiega od oryginału, znaczy to, że należy wymienić płyn na nowy.

Z czasem i przejechanymi kilometrami, swoje właściwości straci zresztą nawet najlepszy płyn. Producenci pojazdów zwykle określają, co ile wymieniać płyn wspomagania kierownicy. Mowa tu o okresie od roku do 2-3 lat lub około 100 tysiącach przejechanych kilometrów. To, jak wymienić płyn do wspomagania kierownicy nie jest trudne, wymaga jedynie troski, by nie zapowietrzyć układu. Korzystając z pomocy drugiej osoby, można to zrobić nawet w przydomowym garażu.

 

Sprawdzanie poziomu płynu do wspomagania

 

Dlaczego warto wymieniać płyn do wspomagania?

Uzupełnienie czy wymiana płynu wspomagania są nie tylko łatwe, ale i o wiele tańsze niż to, co może zrobić zużyty olej do wspomagania kierownicy. Zatarcie pompy czy zużycie elementów uszczelniających może kosztować kilkakrotnie więcej niż wymiana płynu do wspomagania na nowy. Najlepiej wiedzą o tym posiadacze pojazdów, w których elementy uszczelniające nie są możliwe do osobnej wymiany. Zużycie tych elementów oznacza w praktyce sporą ingerencję w układ i równie spore koszty.

 

  • K2 PSF STOP LEAK 1L
    Płyn do układów wspomagania z uszczelniaczem
  • K2 PSF BEZBARWNY 1L
    Płyn do układów wspomagania
  • K2 ATF III 1L
    Olej do automatycznej skrzyni biegów

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Kolor płynu do wspomagania – jaki wybrać?

To, czy kolor płynu do wspomagania ma znaczenie, jest kwestią dość specyficzną i w niemałej mierze zależną od producenta. W obecnych samochodach stosowane są pompy mechaniczne i elektryczne. Do starszych typów samochodów stosowany jest olej przekładniowy K2 ATF II i K2 ATF III, kolor czerwony. Stosowany jest także olej K2 PSF, zielony.
W praktyce jednak barwa płynu nierzadko zależy też od jego producenta i tego, do pojazdów, której marki jest on przeznaczony. Z tego względu wiele nowoczesnych płynów typu K2 PSF może mieć różne kolory albo być bezbarwnym. Przy wyborze warto więc sprawdzić nie tyle kolor, co skład i normy spełniane przez płyn, i na tej podstawie dobrać najlepszy dla samochodu.

 

Czy można mieszać płyn do wspomagania?

W tym momencie pojawia się też odpowiedź na kolejne pytanie o płyn do wspomagania kierownicy, czy można mieszać je, wlewając inny płyn do tego, który już mamy. Jest to zdecydowanie niewskazane, przede wszystkim ze względu na różne składy płynów. Skład konkretnego płynu jest ściśle określony pod kątem właściwości, przez co zmieszanie go z innym sprawi, że te właściwości przynajmniej w części utracimy. W przypadku pomyłki i dolania innego płynu, w praktyce konieczna staje się wymiana całego płynu obecnego w układzie i zastąpienie go jedną, konkretną substancją.

 

Stosowanie płynu do wspomagania z uszczelniaczem

Jedynym płynem, który można użyć wraz z rekomendowanym płynem do układu, jest płyn do wspomagania z uszczelniaczem. W praktyce płyn typu K2 PSF STOP LEAK jest płynem, który posiada właściwości uszczelniające. Stosując ten płyn, można usunąć nieszczelności związane z pracą układu, a uniwersalna struktura i dodatki płynu pozwalają wydłużyć sprawność układu i uchronić go przed kosztownymi naprawami. Jego uniwersalny skład pozwala mieszać go z innymi płynami do wspomagania.

 

Wlewanie płynu do wspomagania

 

Jak samemu wymienić płyn wspomagania układu kierowniczego?

Płyn wspomagania układu kierowniczego każdy może wymienić samodzielnie. Wystarczy nam odrobina czasu, duża strzykawka, zbiornik na stary płyn oraz przydadzą się rękawiczki ochronne.

1. Należy odpiąć wąż powrotny pompy wspomagania od zbiorniczka wyrównawczego.

2. Przygotować pojemnik na stary płyn.

3. Opróżnienie układu będzie możliwe poprzez wypchnięcie starego płynu.

4. Przy wyłączonym silniku należy kręcić kołem kierownicy od skrajnego punktu do skrajnego.

5. Należy kontrolować poziom płynu wspomagania, aby nie spadł poniżej minimum.

6. Ubytek płynu należy uzupełnić nowym płynem, tak aby nie zabrakło płynu w układzie, co może skutkować zapowietrzeniem układu.

7. Czynność wykonujemy tak długo, aż nowy płyn do wspomagania zacznie spływać.

8. Dopinamy wąż z powrotem do zbiorniczka i uzupełniamy do maksimum.

9. Zapalamy silnik i kręcimy kołami, jeżeli stan płynu zacznie spadać, to gasimy silnik i ponownie dolewamy płyn do maksimum.

10. Procedurę kończymy, gdy płyn wspomagania będzie się utrzymywał na równym poziomie.

 

Komfort i bezpieczeństwo za niewielką cenę

Nawet wymiana płynu w warsztacie nie należy do kosztownych, szczególnie gdy popatrzymy na okres, w jakim należy takie działanie przeprowadzić. A gdy jeszcze spojrzymy na koszty zbagatelizowania tej wymiany, sprawa jest już chyba prosta. Dla utrzymania w bardzo dobrym stanie układu, który zdecydowanie poprawił nam komfort jazdy i umożliwił łatwiejsze kierowanie samochodem, warto, jest nabyć odpowiedni płyn do wspomagania i cieszyć się zaletami nowoczesnego układu kierowniczego przez długi czas.