Awaria skrzyni biegów niemal zawsze rujnuje finanse kierowcy. Naprawa skrzyni biegów jest bardzo droga, zwłaszcza skrzyni automatycznej. W praktyce okazuje się często, że przyczyną awarii było niewymienianie oleju przekładniowego w skrzyni. Albo stosowanie oleju o niewłaściwej specyfikacji. Jak wybrać olej do skrzyni biegów manualnej? Jak wybrać olej do skrzyni biegów automatycznej? Olej przekładniowy i jego wymiana w skrzyni biegów to podstawowa czynność eksploatacyjna, pozwalająca utrzymać skrzynię w odpowiednim stanie technicznym. W przypadku automatycznych skrzyń biegów trzeba również zmienić filtr oleju.

Dlaczego trzeba wymieniać olej w skrzyni biegów?

Nie warto wierzyć w zapewnienia, że olej przekładniowy jest przeznaczony na całe techniczne życie skrzyni biegów. To nieprawda. Olej przekładniowy zużywa się w trakcie pracy skrzyni biegów i traci swoje właściwości.
Ważna jest również szczelność skrzyni biegów. Najlepszy olej przekładniowy nie pomoże, kiedy skrzynia jest uszkodzona i wycieka z niej olej.

Czy olej przekładniowy jest do skrzyni biegów?

Tak, olej przekładniowy jest stosowany w skrzyniach biegów. Terminy „olej przekładniowy” i „olej do skrzyni biegów” odnoszą się do tego samego produktu, który jest niezbędny w prawidłowym funkcjonowaniu przekładni mechanicznych. Olej ten ma kluczowe znaczenie dla zachowania sprawności i wydajności skrzyni biegów, ponieważ zapewnia odpowiednie smarowanie ruchomym elementom. Dzięki temu zmniejsza się tarcie i opór, co przekłada się na płynniejsze i cichsze działanie mechanizmu. Ponadto, odpowiedni olej przekładniowy chroni metalowe elementy przed korozją oraz pomaga utrzymać skrzynię biegów w czystości, co jest istotne dla długotrwałej i bezawaryjnej pracy.

olej do przekładni - zastosowanie

Co ile należy zmieniać olej przekładniowy?

Częstotliwość wymiany oleju przekładniowego może się różnić w zależności od kilku czynników, takich jak typ pojazdu, rodzaj skrzyni biegów (manualna czy automatyczna), warunki eksploatacji oraz specyfikacje producenta pojazdu. Oto ogólne wytyczne:

  • Dla skrzyni biegów manualnych: Zazwyczaj zaleca się wymianę oleju co 40000 do 60000 kilometrów ale niektóre pojazdy mogą wymagać większej częstotliwości wymiany oleju,
  • Dla skrzyni biegów automatycznych: Wymiana oleju może być konieczna co 60000 do 100000 kilometrów,
  • Specyficzne warunki eksploatacji: Intensywne użytkowanie pojazdu, takie jak częsta jazda w terenie, ciągłe przewożenie ciężarów lub holowanie czy też jazda torowa mogą skrócić zalecany okres między wymianami oleju.

Zawsze najlepszym źródłem informacji na temat częstotliwości wymiany oleju przekładniowego jest instrukcja obsługi pojazdu lub bezpośrednie zalecenia producenta. Przestrzeganie tych zaleceń jest istotne dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym i zapewnienia jego długiej żywotności.

Dlaczego olej przekładniowy się zużywa?

Różne obciążenia skrzyni biegów (jazda z różnymi prędkościami) powodują, że olej do skrzyni biegów rozgrzewa się do bardzo wysokich temperatur (do 130 st. C), które wpływają na jego zużycie eksploatacyjne. Obciążenia termiczne oleju przekładniowego są główną przyczyną jego zużywania się. Wysoka temperatura powoduje stopniowe utlenianie się oleju przekładniowego. W procesie utleniania powstają też różnej maści produkty uboczne, takie jak kwasy, żywice i osady węglowe. Powodują one dodatkową degradację oleju. Im więcej przeciążeń w trakcie pracy skrzyni, tym wyższe temperatury jej pracy. Co powoduje przeciążenia? Ciągnięcie przyczep, jazda w trudnym terenie, wysokie prędkości obrotowe silnika (jazda z bardzo dużymi prędkościami), gwałtowne przyspieszanie itd. Olej przekładniowy jest wystawiony na działanie temperatur zewnętrznych, np. mrozu w trakcie zimy. Nie bez powodu skrzynie ze starym olejem przekładniowym bardzo ciężko pracują w trakcie mrozu, zwłaszcza przez pierwsze kilometry. W trakcie pracy skrzyni biegów dochodzi do ścierania się elementów metalowych. Na skutek tego powstają mikrocząsteczki metalu (opiłki), które krążą wraz z olejem przekładniowym. W automatycznych skrzyniach biegów są one filtrowane przez filtr automatycznej skrzyni biegów, jednak ma on ograniczoną chłonność (jak każdy filtr).

zastosowanie oleju do przekładni
Olej zużywa się także na skutek wilgoci która dostaje się do skrzyni na skutek skraplania pary wodnej na obudowie skrzyni. Jak starzejący się olej przekładniowy wpływa na skrzynię biegów? Warstwa ochronna pomiędzy pracującymi elementami skrzyni biegów jest coraz cieńsza. Olej traci też właściwości antykorozyjne. Krążące w oleju opiłki mogą ulec wytrącaniu i osadzaniu w elementach skrzyni biegów. Z czasem mogą tworzyć większe skupiska. A te, po trafieniu pomiędzy pracujące elementy skrzyni, mogą być powodem ich przyspieszonego zużycia. W rezultacie skrzynia pracuje z coraz większymi oporami, pracuje coraz głośniej, aż w końcu zaczynają pojawiać się awarie.

  • K2 75W-90 GL5 GL4 5L
    Olej przekładniowy
  • K2 ATF III D 5 L
    Płyn do automatycznej skrzyni biegów
  • K2 ATF II D 5 L
    Płyn do skrzyń automatycznych
  • K2 DSG 1L
    Olej do dwusprzęgłowych skrzyń automatycznych
  • K2 ATF III 1L
    Olej do automatycznej skrzyni biegów
  • K2 MATIC 85W140 GL-5 1 L
    K2 MATIC 85W-140 GL-5 najwyższej jakości, minerlny olej przekładniowy, opracowany z wykorzystaniem n
  • K2 MATIC 80W90 GL-5 1L
    Olej mineralny przekładniowy GL-5

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Do skrzyni biegów należy stosować olej przekładniowy o specyfikacji, zaleconej przez producenta samochodu. Informacje o specyfikacji zastosowanego oleju przekładniowego znajdują się w instrukcji samochodu. Producent może zalecać stosowanie oleju przekładniowego konkretnej marki, jednak nie trzeba się do tego stosować. Najważniejsze jest to, aby olej spełniał specyfikację.
Producent samochodu może ukrywać specyfikację oleju silnikowego pod symbolem, np. marka auta i określony symbol z cyfr i liter. Na przykład olej przekładniowy o symbolu G055512A2, przeznaczony do stosowania w autach grupy Volkswagen.
Ma to na celu zachęcenie klienta do zakupu oleju, stosowanego na pierwszym montażu. Jednak nie jest to olej firmy Volkswagen. Żaden producent samochodów nie produkuje olejów przekładniowych i silnikowych. Jest to olej o określonej specyfikacji, dostarczony przez zewnętrznego producenta i przepakowany w butelkę z logo producenta auta. Większość takich olejów ma tańsze zamienniki, o identycznej specyfikacji (o tym dalej).

Dlaczego trzeba wymieniać olej w skrzyni biegów?

Olej przekładniowy zużywa się w trakcie pracy. Przez to traci swoje właściwości, co wpływa na jakość pracy skrzyni biegów i na jej trwałość.
Co rozumiemy przez wpływ na jakość pracy skrzyni biegów? Automat ze starym olejem może zacząć szarpać i zacinać się przy zmianach biegów. W skrzyni manualnej pojawią się problemy z załączaniem biegów (powody tej awarii mogą być też inne niż stary lub niewłaściwy olej).

olej do skrzyni biegów K2

Jaki olej do skrzyni biegów wybrać?

Wybór oleju do skrzyni biegów zależy w dużym stopniu od jej typu, czyli od tego, czy jest to skrzynia manualna czy automatyczna. Oto bardziej szczegółowe informacje na temat tych dwóch rodzajów skrzyń biegów.

Manualna skrzynia biegów
• najważniejszym źródłem informacji o odpowiednim oleju do skrzyni biegów jest instrukcja obsługi pojazdu lub dane techniczne podane przez producenta. Producenci zwykle określają konkretne typy olejów, które najlepiej współgrają z mechanizmami ich skrzyń biegów. Mogą to być specyfikacje takie jak API GL-4, API GL-5, które określają poziom ochrony przeciwzużyciowej i przeciwkorozyjnej oleju.
• Czym różni się specyfikacja API GL-4 od API GL-5? Olej przekładniowy API GL-5 zawiera dwa razy więcej dodatków modyfikujących i uszlachetniających.

Automatyczna skrzynia biegów
• Wybór odpowiedniego oleju do automatycznej skrzyni biegów (ATF – Automatic Transmission Fluid) jest bardzo ważny dla zapewnienia płynnej pracy, ochrony i długotrwałości przekładni. Każdy producent pojazdów zaleca specyficzne rodzaje oleju ATF, które są zoptymalizowane pod kątem działania ich skrzyń biegów. Te specyfikacje mogą być znalezione w instrukcji obsługi pojazdu lub na etykietach informacyjnych pojazdu. Przykłady specyfikacji to: Dexron, Mercon, oraz ATFs specyficzne dla danej marki, takie jak Toyota Type T-IV czy Honda DW-1.
• Automatyczne skrzynie biegów mogą być bardzo różnorodne, w tym CVT (Continuously Variable Transmission) i DSG (Direct-Shift Gearbox). Każdy typ może wymagać innego oleju ATF.

skrzynia biegów

Czy warto kupić zamiennik?

Warto kupić zamiennik oryginalnego oleju przekładniowego, albowiem takie zamienniki są dużo tańsze od olejów, z oznaczeniem producenta samochodu albo z oznaczeniem OE.
Robi to dużą różnicę zwłaszcza przy dynamicznej wymianie oleju w automatycznej skrzyni biegów. Gdzie np. do wymiany potrzeba kilka litrów oleju i dodatkowe kilka litrów do płukania skrzyni.

Jednak kupując zamiennik, trzeba zwrócić uwagę na dwie rzeczy:

Po pierwsze musi mieć identyczną specyfikację z zalecaną przez producenta auta;
Po drugie musi spełniać wymagania producenta auta.

Przykład: oleje przekładniowe K2, przeznaczone do automatycznych skrzyń biegów i manualnych skrzyń biegów. To oleje wysokiej jakości, z szeregiem dodatków i modyfikatorów, gwarantujących wysoką jakość i trwałość, a także maksymalną ochronę elementów skrzyni biegów.

Oleje przekładniowe K2 spełniają normy szeregu producentów samochodów.

Na przykład olej przekładniowy do automatycznej skrzyni biegów K2 ATF VI spełnia wymagania takich producentów aut jak Audi, BMW, Mini, Chrysler/Dodge, Daihatsu, Ford, Hyundai/KIA, Jaguar, Isuzu, Mazda, Lexus, Opel, Toyota, Porsche, Renault, Nissan i wielu innych.

Informacje o specyfikacji oleju i o tym, jakie normy producentów spełnia, znajdują się na jego opakowaniu.

Olej do automatycznej skrzyni biegów a manualnej – czy są jakieś różnice?

Są to diametralnie inne oleje o innych właściwościach i nie wolno ich stosować zamiennie. Oleje różnią się lepkością i właściwościami, a także stosowanymi dodatkami. Regularna wymiana oleju przekładniowego, zgodnie z harmonogramem i stosowanie olejów o specyfikacjach zalecanych przez producenta auta, pozwoli unikać problemów i awarii. Warto pamiętać, że np. naprawa automatycznej skrzyni biegów może pociągnąć za sobą wydatek kilkunastu tysięcy złotych.