Kategorie: Porady

Olej do piły – jaki wybrać? Jaki najlepszy?

Kupiłeś nową piłę łańcuchową lub kosę spalinową do ogródka, zanim jej użyjesz, upewnij się, że wybrałeś odpowiedni olej. W przeciwnym razie długo nie nacieszysz się nową piłą. Przeczytaj uważnie poniższy tekst, a dowiesz się jaki olej wybrać dla swojego sprzętu? Na co zwrócić uwagę przy zakupie oleju? Czy trzeba kupować olej dedykowany przez producenta? Na koniec obalimy mity dotyczące olejów do smarowania.

Właściwości oleju do silnika kosy spalinowej

W typowej pile łańcuchowej napędem zwykle jest niewielki silnik dwusuwowy. Olej do piły spalinowej jest tu wprowadzany wraz z benzyną, zwykle mieszając go w stosunku 1:50. Rzadziej obecne są silniki czterosuwowe, gdzie olej ma już osobny wlew. Dobór oleju warto tu rozpocząć od typu silnika, a następnie jakości i czystości, które eliminują ryzyko osadzenia, się zanieczyszczeń na elementach silnika. W przypadku oleju do silnika dwusuwowego ważne jest też jego całkowite wymieszanie z paliwem. Sprawdź jaki olej wybrać do kosiarki spalinowej.

Do tego dochodzą zakres pracy silnika i samej piły ważne, jeśli zamierzamy pracować w wyjątkowych warunkach, na przykład przy niskich lub wysokich temperaturach i dużej ilości brudu. Warto wówczas postawić na olej do smarowania piły łańcuchowej odporny na ekstremalne temperatury i skutecznie usuwający z obiegu nieczystości typu żywice czy smoła, a niekiedy też na dodatki uszlachetniające. Szczególnie ze względu na odporność na temperatury, preferowane są tu oleje syntetyczne, gdyż mineralne szybciej tracą swoje właściwości przy nieoptymalnej temperaturze pracy.

Właściwości oleju do piły łańcuchowej

Spalinowa piła łańcuchowa to także łańcuch, który również wymaga odpowiedniego smarowania. Warstwa ochronna tworzona przez olej do łańcucha piły nie tylko zmniejsza tarcie i zapobiega zerwaniu, ale też chroni łańcuch przed działaniem żywic czy pozostałości drewna. Obok odporności na temperatury pracy, ważną cechą oleju do łańcuchów jest też jego lepkość. Zapobiega ona usunięciu oleju z miejsca pracy przez szybko pracujący łańcuch. Bez odpowiedniej lepkości, nawet najlepszy olej zostanie wyrzucony z łańcucha, a tworzona przez niego warstwa ochronna będzie iluzoryczna.

Jaki olej do piły wybrać?

Wielu producentów pił sugeruje lub nawet współtworzy oleje, dedykując je do swoich maszyn. Niestety, jedną z cech takich olejów jest cena, przez co wielu użytkowników szuka tańszych, sygnowanych wyłącznie logiem producenta oleju alternatyw. A te wcale nie muszą być gorsze. Cena nie powinna być tu jednak głównym wyznacznikiem, szczególnie gdy mowa o piłach nowoczesnych lub takich pracujących w ekstremalnych warunkach.

W ostatnich latach coraz ważniejsza jest też ekologia. W jej skutek, od nowoczesnych olejów wymaga się całkowitej biodegradowalności przy zachowaniu jego właściwości technicznych. Z pomocą przychodzi K2 Stroke, który spełnia m.in. normy API:TC, JASO: FC, ISO: EGC. Pamiętaj także o tym, by używać oleju o tym samym zabarwieniu.

Jak sprawdzić olej i na co zwrócić uwagę?

Nieprawidłowości w doborze oleju objawiają się w różny sposób i w różnym czasie. Najszybciej widać to po pracy silnika, gdy ta staje się nierówna i osłabiona, a spaliny gęstnieją i są bardziej zauważalne. Wówczas warto sprawdzić przede wszystkim proporcje w mieszaniu oleju z benzyną. Jeśli ich zmiana nie przyniesie rezultatu, powodem jest niewłaściwy olej, który należy wymienić, zanim ponownie skorzysta się z piły.

Dość łatwo zauważalne są też skutki niewystarczających właściwości oleju związanych z temperaturą czy lepkością. Szczególnie przy wysokich temperaturach, po niedługim czasie z silnika zacznie wydobywać się dym, często o jasnoniebieskim zabarwieniu. Podobny efekt da niedostatecznie odporny na temperaturę olej do łańcucha, nagrzewający się w wyniku pracy piły. Zbyt niska lepkość poskutkuje natomiast po prostu rozchlapywaniem oleju przez łańcuch.

  • K2 STROKE ZIELONY 2T 100ML
    Olej do silników dwusuwowych
  • K2 STROKE CZERWONY 2T 100ML
    Olej do silników dwusuwowych
  • K2 STROKE ZIELONY 2T 500ML
    Olej do silników dwusuwowych
  • K2 STROKE CZERWONY 2T 500ML
    Olej do silników dwusuwowych

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Mity o olejach dwusuwowych

Na koniec warto rozprawić się z kilkoma mitami dotyczącymi olejów do piły łańcuchowej. Olej silnikowy do samochodu, smar czy inne tego typu substancje, nawet najlepsze, nie są tu dobrym pomysłem, gdyż nie są one przygotowane pod pracę w pile łańcuchowej. Jeszcze gorsze jest wykorzystanie zużytego oleju samochodowego, gdyż obecne w nim nieczystości i starte opiłki metalu przyśpieszą, a nawet spalą silnik, łańcuch czy prowadnicę. No i nie zapominajmy o samym paliwie, które tak, jak w nowszych samochodach, tak w nowszych piłach musi mieć odpowiednią jakość. Wykorzystanie płynów znanych z przypowieści o niezniszczalnych, radzieckich silnikach to pewna droga do potrzeby wymiany sprzętu.

Nowoczesne piły wymagają nowoczesnych olejów

Spalinowa piła łańcuchowa to dziś maszyna wydajna i trwała, ale i wymagająca. Bez odpowiednich, nowoczesnych olejów do silnika i łańcucha, nawet najlepszy sprzęt szybko straci swoje właściwości. Dobry olej do piły łańcuchowej pozwoli natomiast wykorzystać piłę w nawet najtrudniejszych warunkach i cieszyć się mocą i sprawnością maszyny przez długi czas.

Ostatnio dodane artykuły

Jaki smar i do czego? Dobierz odpowiedni rodzaj smaru.

W naszym codziennym życiu towarzyszą nam tysiące ruchomych mechanizmów. Znajdują się one w samochodach, rowerach,…

4 dni temu

Jak dolać olej silnikowy?

Podczas eksploatacji samochodu jedną z najważniejszych rzeczy jest utrzymanie odpowiedniego poziomu oleju silnikowego. Utrzymywanie odpowiedniego…

2 tygodnie temu

Nakładanie niewidzialnej wycieraczki K2 VizioPro – instrukcja krok po kroku

Nie wiesz jak nałożyć niewidzialną wycieraczkę na swoją szybę? Aplikacja K2 VizioPro jest prosta i wykonasz ją…

2 miesiące temu

Jak przykleić lub dokleić podsufitkę w samochodzie?

Jak podkleić podsufitkę bez demontażu? Jak przykleić nową podsufitkę w samochodzie? Jak przykleić odklejony kawałek…

2 miesiące temu

Czajniczek do regeneracji reflektorów – jak samodzielnie odnowić zmatowiałe lampy

Jesień i zima to okres, w którym przednie lampy przydają się wyjątkowo często. Typowa szaruga,…

2 miesiące temu

Poradnik – jak prosto i łatwo odnowić plastiki wewnętrzne w samochodzie?

Znamienita większość auta na polskich drogach to auta używane, sprowadzane najczęściej zza zachodniej granicy. Średnia…

5 miesięcy temu