Kasztan. Kamyk. Gałąź. Kiedy niewielki, twardy element uderza podczas jazdy w twoją szybę, skutki mogą być fatalne. Fatalne przede wszystkim dla kieszeni, gdyż nawet niewielki odprysk może wykluczyć samochód z dalszego poruszania się po drogach publicznych. Ale czy jedynym sposobem na usunięcie tego problemu jest wymiana szyby na nową? A jeśli nie, to jak naprawić odprysk na szybie?
Jak powstaje pajączek na szybie?
Aby zająć się problemem, wpierw należy wiedzieć, z czym mamy do czynienia. Przede wszystkim, przednie szyby w samochodach są klejone. Uderzenie w szybę, nawet mocne, nie doprowadzi do rozpadnięcia się jej w drobny mak. Po co taka cecha? Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, gdy podczas podróży niespodziewanie uderza w nią kamień, a przednia szyba rozpada się lecąc wprost na nasze twarze.
Utrzymanie szyby jako pojedynczego elementu nie oznacza jednak, że uderzenie nie pozostawi na niej żadnych śladów. Przy dużej sile uderzenia pojawi się szereg pęknięć odchodzących od punktu uderzenia, czyli tak zwany pajączek na szybie samochodu. Jeśli natomiast uderzenie będzie słabsze i punktowe, pojawi się punktowe uszkodzenie, odprysk. Może być to drobne uszkodzenie wierzchniej warstwy szyby lub problem wchodzący głębiej, co będzie widoczne szczególnie od strony kierowcy.
Czy szyba z odpryskiem przejdzie przegląd?
Najgorsze skutki, takie odpryski przynoszą zimą. Duże różnice temperatur i ich wpływ na materiały, z których zbudowana jest karoseria mogą doprowadzić do przerodzenia się odprysku w niewielkiego pajączka, a w końcu do pęknięcia szyby. Z tego powodu, nawet mały odprysk na przedniej szybie komplikuje przegląd samochodu na stacji kontroli pojazdów. Problematyczna staje się także rutynowa kontrola na drodze. Choć odprysk na szybie nie zawsze stawia jednoznaczną odpowiedź na pytanie czy można jeździć, policjant widząc wyraźny odprysk może nałożyć na nas mandat, a nawet zatrzymać dowód rejestracyjny.
Zestaw naprawczy do szyb
O ile odprysk może przynieść ci nieprzyjemności prawne, wbrew niektórym przekonaniom nie zawsze wymusza on wymianę całej szyby. Oczywiście, jeśli jest on dość duży (co zwykle oznacza, że na szybie widniał dłuższy czas) albo znajduje się blisko krawędzi szyby, wymiana staje się rozwiązaniem koniecznym. Kiedy jednak do krawędzi jest paręnaście centymetrów, warto zastosować tu zestaw do usuwania odprysków na szybie, który przywróci jej pierwotny wygląd i strukturę.
Taką substancją jest zestaw naprawczy K2 GLASS DOCTOR. Czynnikiem naprawiającym jest w nim specjalna żywica, która zaaplikowana do odprysku wypełnia go, a następnie utwardzona wiąże się z szybą. Dzięki temu szyba nie tylko wygląda na praktycznie nieuszkodzoną, ale i strukturalnie staje się znów zwarta, co eliminuje ryzyko rozrostu odprysku i pęknięcia.
Naprawa odprysków na szybie
Zaletą takiego zestawu naprawczego jest w dużej mierze to, że naprawę możesz przeprowadzić sam. Aby jednak to zrobić, wpierw powinieneś dokładnie zapoznać się z elementami zestawu naprawczego. Wbrew pozorom, każdy z nich ma bardzo konkretną funkcję podczas naprawy, a jego poprawne użycie niebagatelnie wpływa na ostateczny efekt.
Najważniejszym elementem zestawu jest silikonowy aplikator. Właśnie nim wprowadzamy na odprysk żywicę, która jest nam dostarczona w niewielkiej tubce. Odpowiednią siłę docisku uzyskamy dzięki niewielkiej strzykawce z pinezką, natomiast szczelność zagwarantuje nam uszczelka, która połączy aplikator z szybą. Ostatnim elementem jest folia utwardzająca, która pod koniec naprawy ułatwi utwardzenie żywicy i wyrównanie powierzchni szyby.
Znajdź sklep w okolicy
Jak zlikwidować odprysk na szybie samochodowej?
Naprawę najlepiej jest przeprowadzić w słoneczny, bezchmurny dzień, ustawiając auto przodem do słońca. Pierwszą i bardzo ważną czynnością przy wykorzystaniu preparatu K2 GLASS DOCTOR, jest dokładne oczyszczenie naprawianego miejsca. Możemy do tego wykorzystać pinezkę, którą usuniemy drobiny obecne w odprysku. Następnie miejsce myjemy, a najlepiej odtłuszczamy na przykład alkoholem czy zmywaczem, by skutecznie przeprowadzić kolejny punkt naprawy.
Tym jest umieszczenie na szybie specjalnej uszczelki, która powinna otaczać odprysk. Poprawne, szczelne umieszczenie uszczelki, a na niej silikonowego aplikatora jest niezbędne, abyśmy aplikowaną pod ciśnieniem żywicę umieścili dokładnie w naprawianym miejscu. Po umieszczeniu uszczelki i aplikatora, do aplikatora wprowadzamy odpowiednio przygotowaną żywicę (ale nie całą!), po czym dokładnie i szczelnie umieszczamy w aplikatorze strzykawkę.
Strzykawka spełni nam dwie funkcje. Najpierw, dzięki silnemu odsunięciu spustu, usunie z żywicy pęcherzyki powietrza. W takiej pozycji, strzykawkę należy pozostawić na przynajmniej 10 minut. Po nich spust strzykawki przesuwamy w dół. Możemy przy tym przebić strzykawkę pinezką, by umieścić w niej powietrze i dzięki temu zwiększyć ciśnienie naciskające na żywicę. Wówczas musimy jednak użyć pinezki do zamknięcia tego otworu, by powietrze nam nie uciekło. Po dociśnięciu spustu zostawiamy strzykawkę na kolejne 20 minut.
Może Cię, również zainteresować:
Po tym czasie usuwamy strzykawkę, aplikator i uszczelkę, a także pozostały po niej klej. Teraz pozostało nam już tylko naklejenie folii utwardzającej, na którą wpierw umieszczamy kroplę żywicy. Folię pozostawiamy na kilkadziesiąt minut na działanie promieni słonecznych, a następnie usuwamy.
I nowa szyba przestaje być potrzebna
Nie łudźmy się. Optycznie, końcowy efekt takiej naprawy nie zawsze jest idealnym usunięciem odprysku. Poprawa wyglądu szyby nawet i wtedy jest jednak wyraźna, a miejsce pęknięcia często jest możliwe do odnalezienia dopiero po dokładnym zbadaniu. A to w zupełności wystarczy, by wyeliminować problemy możliwe podczas rutynowej kontroli czy przeglądu.
Co ważniejsze, te problemy znikną dlatego, że dzięki utwardzonej żywicy szyba stanie się znów zwarta i nie będzie już groziła rozciągnięciem się odprysku i pęknięciem. A w końcu to głównie usunięcia tego problemu oczekiwaliśmy, gdy szukaliśmy alternatywy dla wymiany całej szyby. Preparaty typu K2 GLASS DOCTOR pozwalają nam to zrobić samodzielnie, i to za ułamek kosztów wymiany szyby.
W zimie nie da rady, trzeba czekać do lata.
Dokładnie