Guma w sprayu to prosty, tani i efektowny sposób na odświeżenie wyglądu zniszczonych felg. Można również dzięki niej uatrakcyjnić wygląd sportowego coupe albo cabrio. Jak powinno przebiegać malowanie felg przy pomocy gumy w sprayu? Jak zrobić to dobrze? Czy gumę w sprayu można usunąć po pewnym czasie?

Eleganckie felgi to wizytówka każdego samochodu osobowego. Przede wszystkim zwraca się uwagę na felgi aluminiowe, które dodają uroku każdemu pojazdowi. Zwłaszcza wtedy, gdy są połączone z niskoprofilowymi oponami. Felgi aluminiowe dodają lekkości i elegancji albo sportowego stylu, w zależności od tego, jaki wzór zastosuje właściciel auta.
Bardzo popularne wśród polskich kierowców są też felgi stalowe, które również mają duży wpływ na wygląd pojazdu. I to bez względu na to, czy kierowca stosuje kołpaki, czy też jeździ autem bez nich.
Felgi samochodowe są drogie. Za najtańsze felgi aluminiowe trzeba zapłacić minimum 400 złotych (za sztukę). Cena idzie w górę, jeśli stosuje się większe rozmiary, albo bardziej wymyślne wzory. A obecnie mnóstwo osób montuje felgi aluminiowe do SUV, gdzie konieczne jest stosowanie rozmiarów 19, albo 20 cali. Felgi stalowe są tańsze, ale też najniższy koszt zakupu jednej felgi to zazwyczaj 300 zł. Niestety, felgi nie są wieczne. Mogą ulec skrzywieniu, a w przypadku aluminiowych, nawet pęknięciu. Najczęściej ich właściciele narzekają na utratę atrakcyjnego wyglądu na skutek działania typowych warunków atmosferycznych i codziennej eksploatacji.
Dlaczego felgi samochodowe tracą blask?
Felgi samochodowe są narażone na działanie pyłu, kamieni, wody, na otarcia np. o krawężniki, dodatkowo osadza się na nich pył z klocków hamulcowych. Niszczą się, kiedy kierowca wjedzie w dziurę na drodze. Są wystawione na działanie deszczu, mrozu, promieni ultrafioletowych, piasku, błota i wielu innych. Nic zatem dziwnego, że po pewnym czasie felgi tracą swój kolor, pojawiają się na nich wżery, ubytki, płytsze lub głębsze otarcia.
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak dokładnie wyczyścić felgi z zabrudzeń, przeczytaj artykuł: ,,Deironizer i czerwona felga – usuwanie zanieczyszczeń metalicznych z felg i lakieru”.
Jak odnowić felgi samochodowe?
Jest metoda, która jest bardzo prosta, tania i przynosi trwały efekt. W dodatku materiał, którym maluje się felgę, chroni ją przed uszkodzeniami mechanicznymi. I co bardzo ważne – jeśli malowanie się nie uda albo kolor się znudzi – całą warstwę można szybko i łatwo usunąć. Bez jakichkolwiek uszczerbków dla stanu felgi. Ta metoda to oczywiście malowanie felg gumą w sprayu K2 Color Flex. Felga, przeznaczona do malowania gumą w sprayu, nie wymaga tak poważnych przygotowań, jak to ma miejsce w przypadku malowania felg typowymi farbami. W dodatku wszystko schnie bardzo szybko.
Guma w sprayu nadaje się zarówno do felg aluminiowych, jak i do stalowych. W przypadku tych drugich, po odpowiednio starannym umalowaniu, można jeździć bez kołpaków.
Warto też wiedzieć, że ładnie umalowane, na przykład na czarno felgi stalowe, będą doskonale współgrać z ładnymi kołpakami, np. w kolorze srebra lub chromu. A dodatkowo guma w sprayu będzie chronić felgi przed korozją.
Znajdź sklep w okolicy
W przypadku felg aluminiowych powinno się stosować opony ze specjalnym rantem ochronnym. Chroni on tylko, kraniec obrzeża felgi. Co z resztą, która jest narażona na otarcia i uderzenia kamieniami? Guma w sprayu zapewni interesujący wygląd i ochroni felgę przed mechanicznymi uszkodzeniami, osadzaniem się pyłu z klocków hamulcowych, a także negatywnym wpływem wody, czy soli drogowej.
Polakierowane gumą w sprayu felgi można bez problemu myć. Powłoka jest elastyczna, nie pęka i nie kruszy się, jest też wytrzymała na wahania temperatur. Zimą wytrzymuje do minus 30 st. C. Zniesie też najgorętsze temperatury latem, albowiem może ulec uszkodzeniu dopiero w temperaturze powyżej 90 st. C.
Jak malować felgi gumą w sprayu? Poradnik krok po kroku
Co będzie nam potrzebne, aby móc samodzielnie pomalować felgi gumą w sprayu?
• Klucz do demontażu kół – znajduje się przy kole zapasowym;
• Podnośnik (lewarek) do uniesienia samochodu – powinien znajdować się na wyposażeniu każdego auta.
• Guma w sprayu K2 Color Flex w wybranym kolorze;
• Odtłuszczacz w płynie np.: K2 Klinet;
• Specjalny środek do czyszczenia felg np.: K2 Roton;
• Szeroka taśma malarska (samoprzylepna), folia, taśma klejąca;
• Nie jest konieczne uzupełnianie ubytków np. w felgach aluminiowych.
Miejsce do malowania powinno być suche i czyste, osłonięte przed wpływem warunków atmosferycznych. Powinno być też wietrzone.
Malowanie felg aluminiowych i malowanie felg stalowych przebiega w ten sam sposób.
• Samochód trzeba ustawić w bezpiecznym miejscu, na płaskiej powierzchni. Hamulec ręczny musi być zaciągnięty (elektryczny hamulec postojowy – uruchomiony).
Na początek trzeba zdemontować koło z samochodu. Za pomocą klucza do kół luzuje się śruby mocujące koło do piasty. Auto trzeba unieść na podnośniku. Teraz można już odkręcić śruby i zdemontować koło.
• Felgę należy dokładnie umyć i zostawić do wyschnięcia. Malowanie felgi aluminiowej trzeba poprzedzić zastosowaniem specjalistycznego środka czyszczącego do felg.
• Przed malowaniem koniecznie trzeba zastosować odtłuszczacz K2 Klinet. To środek, który usuwa wszystkie plamy tłuszczu, mogące mieć negatywny wpływ na przyklejanie się gumy w sprayu do podłoża. Podobnie postępuje się przy malowaniu standardową farbą.
Malowanie felg aluminiowych i stalowych
• Zabezpieczamy oponę i wentyl przed pomalowaniem gumą. W tym celu oklejamy bok opony (zwłaszcza przy stopce – miejscu, w którym opona styka się z felgą) aż do jej barku.
• Puszkę z gumą w sprayu potrząsamy przez co najmniej 3 minuty – to pozwoli na dokładnie wymieszanie się wszystkich składników za pomocą metalowej kulki, znajdującej się wewnątrz opakowania.
• Malujemy powoli, spokojnymi ruchami, zaczynając kilka centymetrów przed felgą (na zabezpieczonym boku opony) i kończąc kilka centymetrów za nią. Zaczynamy od góry i schodzimy coraz niżej. Natrysk gumy w sprayu należy prowadzić z odległości 20 – 30 centymetrów.
• Pierwsza warstwa musi być bardzo cienka. Czekamy ok. 10 minut i nakładamy następną. Konieczne może być nałożenie do 5 cienkich warstw. Przed położeniem kolejnej czekamy na wyschnięcie i energicznie potrząsamy opakowanie z gumą w sprayu.
• W miejscach takich jak rogi i krawędzie warstwa gumy musi być grubsza.
• Pełne utwardzenie guma w sprayu K2 Color Flex uzyskuje po 2 godzinach. Dopiero po tym czasie można jechać autem, aby uniknąć uszkodzeń nałożonej gumy.
Co w przypadku, jeśli malowanie nam nie wyszło (np. pojawiły się zacieki), albo znudził nam się dany kolor? Gumę w sprayu po prostu zrywa się z felgi.
Kolory gumy w sprayu – K2 Color Flex
Guma w sprayu K2 Color Flex produkowana jest w wielu wersjach kolorystycznych, co pozwala dobrać ją do każdego samochodu.
• Czarny mat – bardzo dobry do standardowych felg stalowych i do aluminiowych;
• Czarny połysk – bardzo dobry do felg aluminiowych;
• Flex carbon – do limuzyn i aut sportowych.
Kolory do aut sportowych coupe i cabrio:
• Pomarańcz;
• Jasna zieleń;
• Biel;
• Żółty;
• Bezbarwny;
• Niebieski;
• Czerwony.
Guma w sprayu K2 Color Flex to prosty, szybki i efektowny sposób na malowanie felg stalowych i odnawianie felg aluminiowych. Gumę można zastosować do kół eleganckiej limuzyny, typowego kompaktu, albo auta sportowego, dobierając odpowiedni kolor. W ciągu kilku chwil można odświeżyć wygląd auta, za niewielkie pieniądze. Ponieważ, z K2 Color Flex możesz zdziałać znacznie więcej niż tylko malowanie felg, zobacz „Jak odmieniliśmy 9-letnie auto, za pomocą gumy w sprayu”
Bardzo fajna rzecz. Malowanie jest stosunkowo łatwe. Efekt świetny, ale … Na felgach niestety nie utrzyma się długo. Nie można tego myć pod dużym ciśnieniem, np. karcherem lub na myjni bezdotykowej, bo silny strumień wody uszkodzi powłokę. Do malowania innych rzeczy, nie koniecznie samochodowych, jak najbardziej przydatna.