Kategorie: Porady

Klej do gwintów – silne łączenie elementów metalowych

W samochodach czy motocyklach co rusz mamy do czynienia z połączeniem elementów metalowych. Choć z zasady, na trwały montaż elementów pozwala sama ich konstrukcja, w wielu przypadkach przydatne jest wykorzystanie czegoś, co zwiększy trwałość i szczelność połączenia. Producenci wiedzą o tym już od lat, dzięki czemu dziś na rynku jest obecny szereg klejów do gwintów.

 

 

Co to jest klej anaerobowy?

Angielska nazwa wynalezionego w latach pięćdziesiątych kleju, threadlocker, powie nam o wiele więcej, niż tajemnicze, polskie określenie. Z niej dowiemy się, że jest to klej do mocowania gwintów, przy czym jego zastosowanie wykracza dziś daleko ponad typowe śruby. Jego różne wersje stosuje się dziś do osadzania kół zębatych, krzywek i łożysk, a także łączenia rozmaitych elementów metalowych z tymi z różnych tworzyw sztucznych czy niemetalowych.

 

Jak działa klej do gwintów?

Zastosowanie kleju do gwintów wynika z kilku bardzo przydatnych cech. Najważniejszą jest utwardzenie połączenia między elementami, z których przynajmniej jeden jest metalowy. Wskutek reakcji chemicznej kleju z jonami metalu, klej oparty na żywicach metakrylowych traci kontakt z tlenem i polimeryzuje, tworząc twarde tworzywo anaerobowe. Dzięki takiemu tworzywu, połączenie staje się odporne na obciążenia statyczne i dynamiczne, a także wysokie temperatury pracy układu.

Jednocześnie jednak, połączenie nie będzie trudne w ewentualnym demontażu. W przeciwieństwie do montażu typowo mechanicznego, nie będzie tu potrzeby użycia sił mogących uszkodzić poszczególne elementy. Dużą zaletą tworzywa jest też jego duża odporność na starzenie. W końcu utworzone w taki sposób połączenie jest odporne na działanie różnego rodzaju płynów, od powietrza i wody, po smary, oleje czy paliwa.

Chcesz poznać klasyfikacje olejów silnikowych? Przeczytaj artykuł: ,,Klasyfikacja olejów silnikowych – jak czytać oznaczenia?”.

 

Kiedy i do czego używać kleju do gwintów?

Jak wskazuje na to angielska nazwa takiej substancji, pierwotnym celem powstania kleju anaerobowego było mocowanie gwintów. Właśnie tutaj połączenie najczęściej wymaga ostrożności w sile utrwalającej. Zbyt mała siła dokręcająca grozi szybkim odkręceniem się śruby wskutek sił działających na nią w czasie użytkowania. Jeśli jednak użyjemy siły zbyt dużej, możemy łatwo zniszczyć gwint i całe mocowanie.

Klej do śrub ułatwił to zadanie, przenosząc ten kompromis z mechaniki na chemię. Naniesiony na gwint klej da tutaj odpowiednio twarde połączenie bez obawy o użycie nadmiernej siły. Efektem tego będzie, chociażby mniej problematyczny demontaż śruby, gdyż kształt jej gwintu nie zostanie uszkodzony wskutek zastosowania zbyt dużej siły dokręcającej.

Z podobnych przyczyn, klej do gwintów ma zastosowanie także w mocowaniu kołnierzy, piast czy zębatek. Także i tutaj połączenie z innym elementem zostanie utwardzone bez obawy o zniszczenie któregoś z elementu wskutek użycia zbyt dużej siły. Właściwości kleju anaerobowego pozwalają natomiast na zastosowanie go przy napotykanych na powierzchniach metalowych porach, które zostają uszczelnione, a powierzchnie utwardzone.

 

  • K2 KLEJ ANAEROBOWY - ŚREDNIA SIŁA 50 G
    Klej anaerobowy do mocowania gwintów
  • K2 KLEJ ANAEROBOWY - DUŻA SIŁA 50 G
  • K2 KLEJ ANAEROBOWY DO ŁOŻYSK - ŚREDNIA SIŁA 50 G
    Klej anaerobowy do pasowania łożysk
  • K2 KLEJ ANAEROBOWY DO ŁOŻYSK - DUŻA SIŁA 50 G
    Klej anaerobowy o dużej sile i dużym oporze odkręcania
  • K2 KLEJ ANAEROBOWY W277 - DUŻA SIŁA
  • K2 KLEJ ANAEROBOWY W262 - DUŻA SIŁA 50 G
    Klej anaerobowy W262

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Klej anaerobowy, który wybrać?

Wieloletni rozwój klejów anaerobowych sprawił, że dziś te kleje dzielą się na rodzaje przygotowane specjalnie do danego połączenia. To, jaki klej anaerobowy wybrać, jest oparte przede wszystkim na środowisku działania danego połączenia, a więc obecnych tam siłach.

Podstawowym typem jest tu klej o średniej sile działania typu W243, często nazywany też uniwersalnym. Ma on zastosowanie przede wszystkim przy wymienianych co pewien czas śrubach. Jego uniwersalność jest tu skutkiem odporności połączenia na typowe drgania, uderzenia i wibracje, które możemy spotkać przy większości połączeń elementów metalowych.

Kiedy jednak demontaż śruby jest mało prawdopodobny, zastosowanie znajduje klej typu W271, czyli o najwyższej sile wiązania. Taki klej trwale złączy śrubę i uniemożliwi jej odkręcenie nawet przy działaniu dużych sił statycznych i dynamicznych. Demontaż będzie tu możliwy dopiero po podgrzaniu łącza powyżej zakresu pracy kleju i użycia specjalnych narzędzi.

Wyróżnioną podkategorią tego drugiego są kleje do łożysk typu W620. W środowisku ich pracy, czyli na przykład łożyskach czy kołach zębatych, niezwykle ważny jest duży opór odkręcania. Taki klej zniweluje nam na przykład luz, który będzie obecny przy mocowaniu wybitego łożyska.

 

Jeśli zdarza Ci się problem z zapieczeniem śrub, koniecznie przeczytaj artykuł: ,,Jak odkręcić zapieczoną śrubę – K2 Vulcan”.

Jak używać kleju do gwintów?

Aplikacja typowego kleju jest niezwykle prosta. Wystarczy odpowiednio oczyścić powierzchnie łączonych elementów, by były odtłuszczone i suche. Obecnym przy buteleczce aplikatorem nanosimy kilka kropel kleju na jedną z powierzchni, a następnie łączymy je ruchem obrotowym. Dzięki takiemu ruchowi klej zostanie równomiernie rozprowadzony po całej łączonej powierzchni i uszczelni połączenie. Potem należy już tylko czekać, gdyż pełna wytrzymałość kleju będzie obecna zwykle po 24 godzinach.

 

Alternatywa dla uszczelek i zabezpieczeń

Zalety kleju anaerobowego sprawiły, że obecnie są one popularnym środkiem zabezpieczającym połączenia metalowe. Dzięki klejom połączenia stają się trwałe i szczelne. Łączone elementy nie są przy tym narażone na uszkodzenia już podczas montażu, co eliminuje ryzyko problemów w razie ewentualnego, szybkiego demontażu połączenia.

Ostatnio dodane artykuły

Warsztatowa regeneracja filtrów DPF

Jeszcze niedawno podstawową usługą, którą oferowały niektóre warsztaty w związku z filtrami DPF było ich usunięcie. Jest to oczywiście niezgodne…

4 dni temu

Jaki płyn do wspomagania wybrać i jak go wymienić?

Wspomaganie układu kierowniczego to jedno z rozwiązań, które wyraźnie poprawiło komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem. Wystarczy zresztą przejechać się pojazdem…

1 tydzień temu

Jak usunąć owady z karoserii? – skuteczny sposób

Rój owadów przyklejonych do przodu auta to niemal pewna pamiątka każdego letniego wyjazdu. Nie dosyć, że nie wygląda atrakcyjnie, to…

3 tygodnie temu

Malowanie zacisków hamulcowych – jak to zrobić?

Niedawno pisaliśmy wam, jakie wrażenie mogą zrobić na obserwatorach odpowiednio dobrane felgi. Ten wcale nie tak wielki element pojazdu potrafi…

3 tygodnie temu

Jak czyścić łańcuch motocyklowy?

Mimo wielu lat łańcuch wciąż pozostaje popularnym sposobem na przeniesienie mocy i momentu napędowego silnika na oś napędową. Obecnie znamy…

1 miesiąc temu

Płyn hamulcowy DOT 4 – co musisz o nim wiedzieć?

Gdy mowa o płynach stosowanych w układach samochodowych, najczęściej na myśl przychodzą nam oleje silnikowe czy przekładniowe. Znacznie rzadziej wspomina…

1 miesiąc temu