SAE, z ang. Society of Automotive Engineers (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji) stworzyło klasyfikację lepkości olejów silnikowych, która pomaga określić grubość filmu olejowego. SAE wyróżnia 14 klas lepkości – 6 zimowych oznaczanych cyfrą przed literą W (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) oraz 8 klas letnich z cyfrą po literze W (W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60).
Klasy zimowe olejów ustala się na podstawie maksymalnej lepkości, jaką olej osiąga przy danej ujemnej temperaturze, granicznej temperaturze pompowalności oraz minimalnej lepkości w temperaturze 100 st. C.
Klasy letnie z kolei wg minimalnej i maksymalnej lepkość w temperaturze 100 st. C. oraz minimalnej lepkości w temperaturze 150 st. C.
API, z ang. American Petroleum Institute (Amerykański Instytutu Nafty) stworzył natomiast klasyfikację jakości olejów silnikowych. Podstawowy podział dotyczy tutaj silników benzynowych (oleje oznaczane literą „S”) oraz Diesla („C”).
Zawsze po literze, która oznacza tutaj przynależność do rodzaju danego silnika, umieszczona jest druga litera oznaczająca normę właściwą tego płynu eksploatacyjnego. Co istotne im dalsza litera alfabetu tym norma oleju jest wyższa i nowsza, a co za tym idzie, jego klasa jest lepsza , np. SN > SL, SL > SG, CI > CS itp.
Dodatkowo w przypadku olejów do silników wysokoprężnych wyróżnia się jeszcze podnormy występujące po kombinacji liter i określane w cyfrach, np. CF-2, CH-4, CJ-4.
Nabywając olej do silnika swojego samochodu, zawsze stosować można olej o wyższej normie i lepszych parametrach od tych, do jakich silnik został zaprojektowany, ale tylko przy „sąsiadujących” ze sobą normach (np. olej SN zamiast SM).
Może Cię, również zainteresować:
Dolewanie oleju o niższej normie (słabszych parametrach) może natomiast prowadzić do szybszego zużycia lub nawet uszkodzenia jednostki napędowej. Podobny efekt można uzyskać przy dolewaniu olejów spełniających nowe normy do starszych jednostek, np. olej SN zamiast SG.
Nie wiesz, kiedy należy wymienić olej silnikowy? Odpowiedź znajdzie w artykule: co ile wymieniać olej silnikowy?
Poza klasyfikacją API producenci samochodów, a w tym m.in. Caterpillar, Mercedes-Benz, Ford, General Motors, Mack, M.A.N., Volkswagen i Volvo jakość oleju określają na podstawie własnych testów. ACEA (Europejskie Zrzeszenie Producentów Pojazdów Samochodowych) swoją klasyfikację stworzyło w roku 1996. Podział klasy jakości olejów wg ACEA rozróżnia ich trzy podstawowe grupy:
1. A/B – oleje do silników benzynowych i silników wysokoprężnych w samochodach osobowych i dostawczych (lekkich)
2. C – oleje „low saps” czyli oleje niskopopiołowe; do silników benzynowych i Diesla w samochodach przystosowanych do nowych norm czystości spalin
Olejom ekologicznym oznaczanym wg ACEA literą „C” poświęcić warto osobny akapit, gdyż to najważniejsza klasa w tym zestawieniu. Są to oleje niskopopiołowe, na które uwagę zwrócić muszą wszyscy właściciele samochodów wyposażonych w filtry cząstek stałych i najnowocześniejsze układy katalityczne.
Ich cechą charakterystyczną jest niewielka ilość popiołów siarczanowych, która powstaje w procesie spalania. W związku z tym w filtrze DPF lub katalizatorze osadza się mniej popiołów, dzięki czemu zatykają się one wolniej. Stosując te oleje silnikowe, samoczynnie przedłuża się więc żywotność tych kosztownych elementów pojazdu.
Ich nazwa „Low SAPS”, z ang. Sulphated Ash, Phosphorus, Sulfur pochodzi od pierwszych liter niebezpiecznych dla silnika i ekologii związków, a więc: popiołu siarczanowego (SA) oraz związków fosforu (P) i siarki (S).
3. E – oleje do silników Diesla stosowanych w samochodach ciężarowych
W poradniku wykazaliśmy klasy lepkości (wg SAE) oraz jakości (wg API i ACEA) olejów silnikowych. Teraz ich podział na klasy i normy powinien być zdecydowanie bardziej czytelny.
Obecnie w dobie samochodów pełnych nowoczesnych technologii i producentów „uczulonych” na normy emisji spalin szczególne zainteresowanie poświęcić należy olejom Low SAPS, które nie narażając na uszkodzenie silnika, odgrywają ważną rolę w wydłużeniu żywotności katalizatorów i filtrów cząstek stałych.
Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…
Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…
W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i nieustających zmian na rynku paliw, kierowcy codziennie stawiani są…
Żeby znaleźć oryginalny prezent dla fana motoryzacji, warto wyruszyć poza utarte ścieżki sklepowych półek. Ten…
Czy zdarzyło Ci się kiedyś przytrzasnąć klamrę pasa bezpieczeństwa drzwiami? Za pierwszym razem obyło się…
Zobacz komentarze
Czy olej klasyfikacji ACEA C3, zawiera w sobie klasyfikację API SL, SN ? Jeśli mam samochód z 2000 roku to mam lać olej nowej technologii czyli C3, czy taki jak zalecił producent w tamtych latach czyli SL, SN? Pozdrawiam
Oleje stosujemy zgodnie z zaleceniami producenta konkretnego samochodu.
Dzień dobry, jeśli silnik benzynowy był produkowany w latach 1996-2008, a rok produkcji silnika to 2000, to który rok należy brać pod uwagę wybierając API? Początek produkcji 96, rok produkcji silnika 2000, czy koniec produkcji 2008? Przy założeniu, że to od początku do końca ten sam silnik. SJ, SL, SM, SN?
dziękuję.
Stosujemy olej zgodnie z zaleceniami producenta.
Świetny wpis, teraz już wiem jaki olej wybrać.
Bardzo fajny artykuł . Ale nie zgodzę się z tym, że do starszych jednostek nie zalecane jest wlewanie olej lepszej klasy , który wszystkie starsze klasy ma już w sobie. Po za tym producenci opisują , stosować olej zalecany lub wyższej klasy .
Jak się ma norma ACEA do normy DEXOS 1 i 2 ?
A olej A2 B2?
Wlano mi w serwisie 0w20 z normą C5 (a producent w instrukcji zaleca C2). Silnik 1.4 wolnossący, rocznik 2019. Czy to duża różnica jeśli chodzi o normę? Kompletnie się na tym nie znam.. serwis twierdzi że ten olej może być (przy czym raczej pan z obsługi nie wiedział co oznaczają te normy)..
Olej w silniku powinno wymieniać się zgodnie ze specyfikacją, którą podaje producent danego silnika.
Jeżeli to silnik wolnossący norma C2/C5 nie powinna robić dla niego większej różnicy, niestety jeżeli jest to jednostka wyposażona w system start stop, hybrydowa lub wyposażona w filtr GPF to różnice w długofalowym zużyciu silnika mogą być znaczące.
Hm, nie wiem właśnie czy ma ten filtr.. wyprodukowany niby w czerwcu 2019, kupiony we wrześniu.. silnik 1.4 MPI. Jak tak patrzę po parametrach C2 i C5 (np hths), to wyglądałoby że się pokrywają..
Dziwne jest gdy dziś poleca się do np opla z 2006 roku gdy nie było prawie olejów z normą c3 a dziś do tego samego auta poleca się właśnie olej C3 gdzie mówię o benzynie i żadnego dpf w takiej Corsie nie było. Nie wiem ile tu dbałości o silnik lub jednak przeważają wytyczne ekologów. Można spotkać się z twierdzeniami iż oleje a3/b4 lepiej chronią silnik niż c3 które mają mniej tych "saps" które właśnie lepiej chronią silnik. Mogę się zgodzić że do silnika który bierze olej lepiej lać olej który mniej zanieczyści katalizatory itp ale zdrowe jednostki benzynowe będą bardziej zadowolone z a3/b4. Bo jak inaczej niż ekologią można wytłumaczyć że producent do silnika wyprodukowanego np w 2006 proponuje teraz olej C3?
Najlepsze są full saps jeśli nie martwi cię dpf i kat.