Karoseria samochodu jest narażona na działanie szeregu niekorzystnych czynników, od kwaśnych deszczy, po ptasie odchody, wahania temperatury i promienie słoneczne. Z upływem czasu lakier się starzeje. Jedną z metod odświeżenia powłoki lakierniczej jest jej polerowanie. Służą do tego gąbki lub jak kto woli pady do polerowania. Czasami niezbędne jest również pomalowanie określonych części nadwozia samochodu. Powodem mogą być uszkodzenia mechaniczne albo korozja. Po położeniu warstwy lakieru bezbarwnego (tzw. klaru) także potrzebna jest gąbka polerska, aby nadać błysk. Jak wybrać dobry pad polerski?

Warto dodać, że współczesne lakiery samochodowe są też łatwe do zarysowania. Dzieje się tak dlatego, że w ostatnich latach zmieniono receptury lakierów, usuwając z nich między innymi ołów. Było to podyktowane względami ekologicznymi. To dlatego współczesne lakiery samochodowe są tak delikatne. Czasami wystarczy mycie samochodu szczotką, aby na lakierze pojawiły się rysy.

Gąbki i pady mają jeszcze jedno zastosowanie. To polerowanie kloszy reflektorów. Klosze z tworzywa sztucznego (obecnie wszystkie są produkowane z tego materiału) tracą swoją przejrzystość. Psuje to wygląd zewnętrzny auta. Równocześnie, zmniejsza się też zasięg reflektorów. Zastosowanie gąbki i odpowiedniej pasty (np. K2 Lamp Doctor) sprawia, że reflektory odzyskują swoją przejrzystość. I nie trzeba już inwestować w nowe, mocniejsze żarówki, co robi wielu kierowców.

Jak działają gąbki i pady polerskie?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy najpierw skupić się na tym, jak zbudowana jest warstwa lakieru samochodowego, pokrywająca nadwozie auta.

Warstwa lakieru samochodowego składa się z trzech warstw. Jest nakładana na warstwę ocynku, stanowiącą zabezpieczenie antykorozyjne.
• Lakier podkładowy (najczęściej koloru białego) – pokrywa elementy nadwozia, uzupełnia ochronę antykorozyjną.
• Lakier bazowy – warstwa z właściwym kolorem nadwozia. Może zawierać dodatki, np. opiłki metalu, w przypadku lakierów metalizowanych.
• Lakier bezbarwny (clear, klar) – zewnętrzna warstwa lakieru bezbarwnego. Pełni funkcję ochronną  dla właściwego lakieru (kolorowego). Poza tym lakier bezbarwny jest odpowiedzialny za nadawanie błysku lakierowi kolorowemu.

Te 3 warstwy są bardzo cieniutkie. Mają one maksymalnie 170 mikronów. W niektórych autach wszystkie 3 warstwy mogą mieć zaledwie 100 mikronów, wszystko zależy od producenta auta i zastosowanych przez niego rozwiązań.

mocowanie-gąbki-na rzep duraflex

Nietrudno wywnioskować, że lakier traci swój blask, bo uszkodzeniu ulega zewnętrzna warstwa lakieru bezbarwnego. To na nim pojawiają się także rysy i ryski, najczęściej widoczne w promieniach słońca.
• Gąbki i pady służą do mechanicznego starcia zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego. Tej, na której znajdują się uszkodzenia. Stosuje się je w połączeniu z odpowiednimi pastami polerskimi.

Musimy pamiętać o tym, że jest to bardzo delikatna operacja. Sam lakier bezbarwny ma grubość ok. 30 – 40 mikronów. Mikron to jedna tysięczna milimetra. 

Pady są także potrzebne po pomalowaniu jakiejś części samochodu. Np. po zastosowaniu zaprawki (na grubszej rysie), po pomalowaniu większej części danego elementu nadwozia albo po polakierowaniu całego elementu.
• Warstwy lakieru bezbarwnego (błyszczącego) mogą być matowe, po nałożeniu na lakier bazowy. Jednak kiedy wyschną (minimum 24 godziny po pomalowaniu) i zostaną przepolerowane za pomocą padu polerskiego i delikatnej pasty polerskiej, uda się osiągnąć efekt lustra.

polerowanie za pomocą gabki duraflex niebieskiej

Delikatne pady polerskie mogą być również używane do nakładania lekkościernych past polerskich z woskiem. Takie pasty tylko minimalnie ścierają lakier, a równocześnie nadają mu kolor i połysk. 

Jak wygląda technika pracy z gąbkami do polerowania i z padami do polerowania?
• Niezbędne jest urządzenie elektryczne, które będzie je napędzać. Ważna jest tutaj prędkość urządzenia. Typowa wkrętarka elektryczna może mieć zbyt małą prędkość obrotową. Wiele past polerskich działa dopiero przy określonej ilości obrotów na minutę. Należy to sprawdzić na opakowaniu, przed zastosowaniem pasty w praktyce.
• Pad polerski na rzep musi być odpowiednio zamocowany do talerza mocującego na maszynie polerskiej. Chodzi o jego odpowiednie wyśrodkowanie. Jeśli nie będzie wyśrodkowany we właściwy sposób, osoba polerująca lakier nie będzie mogła utrzymać urządzenia elektrycznego. Tarczą będzie rzucać we wszystkie strony.

• Podczas pracy jak największa część pada polerskiego, musi przylegać do powierzchni. Dzięki temu pad zużywa się równomiernie, a polerowanie lakieru przebiega w odpowiedni sposób. Nierównomierny docisk pada do powierzchni, może spowodować uszkodzenia lakieru.

Idealnym sprzętem do pracy z padem polerskim jest elektryczna polerka z regulacją obrotów od Masner. To świetne urządzenie do pracy przy polerowaniu, ponieważ charakteryzuje się niskim poziomem wibracji, ma funkcję łagodnego startu, ponadto można regulować obroty, co pozwala na pełną kontrolę polerowanej powierzchni.

Rodzaje gąbek polerskich i ich zastosowanie

rodzaje gąbek polerskich

Istnieje kilka rodzajów gąbek polerskich. Należy je odpowiednio dobrać do rodzaju pracy i zamierzonego efektu.
• Gąbki twarde/ mocnościerne – stosuje się je z najsilniejszymi (najbardziej ściernymi) pastami polerskimi. Przeznaczone są do usuwania najgłębszych zarysowań. Praca z nimi musi być szczególnie ostrożna.
• Gąbki średnie/ średniościerne – przeznaczone do usuwania średnich rys oraz do polerowania lakieru za pomocą lekkościernych past albo past z dodatkiem wosku.
• Gąbki miękkie/ wykończeniowe – stosuje się je z najdelikatniejszymi pastami polerskimi, najczęściej wykorzystuje się je do nadania lakierowi ostatecznego połysku. Takie gąbki są też używane do usuwania hologramów na lakierze. Można je również wykorzystać do polerowania samego wosku, bez stosowania pasty ściernej.

Drugi ważny parametr to średnica gąbki. W większości przypadków gąbki mają 150 mm średnicy. Gąbki polerskie o mniejszej średnicy należy stosować w pobliżu reflektorów, lusterek, klamek i innych trudno dostępnych elementów, które można uszkodzić podczas pracy. 

  • K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNA
    Gładka, niebieska, mocnościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
  • K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNA
    Gładka, średniościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
  • DURAFLEX gąbka polerska lekkościerna
    Biała, gładka gąbka polerska, lekkościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
  • K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA WYKOŃCZENIOWA
    Wykończeniowa, nacinana, mocowanie - rzep, średnica 150 mm

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Rodzaje mocowania gąbek polerskich

polerowanie za pomoca gąbki białej duraflex

Gąbki posiadają różne mocowania:

• Najpopularniejsze to gąbka na rzep, przymocowywana do talerza mocującego.
• Drugi rodzaj to gąbka na gwint, mająca własny talerz mocujący i element, który umieszcza się w główce wiertarki/wkrętarki lub montuje się bezpośrednio na maszynie polerskiej.

Powierzchnia robocza gąbki, może być gładka lub nacinana. W tym drugim przypadku mówimy o gąbkach waflowych, których struktura ma na celu lepsze odprowadzanie ciepła podczas pracy.

Jak dobrać gąbkę polerską?

Jakość gąbki ma ogromny wpływ na efekt i na jakość pracy.
Dlatego rekomendujemy zastosowanie profesjonalnych gąbek K2 Duraflex.
Gąbki K2 Duraflex można stosować do mechanicznego polerowania każdego lakieru, z prędkością do 2500 obr./min.
K2 Duraflex to gąbki wykonane z najlepszych materiałów, charakteryzujących się bardzo dużą trwałością i efektywnością pracy.
K2 Duraflex nie odklejają się od swojego mocowania na rzep, w przeciwieństwie do gąbek niskiej jakości. To zasługa kleju wysokiej jakości.
• Co bardzo ważne – gąbki K2 Duraflex są trwałe, można je wielokrotnie prać.

Rodzaje gąbek K2 Duraflex (kolory gąbek polerskich ułatwiają ich rozróżnienie i właściwe zastosowanie):

gąbka duraflex odprowadzająca cieplo

• Mocnościerna niebieska gąbka K2 Duraflex, mocowana na rzep, o średnicy 150 mm. Przeznaczona do usuwania mocniejszych zarysowań.
• Średniościerna pomarańczowa gąbka K2 Duraflex, mocowania na rzep, o średnicy 150 mm. Przeznaczona do polerowania różnego rodzaju powłok lakierniczych z użyciem średnio tnących past polerskich.
• Lekkościerna biała gąbka K2 Duraflex – przeznaczona do polerowania różnego rodzaju powłok lakierniczych, a także reflektorów.
• Wykończeniowa czarna gąbka K2 Duraflex, mocowana na rzep, o średnicy 150 mm. Dedykowana do prac wykończeniowych np. nadania ostatecznego błysku lakierowi bezbarwnemu.

K2 Duraflex można wykorzystywać do pracy na sucho i na mokro.

Sam pad nie wystarczy by odpowiednio wykonać korektę lakieru. Należy, również wiedzieć jaką pastę wybrać do danego rodzaju prac z lakierem samochodowym. Odpowiednie kombinacje wraz z przeznaczeniem znajdziesz w artykule o doborze padów i past polerskich.

Jaką gąbką polerować samochód? Jak zrobić z lakieru lustro? 

• Odpowiedź na naszym blogu: jak polerować samochód

Jak czyścić pady polerskie? Jak czyścić gąbki polerskie?

Pady K2 Duraflex można prać w temperaturze do 60 st. Celsjusza, przy zastosowaniu delikatnych detergentów. Po całkowitym wysuszeniu nadają się do dalszej pracy.
Co ważne, zastosowane materiały i specjalny proces klejenia sprawiają, że K2 Duraflex nie rozkleją się po praniu.

Jaka gąbka do polerowania reflektorów?

Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, częstym problemem współczesnych samochodów jest matowienie kloszy reflektorów. Przez to żarówki samochodu świecą słabiej, bo strumień świetlny nie może się przebić przez zmatowione tworzywo. Do tego dochodzi jeszcze mało atrakcyjny wygląd reflektorów.

gąbka na rzep

• Do tego celu najlepsza będzie biała gąbka lekkościerna K2 Duraflex. Razem z nią możemy zastosować pastę do renowacji reflektorów K2 Lamp Doctor.
O czym trzeba pamiętać? Pad polerski należy prowadzić delikatnie, aby nie najechać nim na lakier. Dobrym pomysłem jest oklejenie okolic reflektora taśmą malarską.
• Do regeneracji reflektorów możemy także użyć skutecznego  K2 Vapron (znanego jako „magiczny czajniczek”). Metoda ta wykorzystuje napylanie poliwęglanu na powierzchnię reflektorów za pomocą prostego w użyciu zestawu.
• Przeczytaj również Jak samodzielnie odnowić zmatowanie lampy dzięki K2 Vapron

Gąbki to bardzo przydatne produkty dla każdego, kto dba o swój samochodów. Jeśli chcesz odświeżyć lakier, usunąć rysy, usunąć hologramy, a także wykończyć lakier po malowaniu – zastosuj gąbki polerskie K2 Duraflex.