Samodzielna wymiana płyny do chłodnicy jest stosunkowo łatwa. Każdy może przeprowadzić tę czynność, pamiętając o podstawowych zasadach, z czego najważniejsza mówi o wlewaniu płynu chłodniczego w nierozgrzany układ.
Jak wymienić płyn chłodniczy:
Najlepszym źródłem do określenia częstotliwości wymiany płynu chłodniczego jest instrukcja samochodu. Każdy producent ma inne zalecenia i warto się ich trzymać. Na szczęście konieczność wymiany całego płynu w układzie chłodzącym zazwyczaj nie jest zbyt częsta. W przypadku płynu K2 Kuler zaleca się wymianę co 5 lat lub 250 000 kilometrów.
Podczas wymiany płynu bardzo wskazane jest płukanie całego układu. Mimo że płyn chłodniczy jest technologicznie bardzo wysokiej jakości, podczas rozgrzewania i schładzania cieczy wytrącają się z nich osady, które mogą zalegać na brzegach poszczególnych elementów układu chłodzenia. To z kolei nieuchronnie dąży do jego usterek. Z czasem układ traci swoją szczelność, a wyciekający płyn wpływa na pracę silnika oraz pompy wodnej.
Dlatego układ chłodzenia powinno się czyścić. Płukanie chłodnicy należy wykonać każdorazowo podczas wymiany płynu do chłodnicy.
Zastosowana płukanka chłodnicy skutecznie płucze nawet silnie zabrudzony układ. Potrafi w ciągu 15 min usunąć rdzę, kamień kotłowy i inne zanieczyszczenia. Jeśli będziemy ją regularne stosować, pozwoli to na utrzymanie układu chłodzenia w czystości. Zmniejszy to prawdopodobieństwo wystąpienia jego nieszczelności.
Ponadto płukacz przeciwdziała przegrzewaniu się chłodnicy, zapewniając optymalną temperaturę pracy silnika. Może być stosowany we wszystkich typach chłodnic, niezależnie od rodzaju płynu chłodniczego i stopnia jego rozcieńczenia z wodą.
Jeśli uszkodzenia chłodnicy są niewielkie, można zastosować uszczelniacz chłodnicy. Najczęściej uszczelniacze sprzedawane są w postaci proszków lub płynów. Najbardziej popularną jest wersja proszkowa.
Jest to preparat szybko działający, skuteczny i w pełni bezpieczny. W swoim składzie ma mikrocząsteczki aluminium, które wyszukują nawet najdrobniejsze wycieki i błyskawicznie je usuwają, zasklepiając ubytek.
Może Cię, również zainteresować:
Preparat przy tym nie utrudnia cyrkulacji płynu chłodniczego, a tym samym nie zmniejsza sprawności cieplnej chodnicy. Można go stosować we wszystkich rodzajach chłodnic i z każdym rodzajem płynów chłodniczych, również najnowszych typu „long life”.
Uszczelniacze chłodnic wprowadza się do lekko rozgrzanego płynu chłodniczego, we wcześniej wyczyszczonym układzie chłodzenia. Po zamknięciu chłodnicy i uruchomieniu silnika wszystkie wycieki powinny ustąpić w ciągu 15 minut.
Jeśli nie widzimy efektów działania uszczelniacza, prawdopodobnie uszkodzenie wymaga interwencji specjalisty i czeka nas lutowanie bądź wymiana chłodnicy. Preparat można pozostawić w układzie chłodzenia, co ochroni go przed powstawaniem kolejnych wycieków.
Uszczelniacze chłodnicy są środkami, które powinny być stosowane doraźnie. Nie mogą być stałym środkiem zastępczym.
Wymiana płynu do chłodnic to koszt kilkudziesięciu złotych, uszczelniacz i płukanka do chłodnicy to produkty również stosunkowo tanie. Naprawa chłodnicy lub jej wymiana kosztują od kilkuset złotych w górę. Warto zatem skorzystać z naszych rad i zadbać o układ chłodzenia samochodu, zamiast narażać się na niemałe koszty naprawy czy wymianę chłodnicy.
} }] }
Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…
Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…
Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…
Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…
W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i nieustających zmian na rynku paliw, kierowcy codziennie stawiani są…