Samodzielna wymiana oleju w samochodzie jest możliwa. Można ją wykonać bez konieczności umawiania się na wizytę w warsztacie i bez potrzeby oczekiwania. Można to wykonać w dowolnym czasie. Jest to czynność prosta, ale błędy podczas wymiany oleju silnikowego mogą mieć fatalne skutki dla jednostki napędowej.

Można doprowadzić nawet do zatarcia silnika, co jest równoznaczne z jego całkowitym zniszczeniem.
Jeśli zatem nie czujesz się na siłach, zleć wymianę oleju silnikowego w warsztacie samochodowym.

Wymiana oleju silnikowego to podstawowa czynność serwisowa, mająca ogromny wpływ na kondycję jednostki napędowej. Olej silnikowy ma za zadanie:

  • smarowanie pracujących części mechanicznych i zmniejszanie tarcia pomiędzy nimi
  • wyciszanie pracy silnika
  • uszczelnianie komór spalania
  • ochronę przed korozją
  • obniżanie temperatury jednostki napędowej
  • zbieranie zanieczyszczeń z silnika, które są filtrowane i zatrzymywane przez filtr oleju

Olej silnikowy ma także bezpośredni wpływ na pracę turbosprężarki (albo kompresora), układu zmiennych faz rozrządu (który jest najczęściej uruchamiany przez ciśnienie oleju), a także łańcucha rozrządu (jeśli występuje w danym silniku).

Jak często powinno się wymieniać olej i filtry w samochodzie?

Olej silnikowy w trakcie pracy jednostki napędowej ulega degradacji. Pojawia się w nim coraz więcej zanieczyszczeń (filtr oleju ma ograniczoną wytrzymałość). Olej silnikowy jest rozcieńczany paliwem, którego minimalne ilości stale trafiają do układu smarowania. Dzieje się też wiele innych procesów, które mają wpływ na degradację oleju silnikowego. Dlatego olej silnikowy należy regularnie wymieniać, wraz z filtrem oleju.

Co ile należy wymieniać olej silnikowy?

  • W przypadku standardowej eksploatacji mieszanej (miasto — trasa) albo przeważającej eksploatacji na dalekich trasach — co 15 tys. kilometrów/albo co rok (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze).
  • W przypadku eksploatacji auta przede wszystkim w mieście albo tylko w mieście — co 10 tys. kilometrów/albo co rok (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze).
  • W przypadku eksploatacji auta z instalacją gazową LPG — co 10 tys. km/albo co rok (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze).
  • W przypadku bardzo rzadkiej eksploatacji auta (mniej niż kilka tys. km przebiegu rocznie) albo w przypadku aut, które są używane sporadycznie (kilkaset km rocznie), albo wcale — co rok.

 

EKSPLOATACJA ILOŚĆ KILOMETRÓW CZAS WYMIANY
Mieszana (miasto-trasa) co 15 tyś km 1 rok
Miejska (krótkie odcinki) co 10 tyś 1 rok
Okazjonalna (rzadki ruch) do 10 tyś 1 rok

 

Zaniechanie regularnych wymian oleju silnikowego i filtra oleju ma zawsze fatalne następstwa dla silnika i osprzętu. Trzeba liczyć się z takimi przykrymi konsekwencjami, jak:

  • przyspieszone zużycie jednostki napędowej
  • poważne i drogie w naprawie uszkodzenia, np. „zatarcie panewek”
  • uszkodzenia osprzętu, np. turbosprężarki
  • przyspieszone zużycie łańcucha rozrządu
  • możliwość zapchania smoka olejowego, co może doprowadzić nawet do zatarcia
  • podwyższona temperatura pracy jednostki napędowej, również prowadząca do szybszego zużycia
  • większa hałaśliwość pracy jednostki napędowej
  • problemy z właściwą pracą elementów składowych silnika, np. popychaczy hydraulicznych

Warto pamiętać o tym, że olej silnikowy należy wymienić także w przypadku wielu napraw, jakim poddawany jest silnik. To między innymi:

  • wymiana łańcucha rozrządu;
  • wymiana panewek;
  • wymiana albo regeneracja wału korbowego lub wałka rozrządu;
  • wymiana uszczelki pod głowicą.

Niezbędne narzędzia i części do samodzielniej wymiany oleju i filtra oleju w samochodzie.

Co jest potrzebne, aby samodzielnie wymienić olej silnikowy w samochodzie? Czego potrzebujemy?
Przede wszystkim musimy mieć odpowiednie miejsce. W domowych warunkach trudno marzyć o podnośniku. Wystarczy nam kanał w garażu, z dobrym oświetleniem. Do czego to jest nam potrzebne? Niezbędny jest odpowiedni dostęp do miski olejowej, która znajduje się w dolnej części silnika. Dostęp musi być na tyle dobry, żeby można było użyć klucza z długim ramieniem. Dlaczego jest to nam potrzebne? Otóż korek spustowy oleju jest zazwyczaj tak mocno zakręcony, że klucz z małym ramieniem nie pozwoli nam użyć odpowiedniej siły.

  • K2 MOTOR FLUSH 250 ML
    Płucze wnętrze silnika

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Co musimy przygotować?

  • Klucz do odkręcenia korka spustowego oleju, najlepiej z długim ramieniem
  • Specjalny klucz do filtra oleju tzw. klucz pazurkowy
  • Pusty pojemnik na stary olej silnikowy
  • Nową uszczelkę pod korek oleju — jest to bardzo ważne
  • Płukankę do silnika K2 Motor Flush — świetna do usunięcia z silnika osadów wysokotemperaturowych (nagar) i niskotemperaturowych (szlam, lami)
  • Olej silnikowy o właściwej specyfikacji
  • Filtr oleju

Na co zwrócić uwagę przy wyborze oleju silnikowego do naszego silnika?

Najważniejszy parametr to specyfikacja oleju silnikowego, podawana przez producenta samochodu w instrukcji. Należy jej bezwzględnie przestrzegać. Istnieje wiele mitów w przestrzeni internetowej i dyskusyjnej, które mówią o tym, że można zmieniać specyfikacje oleju wraz z upływem lat. Np. bardzo popularne jest przejście z oleju syntetycznego, zalecanego przez producenta auta (np. 5W30) na olej półsyntetyczny (np. najpopularniejszy 10W40), co ma rzekomo wpływać pozytywnie na uszczelnienie silnika. Jest to bzdura.

  • K2 TEXAR 10W-40 XL 5L
    Olej silnikowy
  • K2 TEXAR 5W-40 XN 5L
    Olej silnikowy
  • K2 TEXAR 10W-40 XL 5L
    Olej silnikowy

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

  • Najważniejszy parametr to określenie specyfikacji oleju wg normy SAE — np. 5W30, 5W40.
  • Producent samochodu podaje także ilość oleju, jaka jest niezbędna do wymiany (np. 3.5l), co pozwala na zakup odpowiedniego opakowania oleju silnikowego. Warto pamiętać o konieczności posiadania w samochodzie min. 0.5l oleju na tak zwane dolewki.
  •  Jeśli auto jest wyposażone w silnik diesla i zamontowano w nim filtr cząstek stałych DPF/FAP — należy stosować oleje silnikowe z oznaczeniem Low Saps (niskopopiołowe);
  • Jeśli auto jest wyposażone we współczesny, małolitrażowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, warto stosować w nim specjalny olej silnikowy, zapobiegający zjawisku LSPI.
  • Zawsze warto zapoznać się ze szczegółowymi zaleceniami producenta pojazdu, dotyczącymi dodatkowych specyfikacji oleju silnikowego, zalecanego do stosowania w danym aucie.

Jak dobrać filtr oleju do samochodu?

Filtr oleju dobiera się do konkretnego modelu samochodu i silnika. Potrzebne są takie dane jak marka, model, rok produkcji, rodzaj silnika (benzyna/diesel), pojemność i moc silnika.

Podczas wymiany oleju silnikowego w samochodzie warto zastosować olej silnikowy K2. Oleje silnikowe od K2 produkowane są z wykorzystaniem najnowszych technologii. Zapewniają one świetne właściwości smarne, antykorozyjne i ochronne. Ich stosowanie pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa (na skutek mniejszych oporów pracy jednostki napędowej) i na bezproblemowy rozruch silnika, nawet w niskich temperaturach. Oleje K2 są zgodne ze specyfikacjami największych producentów samochodów. Są także oferowane w bardzo atrakcyjnych cenach.

Wymiana oleju i filtra oleju w aucie — instrukcja krok po kroku

Samodzielna wymiana oleju w samochodzie — jak to zrobić? Samodzielna wymiana filtrów w samochodzie — jak to zrobić? Odpowiadamy.

  1. Do rozgrzanego silnika (niegorącego) wlewamy (poprzez wlew oleju) całe opakowanie płukanki do silnika K2 Motor Flush. Następnie uruchamiamy silnik i pozostawiamy na biegu jałowym przez 10 – 15 minut.
  2. Wjeżdżamy samochodem na kanał, chyba że pojazd jest już odpowiednio ustawiony.
  3. Czekamy kilka minut, aż silnik nieco ostygnie.
    Uwaga! Jednostka napędowa jest rozgrzana do bardzo wysokiej temperatury! Tak samo, jak elementy układu wydechowego! Dotykanie ich może spowodować poważne poparzenie! Dlatego rekomendujemy używanie rękawiczek i ostrożność!
  4. W niektórych autach konieczny może być demontaż dolnej osłony silnika, chroniącej miskę olejową. Do tego celu należy użyć kluczy albo śrubokręta płaskiego, do delikatnego podważania elementów mocujących (w zależności od zastosowanego przez producenta sposobu montażu).
  5. Odkręcić korek wlewu oleju, znajdujący się w górnej części silnika.
  6. Należy przygotować naczynie na zużyty olej.
  7. Za pomocą klucza należy odkręcić korek spustowy oleju silnikowego w misce olejowej. Zazwyczaj wymaga to użycia sporej siły. Stąd też konieczność stosowania klucza z dłuższym ramieniem. Trzeba pamiętać o tym, aby odpowiednio dobrać rozmiar klucza.
  8. Zużyty olej należy zlać do opakowania. Usuwanie oleju z silnika może potrwać nawet kilkanaście minut. Stary olej silnikowy zostanie usunięty razem z płukanką K2 Motor Flush.
  9. Należy odkręcić filtr oleju za pomocą specjalnego klucza.
  10. Należy przygotować nowy filtr oleju. Po zerwaniu z niego folii trzeba posmarować jego uszczelkę nowym olejem silnikowym. Następnie za pomocą specjalnego klucza należy przykręcić filtr oleju.
  11. Usuwamy starą uszczelkę, która znajduje się na korku spustowym oleju. Po zamontowaniu nowej uszczelki przykręcamy korek spustowy oleju do miski olejowej. Najpierw delikatnie, aby nie uszkodzić gwintu. Wkręcamy korek ręką aż do oporu. Dopiero potem stosujemy klucz, aby dokręcić korek z pełną mocą.
  12. Do silnika wlewamy olej silnikowy, korzystając z wlewu oleju. W olejach K2 znajdziesz na opakowaniu miarkę, która pozwoli odmierzyć odpowiednią ilość oleju.
  13. Po wlaniu do silnika odpowiedniej ilości oleju (zgodnej z zaleceniami producenta samochodu) zakręcamy korek wlewu oleju.
  14. Uruchamiamy silnik, wyjeżdżamy z garażu i czekamy kilka minut.
    Uwaga! Silnika samochodu nie można uruchamiać w zamkniętym garażu! Grozi to zatruciem spalinami, co jest śmiertelnie niebezpieczne!
  15. Po kilku minutach wyłączamy silnik. Sprawdzamy poziom oleju silnikowego za pomocą bagnetu. Jeśli poziom oleju jest niski, czekamy kilkanaście minut, aż silnik ostygnie i dolewany olej (powinien zawierać się pomiędzy MAX, a MIN na bagnecie). Po kilku minutach znów sprawdzamy poziom.

Olej silnikowy to nie jedyny środek smarny w samochodzie. Sprawdź na czym, polega dynamiczna wymiana oleju oraz jak często należy wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów.

Co zrobić z zużytym olejem po wymianie oleju?

Wymieniliśmy olej, ale pozostaje kwestia zużytego oleju. Olej silnikowy jest materiałem łatwo palnym i wymaga specjalistycznej utylizacji. Nielegalna utylizacja zużytego oleju grozi sporymi karami. Co zatem należy zrobić ze starym olejem silnikowym?

Zużyty olej co dalej? Mamy dwie możliwości na utylizację oleju po wymianie:

  1. Pierwszym sposobem jest oddanie go do zaprzyjaźnionego warsztatu.
  2. Drugą możliwością jest oddanie zużytego oleju silnikowego do lokalnego PSZOK-u, czyli Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów w swojej okolicy.

Wymiana oleju silnikowego to czynność prosta i bardzo ważna dla właściwej pracy jednostki napędowej. Dzięki przygotowanej przez nas instrukcji już wiesz, co należy zrobić oraz jak się przygotować do wymiany oleju i filtrów w swoim samochodzie. Jeśli dzięki artykułowi udało Ci się wymienić olej, poinformuj nas o tym, zostawiając komentarz, oceniając poziom trudności.