Kleje

Jak przykleić lub dokleić podsufitkę w samochodzie?

Jak podkleić podsufitkę bez demontażu? Jak przykleić nową podsufitkę w samochodzie? Jak przykleić odklejony kawałek podsufitki? Jakie środki są potrzebne, aby klejenie podsufitki było trwałe i efektowne?

Podsufitka to element wyposażenia wnętrza samochodu. Podsufitka pełni funkcję dekoracyjną i równocześnie, izolacyjną. Podsufitka to tkanina (np. welur, zamsz), ekoskóra lub skóra naturalna (w zależności od klasy samochodu), laminowana pianką poliuretanową. Pianka wycisza dźwięki, dochodzące z zewnątrz (na przykład krople deszczu i szum powietrza). Dodatkowo pianka tworzy barierę przed promieniami słońca, które nagrzewają dach. Podsufitka jest mocowana do stelażu.

Kiedy trzeba wymienić podsufitkę w samochodzie?

Podsufitka ma duży wpływ na wygląd wnętrza kabiny samochodu. Kiedy jest brudna, poplamiona, popękana, przecięta, pofałdowana (na skutek odklejania się), szara (zazwyczaj na skutek palenia papierosów w samochodzie) – wnętrze wygląda bardzo nieciekawie.
Podsufitka odkleja się na skutek starzenia się kleju, kruszenia się gąbki, wilgoci (która może znajdować się we wnętrzu auta, które ma stare uszczelki i materiałowe dywaniki), nieprawidłowego prania samochodu albo uszkodzonego szyberdachu (woda dostaje się do podsufitki przez nieszczelności albo przez zapchane odpływy). Namoknięta podsufitka jest źródłem niemiłej woni zgnilizny.

Dzięki odpowiednio dobranym środkom do naprawy można podkleić podsufitkę bez demontażu. Można również samodzielnie wymienić całą podsufitkę w samochodzie. Jest to pracochłonne, ale wykonalne.
Wymiana podsufitki na nową to często także domena osób, które chcą odświeżyć wygląd swojego pojazdu lub zmienić jego charakter na sportowy wymiana podsufitki na ciemną.

 

Zacznijmy od trudniejszej sprawy, czyli wymiany całej podsufitki w samochodzie.

Klejenie podsufitki – wymiana całej podsufitki w samochodzie na nową

Co trzeba przygotować?
• Nową podsufitkę samochodową w wybranym kolorze. Rolę podsufitki samochodowej może pełnić tylko specjalna tkanina (albo ekoskóra), laminowana pianką poliuretanową od strony wewnętrznej (najczęściej o grubości od 2,5 do 5 mm). Im grubsza pianka, tym lepiej, albowiem zapewnia to lepsze wyciszenie i lepszą izolację cieplną. Podsufitki mają odpowiednią szerokość, należy tylko zmierzyć długość wnętrza auta i dołożyć do tego, co najmniej pół metra.
Wiele firm oferuje już docięte podsufitki, do wnętrza konkretnego modelu samochodu. Taka podsufitka jest droższa, ale można zaoszczędzić bardzo dużo czasu.
• Śrubokręt krzyżakowy i śrubokręt płaski (jak najcieńszy) oraz klucze inbusowe lub torx.
• Zestaw narzędzi do demontażu tapicerki (najtańsze, z tworzywa sztucznego można kupić za kilkanaście złotych). Dzięki nim uda się bez problemu zdemontować elementy tapicerki (boczki, maskownice, listwy) bez ich uszkodzenia i porysowania.
• Miękką ściereczkę z mikrofibry.
• Skrobaczkę do szyb, im szersza, tym lepsza.
• Ostre nożyczki.
• Szczotka ryżowa.
• K2 Tapiflex, najlepszy klej do klejenia tapicerki, w aerozolu.
• K2 Klinet Pro, środek detailingowy, idealny do odtłuszczania.
Przydatna będzie pomoc drugiej osoby, albowiem wtedy uda się łatwiej zdemontować stelaż, do którego jest przymocowana podsufitka. Pomoc przyda się także przy montażu stelażu z nową podsufitką.

Wszystkie prace muszą być wykonywane w czystym i suchym pomieszczeniu. Należy pamiętać o perfekcyjnym zachowaniu czystości, aby nie poplamić nowej podsufitki.

  • K2 TAPIFLEX 400ml
    Tapicerski klej w sprayu
  • K2 KLINET PRO 1L
    Środek do inspekcji lakieru
  • K2 BONA
    Mikrofibra do polerowania 40x40 cm

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Etap pierwszy – demontaż starej podsufitki

• Zaczynamy od demontażu przednich osłon przeciwsłonecznych. Pod maskownicami znajdują się śruby, które trzeba odkręcić. Jeśli w osłonach jest oświetlenie, trzeba jeszcze rozłączyć kostkę zasilającą.
• Musimy zdemontować uchwyty do rąk, montowane nad przednimi i tylnymi drzwiami. Płaskim śrubokrętem usuwamy maskownice z tworzywa. Pod nimi znajdują się śruby mocujące. Odkręcamy je i zdejmujemy uchwyty.
• W niektórych samochodach niezbędny będzie demontaż lusterka wewnętrznego. Może być ono zamocowane za pomocą śrub lub nakrętek inbusowych (ukrytych pod maskownicami), zapadek, albo kombinacji wymienionych wcześniej elementów. Jeśli w aucie znajduje się lusterko fotochromatyczne, konieczne będzie dodatkowo rozpięcie kostki zasilającej po jego odkręceniu.
• Demontujemy górne oświetlenie z przodu i z tyłu auta. W zależności od samochodu osłona lampy może być mniej lub bardziej rozbudowana (oświetlenie przednie może zawierać schowek na okulary). Sposób demontażu jest zależny od rodzaju auta. Obudowy lamp mają różną wielkość. W jednych samochodach trzeba podważyć obudowę płaskim śrubokrętem i ją wysunąć, a następnie rozpiąć kostkę zasilającą. W innych trzeba będzie dodatkowo odkręcić śruby, znajdujące się pod maskownicami.
• Za pomocą odpowiednio dobranych narzędzi z zestawu do demontowania tapicerki demontujemy listwy przy przedniej i przy tylnej szybie, listwy na słupkach drzwi i nad oknami (jeśli występują). Poszczególne elementy należy delikatnie podważać, a następnie odciągać, aby nie uszkodzić delikatnych zamocowań.
Po odkręceniu wszystkich elementów i demontażu tapicerki można zdjąć stelaż z przyklejoną do niego podsufitką. Jak go wyjąć z samochodu? Najlepsza metoda to położenie przednich siedzeń, złożenie tylnej kanapy i otwarcie tylnej klapy bagażnika. Trzeba odpowiednio manewrować, aby nie uszkodzić stelażu.

Etap drugi – przygotowanie stelażu do przyklejenia nowej podsufitki

• Przed założeniem nowej podsufitki należy zdjąć (odkleić) ze stelaża starą podsufitkę. Nie powinno to sprawić problemów, albowiem jest ona przyklejona do stelaża stroną, pokrytą gąbką.

• Przed założeniem nowej podsufitki należy usunąć pozostałości starej gąbki na stelażu. Dzięki temu nowa podsufitka będzie idealnie przylegać. Będzie można ją też łatwiej przykleić. Jak to zrobić? Wystarczy użyć szczotki ryżowej i dokładnie oczyścić cały stelaż z pozostałości gąbki.

• Czysty stelaż trzeba dokładnie odtłuścić, aby klej mógł do niego idealnie przylegać. W tym celu należy użyć preparatu K2 Klinet Pro. Rozprowadzamy go po całej powierzchni stelaża, dokładnie, aby pokryć całą powierzchnię. Po kilkudziesięciu sekundach usuwamy środek, wraz z rozpuszczonymi resztkami zanieczyszczeń. Do tego celu idealna będzie mikrofibra albo czysta ściereczka bawełniana (lub inna chłonna).

Etap trzeci – przyklejenie nowej podsufitki

• Na początku dopasowujemy wstępnie nową podsufitkę do kształtu stelaża. W przypadku posiadania podsufitki dociętej do konkretnego modelu auta możemy ten etap pominąć.
• Pokrywamy stelaż klejem tapicerskim w sprayu K2 Tapiflex. Klej posiada sterowaną dyszę, co bardzo ułatwia jego dystrybucję. Pokrywamy dokładnie, równą warstwą stelaż. Następnie czekamy kilka minut, aż odparują substancje nośne.

• Pokrywamy nowy materiał (strona laminowana gąbką) klejem tapicerskim w sprayu K2 Tapiflex. Klej posiada sterowaną dyszę, co bardzo ułatwia jego dystrybucję. Pokrywamy dokładnie, równą warstwą na całym materiale. Następnie czekamy kilka minut, aż odparują substancje nośne.
• Układamy podsufitkę na pokrytym klejem stelażu. Powierzchnia laminowana gąbką ma być skierowana w stronę posmarowanego klejem stelaża.
• Dokładnie umyjemy ręce najlepiej pastą K2 ABRA (materiał jest bardzo podatny za zabrudzenia). Dociskamy podsufitkę od środka stelaża. Zaczynamy ją delikatnie rozprasowywać za pomocą miękkiej i czystej szmatki (bawełnianej albo mikrofibry) albo za pomocą skrobaczki do szyb. Do rozprasowywania stosujemy stronę z gumowym zakończeniem.
• Materiał rozprasowuje się od strony wewnętrznej w kierunku zewnętrznych boków. W ten sposób usuwa się wszystkie nierówności i załamania. Jeśli materiał będzie idealnie przylegał, należy pozostawić go do wyschnięcia. Klej K2 Tapiflex wysycha w 30 minut.
• Kiedy klej wyschnie, można przyciąć podsufitkę. Za pomocą nożyczek odcinamy jej wystające krańce. Bardziej skomplikowane będzie wycięcie otworów, np. na oświetlenie. Tutaj dobrym rozwiązaniem może być ostry nóż. Można też użyć nożyczek – wyciąć dziurę na środku otworu i następnie, wyciąć dokładnie cały otwór.

Etap czwarty – montaż stelaża z nową podsufitką

• Montaż przebiega w odwrotnej kolejności niż demontaż. Tu znów przyda się pomoc drugiej osoby.
• Po umieszczeniu stelaża i zamocowaniu go przystępujemy do montażu lampek, osłon i boczków, listew ochronnych.

• Pamiętajmy – nic na siłę! Montażu zawsze dokonujemy delikatnie, aby nie uszkodzić zapadek w elementach wciskanych.

Naprawa podsufitki bez demontażu-kiedy odkleja się fragment podsufitki

Czasami zdarza się, że podsufitka jest w bardzo dobrym stanie. W określonym miejscu albo w określonych miejscach auta fragment podsufitki się odkleja. W takim przypadku nie trzeba dokonywać wymiany całej podsufitki. Możliwa jest miejscowa naprawa podsufitki bez demontażu.

Jak naprawić podsufitkę, która odkleja się w jednym miejscu?

• Demontujemy elementy, które znajdują się przy tej części podsufitki, która się odkleiła. Robimy to tak, jak opisano to w poprzednim akapicie. Podważamy maskownice, odkręcamy śruby krzyżakowe lub inbusowe, luzujemy zapadki za pomocą zestawu do demontażu tapicerki.
• Zabezpieczany elementy sąsiadujące szyby, plastiki, uszczelki itp. przed zabrudzeniom klejem
• Przecieramy wewnętrzną część odklejonej tapicerki i stelażu za pomocą ściereczki z mikrofibry. Usuwany w ten sposób pozostałości starej gąbki, która zamieniła się w pył.
• Spryskujemy wewnętrzną część odklejonej podsufitki i stelaż za pomocą K2 Klinet Pro. Pozwoli nam to usunąć resztki starego kleju. Czekami kilka minut.
• Za pomocą czystej ściereczki z mikrofibry przecieramy dokładnie i delikatnie i wewnętrzną część podsufitki i stelaż, aż będą suche.
• Spryskujemy dokładnie stelaż i wewnętrzną-odklejoną część tapicerki za pomocą kleju do tapicerki w aerozolu K2 Tapiflex. Czekamy kilka minut, aż odparują substancje nośne.
• Dociskamy odklejoną podsufitkę do stelażu za pomocą umytych dłoni albo za pomocą czystej ściereczki z mikrofibry.
• Za pomocą skrobaczki do szyb wygładzamy wszystkie nierówności. Należy wykonywać ruchy w kierunku krawędzi, gdzie kończy się podsufitka.
• Po wyschnięciu, montujemy listwy ozdobne, albo inne elementy, które demontowaliśmy przed przyklejeniem podsufitki.
Problem rozwiązany! Podklejenie podsufitki bez zdejmowania – gotowe!

 

Odklejająca się, brudna, rozdarta albo pofałdowana podsufitka powoduje, że wnętrze samochodu wygląda wyjątkowo nieciekawie. Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu produktów marki K2 można samodzielnie naprawić podsufitkę i przywrócić wnętrzu samochodu odpowiedni wygląd.

Ostatnio dodane artykuły

Jaki olej do silnika dwusuwowego?

Silniki dwusuwowe są często używane w motocyklach i skuterach. Ich popularność wynika z prostoty konstrukcji,…

1 tydzień temu

Do czego jest podkład epoksydowy?

Podkład epoksydowy, choć może brzmieć jak temat zarezerwowany dla specjalistów, w rzeczywistości odgrywa ważną rolę…

3 tygodnie temu

Do czego pianka poliuretanowa niskoprężna?

Planując montaż okien lub drzwi często zastanawiamy się, jakie narzędzie lub materiał zapewni najlepsze efekty…

4 tygodnie temu

Czym jest piano black w samochodzie? Jak o niego dbać?

Piano black w samochodach to jak smoking na wielkie wyjście – elegancki i zawsze robi…

4 tygodnie temu

Do czego służy klej cyjanoakrylowy?

W dzisiejszych czasach, gdzie tempo życia wymaga od nas szybkich i efektywnych rozwiązań, klej cyjanoakrylowy…

1 miesiąc temu

Paliwo E10 do jakich aut? – co naprawdę musisz wiedzieć!

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i nieustających zmian na rynku paliw, kierowcy codziennie stawiani są…

1 miesiąc temu