Czy słyszałeś o technologii AdBlue, która jest stosowana w samochodach z silnikami diesla? W tym artykule dowiesz się, czym jest AdBlue, jak działa ten płyn i dlaczego jest ważne dla pojazdów z silnikiem diesla. Przeczytaj dalej, aby poznać wszystkie kluczowe informacje na temat tego paliwa i jego zastosowań.

Wlew płynu Adblue przy ciężarówce

W ostatnich latach przepisy dotyczące emisji spalin przez samochody znacznie się zaostrzyły, wprowadzając nowe normy emisji spalin Euro, które ograniczają emisję poszczególnych składników spalin. Aby uzyskać homologację, czyli zgodność z przepisami, samochód musi spełniać limity emisji. Tlenki azotu są jednym z najbardziej szkodliwych składników spalin, zwłaszcza emitowane przez silniki diesla. Norma Euro 5 ograniczyła emisję tlenków azotu do 0,18 g/km, a norma Euro 6 do 0,08 g/km. Producenci samochodów z silnikami diesla muszą stosować nowe wyposażenie, takie jak układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), który wykorzystuje płyn AdBlue, aby spełnić te wymagania.

Teraz odpowiemy na pytania, co to jest, jak działa, jakie jest zużycie tego płynu?

Co to jest AdBlue?

AdBlue to płyn, stosowany tylko i wyłącznie w układach SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). Układy te stosuje się w samochodach od 2011 roku, a w przemyśle od lat 50. XX wieku.
Zadaniem AdBlue jest neutralizacja szkodliwych cząstek tlenków azotu i zobojętnienie ich na drodze reakcji chemicznej, która zachodzi w bardzo wysokiej temperaturze.

Z czego składa się AdBlue?

Każdy płyn AdBlue, niezależnie od producenta, ma zawsze ten sam skład. Z czego składa się AdBlue?

  • 32,5% składu to mocznik syntetyczny. Produkuje się go w zakładach chemicznych, które zajmują się wytwarzaniem amoniaku. Do produkcji mocznika używa się CO2 i NH3, które reagują pod wysokim ciśnieniem. W efekcie powstanie karbaminian amonu. W trakcie powolnego rozkładu karbaminian amonu rozkłada się na mocznik i wodę. Mocznik ma zazwyczaj formę granulatu w kolorze białym.
  • 67.5% składu to woda zdemineralizowana.

W jakich samochodach można używać AdBlue?

Płyn AdBlue stosuje się tylko i wyłącznie w samochodach z silnikami diesla, wyposażonymi w układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR.

  • Układ SCR można znaleźć we wszystkich samochodach ciężarowych, autobusach i niektórych samochodach osobowych, produkowanych od 2011 roku i spełniających normę emisji spalin Euro5.
  • Układ SCR znajduje się na wyposażeniu z silnikiem diesla, produkowanego od 2015 roku i spełniającego normę emisji spalin Euro6.

Czy mój samochód używa AdBlue?

Jak sprawdzić, czy mój samochód używa AdBlue?

  • Należy zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu, tam powinny znaleźć się odpowiednie informacje.
  • Jeśli auto ma silnik diesla i było wyprodukowane po 2015 roku, na pewno ma układ SCR i potrzebuje AdBlue.
  • W samochodzie znajduje się specjalny wlew dla płynu AdBlue, obok wlewu paliwa. Ma specjalny, niebieski korek i jest specjalnie oznaczony.
  • W niektórych samochodach wlew do AdBlue może znajdować się w środku bagażnika.

Do czego służy AdBlue?

W trakcie spalania mieszanki z dodatkami paliwa — powietrznej w silniku o zapłonie samoczynnym (silniku diesla – wysokoprężnym), powstają spaliny. Najbardziej szkodliwymi składnikami spalin są tlenki azotu. Jednym z układów, który ogranicza ich powstawanie (tylko w sprzyjających warunkach, np. przy rozgrzanym silniku), jest zawór recyrkulacji spalin EGR. Jednak nie jest to wystarczające.

Płyn AdBlue, przy odpowiednich warunkach (w bardzo wysokiej temperaturze) miesza się ze spalinami. Dochodzi do reakcji chemicznej z tlenkami azotu, znajdującymi się w spalinach. Zadaniem AdBlue jest zobojętnienie tlenków azotu i rozbicie ich do nieszkodliwego azotu oraz pary wodnej.

Jak działa AdBlue?

Układ selektywnej redukcji katalitycznej składa się z następujących elementów:

  • Zbiornika z płynem AdBlue;
  • Katalizatora SCR zamontowanego w układzie wydechowym. Katalizator może być wyposażony w grzałkę elektryczną, zasilaną z instalacji elektrycznej samochodu;
  • Wtryskiwacza płynu AdBlue, zamontowanego w katalizatorze SCR;
  • Pompy płynu AdBlue;
  • Przewodu dostarczającego AdBlue ze zbiornika do wtryskiwacza;
  • Sterownika;
  • Czujników poziomu tlenków azotu w spalinach.

Sterownik silnika stale pobiera informacje z czujników poziomu tlenków azotu w spalinach. Na ich podstawie steruje pracą pompy i wtryskiwacza, dawkujących płyn AdBlue do katalizatora.
W mieszalniku katalizatora SCR gorące spaliny mieszają się z AdBlue (jeśli silnik jest słabo rozgrzany, to uruchamia się podgrzewacz katalizatora SCR). Płyn AdBlue wchodzi w reakcję chemiczną z cząsteczkami tlenków azotu, znajdującymi się w spalinach. Reakcja chemiczna powoduje rozbicie cząsteczek tlenków azotu na neutralny azot i parę wodną oraz niewielką ilość dwutlenku węgla.

Jak długo wystarcza AdBlue? Ile przejedziemy na rezerwie AdBlue?

adblue z dystrybutora

Wszystko zależy od tego, jak wysokie jest zużycie i jak duży zbiornik na AdBlue zastosowano w samochodzie.

  • W samochodach osobowych montuje się zbiorniki na AdBlue o pojemności od 12 do 18 litrów.
  • Zużycie AdBlue zależy od wielu czynników: silnika, sposobu jazdy, zużycia paliwa, terenu, po którym porusza się samochód.
  • Ile AdBlue zużywa samochód? Średnio od 1 do 3 litrów na 1000 kilometrów.

Ile przejedziemy na rezerwie AdBlue? Samochód ostrzega kierowcę o tym, że poziom płynu AdBlue jest niski. Ostrzeżenie wyświetlane jest na desce rozdzielczej samochodu, w formie kontrolki. Więcej o kontrolkach w samochodzie znajdziesz w artykule o kontrolkach samochodowych. Może być też wyświetlane w formie komunikatu tekstowego/graficznego na ekranie komputera pokładowego.

  • Ile na rezerwie AdBlue? Pierwsze ostrzeżenie o małej ilości płynu AdBlue pojawia się wtedy, gdy poziom AdBlue wystarcza na przejechanie ok. 2000 kilometrów.

Co się stanie, jeśli zabraknie mi AdBlue?

Kierowca jest ostrzegany kilkakrotnie o niskim poziomie płynu AdBlue w zbiorniku. Co się stanie, jeśli kierowca zignoruje te ostrzeżenia?

  • Komputer sterujący pracą silnika obniży moc silnika — nawet o 40%. Będzie to bardzo odczuwalne. Teoretycznie, ma to na celu zmniejszenie emisji szkodliwych tlenków azotu.
  • Komputer sterujący pracą jednostki napędowej może zablokować możliwość uruchomienia silnika. Jednostkę napędową będzie można uruchomić dopiero wtedy, gdy poziom płynu AdBlue zostanie uzupełniony.

W przypadku, kiedy kierowca zignoruje ostrzeżenia o konieczności uzupełnienia poziomu AdBlue i dojdzie do całkowitego opróżnienia zbiornika, trzeba liczyć się z tym, że silnik zostanie wprowadzony w tryb awaryjny. Dojdzie do obniżenia mocy silnika.

  • Trzeba pamiętać o tym, że po wyłączeniu silnika, jego ponowne uruchomienie może być niemożliwe, bez uzupełnienia poziomu płynu AdBlue.
  • Dlatego należy udać się do miejsca, gdzie będzie można kupić płyn AdBlue (stacja paliw, sklep motoryzacyjny), tam zaparkować auto i uzupełnić poziom płynu.

Gdzie mogę kupić AdBlue?

Płyn AdBlue sprzedawany jest w szeregu miejsc. Płyn AdBlue gdzie kupić?

AdBlue dostępny jest na stacjach benzynowych w opakowaniach zamkniętych lub z dystrybutora (głównie dla aut ciężarowych, ale także dla aut osobowych). Można go także kupić w Autoryzowanych Stacjach Obsługi, jednak jest to najdroższa opcja. Płyn AdBlue jest również dostępny w sklepach motoryzacyjnych, zarówno stacjonarnych, jak i internetowych.
Najprostszym sposobem jest skorzystanie z wyszukiwarki sklepów na k2.com.pl, aby znaleźć sklep stacjonarny lub wybrać sklep internetowy z dostawą pod drzwi.

  • K2 EUROBLUE 1L
    Wodny roztwór mocznika stosowany w silnikach Diesla
  • K2 EUROBLUE 5L
    Wodny roztwór mocznika stosowany w silnikach Diesla
  • K2 EUROBLUE 18L
    Wodny roztwór mocznika stosowany w silnikach Diesla

Znajdź sklep
w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

Ile kosztuje AdBlue? Średnia AdBlue cena to ok. 2 złote za litr. Płyn AdBlue sprzedawany jest w opakowaniach o różnej pojemności – od 1 litra do 20 litrów. 

Czy jazda z włączoną kontrolką niskiego poziomu AdBlue jest bezpieczna?

Z pewnością nie dojdzie do uszkodzenia silnika ani do innych uszkodzeń samochodu. Trzeba pamiętać o tym, że komputer sterujący pracą jednostki napędowej może obniżyć moc silnika.
Warto jak najszybciej uzupełnić poziom płynu AdBlue.

Jak zresetować lampkę ostrzegawczą AdBlue?

Wystarczy uzupełnić poziom płynu AdBlue, aby kontrolka ostrzegawcza przestała się palić. Nie ma innych możliwości zresetowania kontrolki poziomu AdBlue. Jeśli kontrolka poziomu płynu AdBlue pali się przez cały czas, pomimo uzupełnienia płynu, powodem może być awaria układu. Np. uszkodzenie czujnika poziomu płynu AdBlue.

Gdzie jest zbiornik AdBlue?

Zbiornik płynu AdBlue znajduje się w tylnej części auta. Najczęściej jest on umieszczony w okolicach bagażnika pojazdu, pod podłogą, albo przy ścianie bocznej auta.

Co się stanie, jeśli wleję AdBlue do zbiornika oleju napędowego?

W większości samochodów wlew AdBlue znajduje się tuż obok wlewu oleju napędowego. Obydwa wlewy są widoczne, po otwarciu klapki wlewu paliwa.
Wlew płynu jest odpowiednio oznaczony. Korek wlewu AdBlue ma napis i jest w kolorze niebieskim.

Co się stanie, jeśli przez pomyłkę wlejesz AdBlue do zbiornika z olejem napędowym? Jest to bardzo groźne. W tej sytuacji pod żadnym pozorem nie wolno uruchamiać silnika samochodu.

Samochód należy odtransportować na lawecie do warsztatu samochodowego. Tam należy wypompować paliwo ze zbiornika i oczyścić układ paliwowy. Uruchomienie silnika w tej sytuacji doprowadzi do uszkodzenia układu paliwowego, w tym przede wszystkim bardzo drogiego układu wtrysku bezpośredniego.

Co się stanie, jeśli wleję olej napędowy do zbiornika AdBlue?

To również bardzo niebezpieczna sytuacja. Nie wolno uruchamiać silnika. Auto musi pojechać na lawecie do warsztatu samochodowego. Uruchomienie silnika w tej sytuacji doprowadziłoby do bezpowrotnego uszkodzenia katalizatora SCR. To niestety bardzo droga część.

Jak uzupełnić zbiornik AdBlue?

tankowanie adblue

W większości współczesnych aut wlew AdBlue znajduje się obok wlewu oleju napędowego. Jest oznaczony napisem i ma korek w niebieskim kolorze.

  • Butelki / kanisterki mają specjalne lejki, które ułatwiają uzupełnienie poziomu AdBlue.
  • Możliwe jest też tankowanie AdBlue z dystrybutora, bezpośrednio na stacjach benzynowych.

Jak AdBlue zmniejsza emisję spalin?

Stosowanie układu selektywnej redukcji katalitycznej SCR pozwala na eliminację do 90% cząsteczek tlenków azotu.

Czy AdBlue ma właściwości korodujące?

AdBlue jest bardzo silnie korozyjny. To dlatego jest sprzedawany w specjalnych opakowaniach z tworzywa, które mają wyprofilowany lejek. Wszystko po to, aby płyn nie dostał się na metalowe części auta. Pompa, która kieruje AdBlue do wtryskiwacza, jest również wykonana z tworzywa sztucznego.

  • Należy zawsze ostrożnie uzupełniać poziom płynu AdBlue, aby płyn nie miał żadnego styku z metalowymi częściami pojazdu. Jeśli płyn się rozleje, należy go jak najszybciej zetrzeć.
  • Tankowanie AdBlue na stacji paliw musi być bardzo ostrożne, aby krople AdBlue nie spadły na karoserię. Płyn może uszkodzić lakier.
  • Zawsze warto zużywać całe opakowanie AdBlue, aby nie wozić jego resztek. W przypadku przewożenia AdBlue w bagażniku, na wypadek konieczności uzupełnienia poziomu płynu, zawsze warto przewozić opakowanie fabrycznie zamknięte.

Czy płyn AdBlue można stosować jako nawóz do trawy?

Płyn nie nadaje się do tego, aby stosować go w roli nawozu do trawnika. Zastosowanie w ten sposób może spowodować wypalenie trawy.

Czy AdBlue jest odporny na mróz?

Płyn AdBlue nie jest odporny na silny mróz. W temperaturze minus 11 st. C płyn krystalizuje. Dlatego w trakcie silnych mrozów, auto z układem SCR należy trzymać w ciepłym miejscu (np. w garażu). Zamarznięcie AdBlue w układzie może spowodować uszkodzenie bardzo drogich części, np. pompy z tworzywa sztucznego.

Czy AdBlue ma różną jakość? Jaki płyn kupić?

Tak, pomimo tego, że skład każdego płynu AdBlue jest ten sam, płyn ma różną jakość, zależną od producenta. To między innymi jakość zastosowanego mocznika oraz stopień filtracji wody zdemineralizowanej. Dla użytkowników ważna jest także wielkość opakowań i ich poręczność (przede wszystkim wygodne i bezpieczne lejki).

Firma K2 produkuje płyn AdBlue Euroblue, ze składników najwyższej jakości. Płyn pakowany jest w opakowania o różnej wielkości: od 1 litra do 18 litrów. Specjalnie wyprofilowany lejek ułatwia bezpieczne uzupełnianie poziomu płynu.

Usuwanie układu SCR

W Polsce można znaleźć firmy, które zajmują się usuwaniem układów selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Jest to działanie niezgodne z prawem. Takie auto nie powinno przejść przeglądu okresowego.