Polerowanie lakieru to najlepszy sposób na przywrócenie lakierowi blasku oraz usunięcie z niego rysek i hologramów. Do tego celu potrzebne są pady polerskie (gąbki polerskie) oraz pasty polerskie. Jak je dobrać, aby osiągnąć właściwy efekt podczas korekty lakieru?
- Wybór pada polerskiego z pastą polerską w zależności od agresywności
- Jaki rozmiar pada polerskiego wybrać?
- Jaki wpływ ma rozmiar ,pada na jego agresywność?
- Kombinacja pada i pasty polerskiej
- Jak dobrać pastę do padu polerskiego?
Porysowana i pozbawiona połysku powłoka lakiernicza sprawia, że samochód zdecydowanie traci swój urok. Niestety, lakier samochodowy każdego dnia narażony jest na szereg uszkodzeń mechanicznych (rysy, kurz, kamienie, grad), termicznych (wahania temperatury, promieniowanie słoneczne) i chemicznych (kwaśne deszcze, odchody ptaków, owady).

Zanim przystąpisz do polerowania mechanicznego, musisz najpierw odpowiednio przygotować samochód. Czy już znasz nasz poprzedni poradnik? Jeśli nie, zacznij od niego:
Przygotowanie samochodu do polerowania – krok po kroku
Jeśli już przygotowałeś samochód do polerowania i dowiedziałeś się jaka jest różnica między polerowaniem mechanicznym, a maszynowym możesz przejść do następnego etapu jakim jest dobór odpowiedniego pada i pasty polerskiej.
Na początek krótkie i konkretne wyjaśnienie, dotyczące narzędzi i środków.
- Pady polerskie będziemy montować na tarczę polerki.
- Pasty polerskie to środki chemiczne, które służą do ścierania i nabłyszczania powłoki lakierniczej. Składają się one z płynnego nośnika oraz składnika mineralnego, mającego właściwości ścierne.
Pady polerskie i pasty polerskie dostępne są w kilku rodzajach, dlatego ich odpowiedni dobór ma kluczowe znaczenie dla efektu całej pracy.
O czym musimy pamiętać przed rozpoczęciem polerowania za pomocą padu i pasty polerskiej?
- Lakier samochodu musi zostać odpowiednio przygotowany do polerowania.
- Polerowanie należy prowadzić przy odpowiednim oświetleniu, najlepiej w garażu.
- Należy zawsze pamiętać, że warstwa lakiernicza jest niezwykle cieniutka. Wszystkie czynności należy wykonywać ostrożnie, aby nie uszkodzić lakieru.
- Rozpoczynając pracę z pastą polerską – zawsze należy wstrząsnąć kilkakrotnie opakowaniem, aby dokładnie wymieszać składniki. To podstawowa czynność, a bardzo często się o niej zapomina. Niewymieszana pasta polerska ma słabsze działanie.
- Prace polerskie najlepiej wykonywać etapami, dzieląc karoserię auta na części, o maksymalnej wielkości 60 × 60 centymetrów. Dzięki temu można mieć pełną kontrolę nad pracą. Po zakończeniu polerowania jednej części lakieru i osiągnięciu zadowalającego efektu można przejść dalej.
Wybór pada polerskiego z pastą polerską w zależności od agresywności

Co rozumiemy przez pojęcie agresywności? To oczywiście, siła ścierania lakieru.
- Agresywność pada polerskiego (gąbki polerskiej) i pasty polerskiej będzie zbyt duża, można doprowadzić do uszkodzeń lakieru.
- Agresywność pada polerskiego (gąbki polerskiej) i pasty polerskiej będzie zbyt słaba, nie będzie widocznych efektów pracy. Na przykład nie uda się usunąć rysy. Długotrwała praca w jednym miejscu może doprowadzić do przegrzania.
Duża agresywność potrzebna jest np. do usuwania większych uszkodzeń lakieru jak głębsze rysy. Mała agresywność potrzebna jest wtedy, gdy usuwamy małe ryski i hologramy.
Do wyboru mamy dwa rodzaje padów polerskich:
- Futra polerskie, wykonane z wełny, najczęściej owczej. Są trwałe, mają bardzo dużą siłę pracy, przez co można je stosować do korekcji nawet mocno zniszczonych lakierów.
- Gąbki polerskie, wykonane z pianki poliuretanowej o strukturze komórkowej. To materiał uniwersalny i niedrogi, przeznaczony do stosowania z każdym rodzajem lakieru. Gąbki nadają się do usuwania większych uszkodzeń, a także do prac wykończeniowych. Struktura pianki poliuretanowej powinna być dobrana tak, aby w trakcie pracy możliwy był przepływ powietrza, pozwalający na chłodzenie powierzchni lakieru i stopniowe dozowanie pasty.
Co jest lepsze? Futro polerskie czy gąbka polerska? Który materiał wybrać?
- Futro polerskie to materiał bardzo agresywny, przeznaczony przede wszystkim dla doświadczonych osób, które mają do perfekcji opanowanie posługiwanie się nim. Amator może doprowadzić do szeregu uszkodzeń lakieru, np. przetarć na wszelakiego typu „trudnych” elementach karoserii, takich jak przetłoczenia i krawędzie.
- Gąbka polerskie są mniej agresywne, bardziej precyzyjne i zdecydowanie bardziej bezpieczne. Pozwalają na bardziej precyzyjną pracę w trakcie korekty lakieru.
Gąbki polerskie mają różną twardość. Im większa twardość, tym większa możliwość korekcji uszkodzeń lakieru. Gąbki są oznaczane przez producentów specjalnymi kolorami, oznaczającymi twardość.
Polecamy stosowanie gąbek polerskich K2 Duraflex. Są one przeznaczone do mechanicznego polerowania szeregu powierzchni lakierniczych z użyciem polerki. Gąbki są wykonane z dużą precyzją, z materiałów wysokiej jakości. Są też bardzo trwałe, albowiem można je prać w wodzie z dodatkiem detergentów, w temperaturze do 60 st. C.
- Do łatwego mocowania gąbek służy specjalny uchwyt do gąbek polerskich K2 Duraflex.
Wybór gąbki polerskiej o odpowiedniej twardości (czyli agresywności)
- K2 Duraflex gąbka mocno ścierna – niebieska.
Niebieska gąbka K2 Duraflex cechuje się najsilniejszymi właściwościami ściernymi (jest najbardziej agresywna w stosunku do lakieru). Idealna do prac z większymi uszkodzeniami i starymi lakierami. - K2 Duraflex gąbka średniościerna – pomarańczowa.
Pomarańczowa gąbka polerska K2 Duraflex ma dobre właściwości polerujące i ma uniwersalne zastosowanie. Można ją stosować z lakierami nowymi i starymi. To gąbka średnioagresywna. - K2 Duraflex gąbka lekkościerna – biała.
Biała gąbka polerska K2 Duraflex to gąbka przeznaczona do delikatnej korekcji lakierów (małych uszkodzeń) o małym stopniu agresywności. Jest bardzo dobra do pracy z ciemnymi lakierami, zwłaszcza czarnym. - K2 Duraflex gąbka wykończeniowa – czarna.
Czarna gąbka polerska K2 Duraflex to produkt przeznaczony do prac wykończeniowych, czyli np. ostatecznego polerowania z wykorzystaniem wosku.
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, mocnościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNAGładka, średniościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX gąbka polerska lekkościernaBiała, gładka gąbka polerska, lekkościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA WYKOŃCZENIOWAWykończeniowa, nacinana, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, mocnościerna, gwint M14, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNA, GWINT M14Gładka, średniościerna, gwint M14, średnica 150mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA WYKOŃCZENIOWANabłyszczająca gąbka polerska, gwint M14, średnica 150 mm
Znajdź sklep
w okolicy
Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę na temat gąbek polerskich, przeczytaj nasz wcześniejszy poradnik:
Jakie gąbki polerskie do lakieru samochodowego
W dalszej części poradnika pokażemy, jak dobrać pastę polerską do gąbki polerskiej, aby uzyskać zadowalający efekt.
Jaki rozmiar pada polerskiego wybrać?
Pady polerskie dostępne są w szeregu rozmiarów. Produkowane są pady o średnicy 160, 150, 135, 80, 50 i 35 milimetrów.
Jaki rozmiar pada polerskiego wybrać? Zdecydowanie lepiej większy – 150 lub 160 mm. Taki pad polerski jest bardziej bezpieczny dla lakieru. Dlaczego? Wyjaśniamy to w kolejnym akapicie. Zawsze pamiętajmy o ostrożności. Efektem naszej pracy ma być korekta lakieru, a nie spowodowanie nowych uszkodzeń.
Jaki wpływ ma rozmiar ,pada na jego agresywność?
Średnica gąbki polerskiej ma wpływ na jego agresywność (stopień ścierania lakieru).
- Im mniejsza średnica pada polerskiego, tym większe ryzyko przegrzania powierzchni lakieru i „przypalenia go”.
- Im mniejsza średnica gąbki polerskiej, tym większa prędkość liniowa na obwodzie pada.
- Pady polerskie o małej średnicy przeznaczone są dla profesjonalistów, mających bardzo duże doświadczenie. Pady o małej średnicy zapewniają bardzo dobrą korektę lakieru.
- Dla amatora i osoby średniozaawansowanej najlepszym rozwiązaniem będzie pad o średnicy 150 mm (taką średnicę mają gąbki polerskie K2 Duraflex).
Kombinacja pada i pasty polerskiej
Aby móc przeprowadzić korektę lakieru, potrzebujemy gąbek polerskich i past polerskich. Muszą być one odpowiednio dobrane, aby móc uzyskać maksymalny efekt.
- Zachęcamy do stosowania gąbek polerskich K2 Duraflex oraz past polerskich K2 Luster. Tworzą one świetny duet. Są niedrogie i cechują się dużą efektywnością pracy.
Jak pamiętamy, gąbki polerskie mają określoną twardość.
Pasty polerskie z kolei składają się z materiału ściernego oraz płynnego nośnika. Im większa średnica materiału ściernego w paście, tym większa agresywność pasty. Taka pasta ma silne właściwości ścierające.
Im mniejsza średnica materiału ściernego w paście, tym mniejsza agresywność. Taka pasta ma silne właściwości polerujące i pozwala na nadanie błysku.
Jak dobrać pastę do padu polerskiego?
Połączenie najbardziej agresywne:
Mocnościerna pasta K2 Luster Q1 plus mocnościerna gąbka K2 Duraflex niebieska
Mocnościerna pasta K2 Luster Q1 plus średniościerna gąbka K2 Duraflex pomarańczowa
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, mocnościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, mocnościerna, gwint M14, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNAGładka, średniościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNA, GWINT M14Gładka, średniościerna, gwint M14, średnica 150mm
Znajdź sklep
w okolicy
Przeznaczenie:
- Do korekty starych, mocno zniszczonych, wyblakłych lakierów;
- Do usuwania głębokich uszkodzeń – np. głębokich rys;
- Do wstępnych prac z lakierem.
Połączenie średnio agresywne:
Średniościerna pasta K2 Luster Q3 plus mocnościerna gąbka K2 Duraflex niebieska
Średniościerna pasta k2 Luster Q3 plus średniościerna gąbka K2 Duraflex pomarańczowa
Przeznaczenie:
- Do korekty nowych i starych lakierów
- Do usuwania średnich i małych rys oraz hologramów
- Do wstępnego polerowania
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, mocnościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA MOCNOŚCIERNAGładka, niebieska, mocnościerna, gwint M14, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNAGładka, średniościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA ŚREDNIOŚCIERNA, GWINT M14Gładka, średniościerna, gwint M14, średnica 150mm
Znajdź sklep
w okolicy
Połączenie mało agresywne:
Pasta średniościerna K2 Luster Q3 plus lekkościerna gąbka polerska K2 Duraflex biała
Pasta lekkościerna K2 Luster Q5 plus lekkościerna gąbka polerska K2 Duraflex biała
Pasta lekkościerna K2 Luster Q5 plus miękka gąbka polerska K2 Duraflex czarna
Przeznaczenie:
- Prace z ciemnymi kolorami lakierów
- Prace wykończeniowe
- Nabłyszczanie
- Delikatne odświeżanie lakieru
-
K2 DURAFLEX gąbka polerska lekkościernaBiała, gładka gąbka polerska, lekkościerna, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA WYKOŃCZENIOWAWykończeniowa, nacinana, mocowanie - rzep, średnica 150 mm
-
K2 DURAFLEX GĄBKA POLERSKA WYKOŃCZENIOWANabłyszczająca gąbka polerska, gwint M14, średnica 150 mm
Znajdź sklep
w okolicy
Nietrudno zauważyć, że do pełnej korekty lakieru niezbędne będą minimum 2 gąbki polerskie i minimum 2 pasty. Im większy wybór gąbek i past, tym lepsza możliwość odpowiedniego dostosowania tych narzędzi do uszkodzeń lakieru. Dodatkowo to także mniejsze ryzyko uszkodzenia lakieru.
Każde połączenie możesz skompletować i dodać do koszyka na k2.com.pl. Dzięki wyszukiwarce sklepów, bez problemu znajdziesz sklep w Twojej okolicy, który posiada w swojej ofercie interesujący Cię komplet. Możesz, również skorzystać ze sprzedaży internetowej i wybrać sklep, który wyśle do Ciebie wybrane produkty.
Skoro wiesz już, jak dobrać gąbki polerskie i pasty polerskie, przeczytaj nasz poradnik o tym, jak w praktyce pracować z polerką, przejdź do następnego kroku, którym jest polerowanie mechaniczne w teorii