Kategorie: Porady

Deironizer i krwawa felga – usuwanie zanieczyszczeń metalicznych z felg i lakieru

Czarne plamki na powierzchni felgi. Skutecznie psują wygląd nawet najbardziej atrakcyjnych obręczy. Jak zabrać się do ich usuwania? Jakiego środka użyć? Odpowiedzią jest środek o tajemniczej nazwie – deironizer, który sprawdza się zarówno w przypadku mycia felg, jak i w usuwaniu metalicznych zabrudzeń z lakieru. Z poniższego poradnika dowiesz się jak przywrócić felgom oryginalny wygląd i jak pozbyć się z lakieru metalicznych drobin.

 

 

Co to jest deironizer?

Deironizer, czyli specjalny środek do usuwania zanieczyszczeń metalicznych jest odpowiedzią na szczególnie uciążliwe zanieczyszczenia obecne na feldze. Powstają one najczęściej wskutek hamowania, a konkretnie tarcia między tarczami i klockami hamulcowymi. Odpadające wówczas metaliczne drobiny przenoszą się na felgę i utwardzają, łącząc się z obecnym na feldze lakierem i niszcząc pierwotny jej wygląd.

Naprawa takiej felgi to często proces czasochłonny i kosztowny. Lepiej jest więc zawczasu usunąć metaliczne drobiny już z poziomu lakieru, szczególnie że felgi z naniesionym lakierem stanowią ogromną większość produktów oferowanych na rynku. Usuwanie metalicznych zanieczyszczeń to swego rodzaju dekontaminacja felgi, jednak ze względu na efekt powstający podczas czyszczenia proces znany jest bardziej jako krwawiąca felga.

 

 

Jaki deironizer i dlaczego właśnie on?

Ze względu na materiały używane do produkcji felg, a także elementy znajdujące się przy felgach, proces deironizacji felg wymaga odpowiednich substancji czynnych. Na półkach znajdziemy więc specjalny deironizer, który w przypadku K2 jest oznaczony jako płyn do mycia felg K2 Roton. Jego skład jest przeznaczony do usuwania trudnych zabrudzeń właśnie na felgach, zarówno stalowych, jak i lakierowanych, aluminiowych i chromowanych.

 

  • K2 ROTON 700 ML
    Wysoce efektywny płyn do mycia felg nadający efekt krwawej felgi
  • K2 ROTON 5 L
    Wysoce efektywny płyn do mycia felg nadający efekt krwawej felgi

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Przewagą deironizera nad innymi środkami do mycia felg jest jego nieszkodliwość dla związanych z felgą elementów samochodu. Oparte na żrących kwasach najprostsze środki szkodzą elementom pozbawionym lakieru, a więc przede wszystkim hamulcom. Na dłuższą metę będą one szkodliwe także dla samych felg. Alternatywy w postaci płynów zasadowych będą natomiast szkodliwe dla elementów niemetalowych. Najmniej szkodliwe wydają się być środki o neutralnym pH, jednak ich skuteczność często wymaga dłuższego pozostania na feldze, a nawet wtedy nie zawsze jest ona taka, jakiej byśmy oczekiwali.

 

 

Jak działa deironizer?

W przeciwieństwie do innych środków, krwawa felga nie próbuje na siłę usuwać metalicznych zabrudzeń. Zamiast tego, substancje zawarte w deironizerze wchodzą z nimi w reakcję. Efektem jest rozpuszczenie cząsteczek i odłączenie metalicznych drobin od lakieru, co na feldze widać pod postacią zabarwienia się jej na czerwony kolor. Po takim procesie wystarczy dokładnie spłukać mytą powierzchnię i cieszyć się felgą wyglądającą jak wprost z fabryki.

 

 

Co warto wiedzieć przy użyciu krwawej felgi?

Choć sam proces krwawienia nie wymaga pracy, warto wiedzieć o tym, co zmaksymalizuje skuteczność działania deironizera. Przed deironizacją należy identycznie jak w przypadku mycia karoserii, zmyć wierzchni brud, który powinien zejść pod wpływem kontaktu z wodą.

Podczas typowego czyszczenia deironizerem wystarczy, że spryskamy powierzchnię chłodnej felgi środkiem, ewentualnie pomagając sobie pędzelkiem. Po chwili K2 Roton zmieni barwę na czerwoną, reagując z metalicznymi zabrudzeniami. Czasem możemy też na początku zobaczyć inne barwy, na przykład kolor zielony, jednak jest to nic innego, jak efekt początkowego reagowania środku z niektórymi typami metalicznych zabrudzeń.

Przy prostszych typach felg wystarczy, że po wszystkim spłuczemy felgę silnym strumieniem wody. Bardziej wyrafinowane kształty warto jednak przeczyścić gąbką lub szczotką do mycia felg. To wspomoże działanie środku w miejscach na feldze, gdzie substancja mogła nie pojawić się w niezbędnej ilości. Nie wolno natomiast dopuścić do wyschnięcia środku na feldze.

Jeśli chcesz sprawdzić jak przy okazji mycia felg, zadbać o oponę, koniecznie przeczytaj artykuł: ,,Jak uzyskać efekt mokrej opony?”

 

 

Gdzie jeszcze zastosujemy deironizer do felg?

Usuwanie metalicznych zabrudzeń to proces nie ograniczający się tylko do felg. Takie zabrudzenia możemy też znaleźć na lakierze, przez co wartym wspomnienia procesem jest dekontaminacja lakieru. Jest to szereg czynności związanych z przywracaniem lakierowi pierwotnego stanu i usuwaniem z niego rozmaitych typów zabrudzeń takich, jak smoła czy asfalt, często trudnych do usunięcia za pomocą jednego uniwersalnego środku.

Częścią tego procesu jest właśnie deironizacja, czyli usuwanie zabrudzeń metalicznych. Robi się to szczególnie na dolnych partiach drzwi, które są wyjątkowo narażone na osadzanie się pyłu hamulcowego. W praktyce jednak proces może dotyczyć całego nadwozia. Wykorzystywana tu substancja musi być jednak wyjątkowo delikatna dla lakieru, dlatego szczególnie polecane są środki całkowicie bezpieczne dla lakieru typu K2 Roton.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o całym procesie dekontaminacji lakieru, przeczytaj artykuł: ,,Dekontaminacja lakieru – 5 kroków do idealnie czystego lakieru”.

Czyste felgi i nadwozie

Jako elementy wyraźnie zauważalne, o felgi powinniśmy dbać ze szczególną troską. Jednym z podstawowych procesów z tym związanych jest deironizacja, która nie tylko przywraca feldze pierwotny wygląd, ale i nie pozwala na jej zapuszczenie. Dzięki środkom takim, jak K2 Roton, felgi będą podkreślać wygląd naszego auta przez długie lata, zadbanego także dzięki jego pomocy przy dekontaminacji lakieru.

Ostatnio dodane artykuły

Jak czyścić łańcuch motocyklowy?

Mimo wielu lat łańcuch wciąż pozostaje popularnym sposobem na przeniesienie mocy i momentu napędowego silnika na oś napędową. Obecnie znamy…

1 tydzień temu

Płyn hamulcowy DOT 4 – co musisz o nim wiedzieć?

Gdy mowa o płynach stosowanych w układach samochodowych, najczęściej na myśl przychodzą nam oleje silnikowe czy przekładniowe. Znacznie rzadziej wspomina…

2 tygodnie temu

Klej do gwintów – silne łączenie elementów metalowych

W samochodach czy motocyklach co rusz mamy do czynienia z połączeniem elementów metalowych. Choć z zasady, na trwały montaż elementów…

3 tygodnie temu

Jak usunąć smołę z lakieru i felg?

Wysokie temperatury powietrza i promienie słońca powodują rozgrzanie nawierzchni dróg. Do tego dochodzi jeszcze szereg remontów, prowadzonych latem przez drogowców.…

1 miesiąc temu

Interior dressing, czyli jak pielęgnować plastiki wewnętrzne w samochodzie?

Tworzywa sztuczne – pełno ich we wnętrzu każdego auta. Jedne są uważane za tańsze zamienniki drewna czy chromu, inne znajdują…

1 miesiąc temu

Szampon samochodowy K2 Vena – bezpieczny dla wosku i powłoki ceramicznej

Jak pielęgnować samochód, który jest pokryty powłoką ceramiczną? Jak czyścić samochód, który był woskowany? Który kosmetyk skutecznie oczyści nadwozie, nie…

1 miesiąc temu