Mimo wielu lat łańcuch wciąż pozostaje popularnym sposobem na przeniesienie mocy i momentu napędowego silnika na oś napędową. Obecnie znamy go głównie z motocykli, choć równie częstym przykładem użycia łańcucha jest rower. Prostota i wytrzymałość łańcucha ma jednak także swoje wymagania, których pominięcie może szybko poskutkować zniszczeniem naszego sprzętu.

 

 

Czyszczenie i smarowanie łańcucha w motocyklu

Kiedy pytamy o typowe działania związane z utrzymaniem łańcucha w dobrym stanie, najczęściej usłyszymy odpowiedź: smarowanie. I to prawda, okresowo nanoszony smar pozwoli łańcuchowi pracować bez zbędnego tarcia i przez to szybkiego zużycia jego i współpracujących z nim elementów. Nie należy jednak zapominać, że nawet najlepszy smar nie da zadowalających efektów, jeśli co pewien czas łańcucha dokładnie nie wyczyścimy.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o smarowaniu łańcucha, przeczytaj artykuł: ,,Suchy smar do łańcucha motocyklowego”.

 

Łańcuch motocyklowy

Co daje czyszczenie łańcucha?

Każdy producent smaru zaoferuje nam zalety swojego produktu pod warunkiem, że smar nie będzie zmieszany z brudem i innego rodzaju niepożądanymi substancjami. Takie substancje wpływają na skład smaru i zmieniają jego właściwości, w wielu przypadkach praktycznie pozbawiając go pierwotnych cech. Oczywiście, sam brud wpłynie także na cechy samego łańcucha, zwiększając w nim tarcie i niszcząc jego powierzchnię.

 

  • K2 ZMYWACZ DO ŁAŃCUCHA 500 ML
    Środek do czyszczenia łańcucha motocyklowego

Znajdź sklep w okolicy

Skopiuj i wklej nazwę produktu do wyszukiwarki Google i znajdź w 3 sekundy sklep, który posiada go w swojej ofercie.

 

Konsekwencje tego mogą być katastrofalne. W najlepszym przypadku, nieczyszczony łańcuch będzie bezużyteczny po 10 – 20 tys. kilometrów. Już ten argument powinien skłonić nas do działania, gdyż łańcuch czyszczony nawet od czasu do czasu przeżyje 30 – 40 tysięcy kilometrów, a zadbany pozwoli na przejechanie około 50 tysięcy bez potrzeby wymiany. W najgorszym wypadku, zaniedbany łańcuch po prostu zerwie się podczas jazdy, co zmusi nas do naprawy całego układu przeniesienia napędu. A taki koszt liczony jest często nie w setkach, ale w tysiącach złotych.

 

Efekt przed i po zastosowaniu zmywacza do łańcucha K2

Czym czyścić łańcuch w motocyklu?

Na rynku możemy spotkać różne odpowiedzi na pytanie, jaki produkt do czyszczenia łańcucha jest najlepszy. Często proponowane są tu nafta świetlna, benzyna lub rozpuszczalnik. Ale nie są to najlepsze pomysły. Proces czyszczenia łańcucha przy użyciu nafty trwa bardzo długo i dodatkowo generuje duże ilości brudu, zaś benzyna i rozpuszczalnik nie nadają się do tego, ponieważ rozpuszczają O-ringi.

Z tych powodów, najlepiej jest zastosować środek przygotowany specjalnie do czyszczenia łańcucha. Produkt typu K2 Zmywacz do łańcucha będzie na tyle mocny, by usunąć z łańcucha najróżniejsze zabrudzenia z błota i brudu, a także stary smar czy olej. Nie będzie on także niebezpieczny dla nas i nie wpłynie negatywnie na powierzchnie łańcucha i obecnych przy nim uszczelniaczy, czyli O-Ringów, X-Ringów czy innych, co jest częstym niebezpieczeństwem w przypadku mocnych substancji żrących.

 

Zmywacz do łańcucha K2

Jak czyścić łańcuch w motocyklu?

Czyszczenie łańcucha w motocyklu warto jest, przeprowadzić co 3 – 4 typowe smarowania łańcucha. Taki okres wystarczy, by usunąć z niego brud i nieczystości, które znajdą się w nim w trakcie jazdy jednośladem. Działanie to zresztą także jest proste, szczególnie że środki są dziś dostępne najczęściej w formie sprayu. Po wstrząśnięciu, dość dużą ilość środka należy nanieść na brudny łańcuch oraz zębatki, a następnie odczekać około jedną, dwie minuty, by zmywacz wszedł w reakcję z brudem i smarem.

Jeśli łańcuch długo nie był czyszczony albo widać na nim sporą ilość brudu, po naniesieniu można użyć specjalnej szczoteczki do łańcucha, by wspomóc działanie środka. Po wszystkim środek z brudem należy usunąć ściereczką lub pod bieżącą wodą, a następnie dokładnie osuszyć.

 

Użycie zmywacza do łańcucha od K2

Jak dbać o łańcuch?

Czyszczenie łańcucha motocyklowego to pierwsza czynność, która jest związana z regularnym dbaniem o łańcuch. Kolejna, czyli smarowanie, powinna być wykonywana dużo częściej, nawet co kilkaset przejechanych kilometrów. Choć brzmi to groźnie, w praktyce jest to zadanie bardzo łatwe do zrealizowania, wymaga jedynie odrobiny dyscypliny. Naniesienie środka w formie sprayu typu K2 Suchy Smar do Łańcuchów na łańcuch trwa kilka minut, przy czym warto potem odczekać jeszcze pół godziny, by smar stężał i utworzył odpowiednią warstwę ochronną dla łańcucha.

Jeszcze jedną ważną kwestią jest odpowiedni naciąg łańcucha. Tu nie jest już potrzebny żaden środek, trzeba za to znać graniczne wartości dla naciągu danego łańcucha. Jeśli zostaną one przekroczone nawet mimo maksymalnego przesunięcia tylnego koła na wahaczu lub wykorzystania specjalnej rolki napinającej, łańcuch nadaje się już tylko do wymiany. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że siła naciągnięcia łańcucha także ma swoje granice, a jej przekroczenie grozi uszkodzeniem elementów tylnej osi, a nawet zerwaniem łańcucha.

 

Produkty do motocykla od K2

Warto zadbać o łańcuch

Dbanie o łańcuch to szereg prostych, niepochłaniających czasu czynności. Nie są to także działania kosztowne, szczególnie gdy popatrzymy na koszty ewentualnego zbagatelizowania czystości łańcucha. Warto więc poświęcić te kilka chwil i kilkanaście złotych, by co jakiś czas przywrócić łańcuchowi jego pierwotny stan. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się dziesiątkami tysięcy przejechanych kilometrów.