ADBLUE, powszechnie stosowane w nowoczesnych pojazdach z systemami SCR to płyn do redukcji emisji spalin. Jednak zimą wielu kierowców zastanawia się, czy ADBLUE może zamarznąć i jakie mogą być tego konsekwencje. Co zrobić, gdy temperatura spada poniżej zera? Krystalizacja ADBLUE może wpłynąć na wydajność systemu i koszty eksploatacji pojazdu. W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości, tłumacząc, dlaczego ADBLUE jest wrażliwy na niskie temperatury i jak skutecznie się przed tym chronić.
Układ SCR – za co odpowiada i gdzie się go stosuje?
Na czym polega krystalizacja ADBLUE?
Jak zapobiegać krystalizacji ADBLUE?
Czy warto stosować dodatki do ADBLUE?
Układ SCR – za co odpowiada i gdzie się go stosuje?
SCR (Selective Catalytic Reduction) to technologia stosowana w nowoczesnych samochodach z silnikami Diesla, która odgrywa ważną rolę w redukcji emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx). Te zanieczyszczenia są jednym z głównych powodów powstawania smogu i mają negatywny wpływ na zdrowie ludzi oraz środowisko. SCR działa w połączeniu z płynem ADBLUE. Układy SCR są powszechnie wykorzystywane w samochodach osobowych, ciężarowych oraz pojazdach dostawczych wyposażonych w silniki Diesla. Znajdują zastosowanie również w maszynach rolniczych, budowlanych oraz autobusach, gdzie redukcja emisji spalin jest równie istotna. Coraz częściej można je znaleźć także w nowoczesnych pojazdach hybrydowych typu plug-in z silnikami Diesla.
Znajdź sklep w okolicy
Czym jest ADBLUE?
ADBLUE to specjalny roztwór mocznika i demineralizowanej wody, który odgrywa ważną rolę w nowoczesnych pojazdach z silnikami diesla wyposażonymi w systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Jego głównym zadaniem jest redukcja emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) powstających podczas spalania paliwa.
W procesie SCR ADBLUE jest wtryskiwane do strumienia spalin, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury ulega rozpadowi na amoniak. Ten z kolei reaguje z tlenkami azotu, przekształcając je w bezpieczne dla środowiska azot i parę wodną. Dzięki temu pojazdy spełniają surowe normy emisji spalin, takie jak Euro 6.
ADBLUE nie jest dodatkiem do paliwa – ma oddzielny zbiornik w pojeździe. Aby działał prawidłowo, konieczne jest stosowanie płynu zgodnego z normą ISO 22241, co gwarantuje odpowiednią czystość i skład chemiczny.
1. ADBLUE jest wtryskiwany przed moduł dozujący do rury wydechowej w strumień spalin płynący w kierunku katalizatora SCR.
2. Wysoka temperatura powoduje rozkład mocznika, w wyniku czego powstaje amoniak (NH3)
3. W wyniku zachodzącej w katalizatorze SCR reakcji chemicznej z amoniakiem pochodzące ze spalania w silniku tlenki azotu przekształcane są w azot N2 (niegroźny gaz będący głównym składnikiem powietrza, którym oddychamy) oraz w wodę H2O.
Może Cię, również zainteresować:
Czy ADBLUE zamarza?
Tak, ADBLUE może zamarznąć, ale dzieje się to dopiero w temperaturze około -11°C. Jest to związane z jego składem chemicznym – ADBLUE to w 32,5% wodny roztwór mocznika, a reszta to demineralizowana woda, która, jak każda ciecz, jest podatna na niskie temperatury.
Gdy temperatura spada poniżej -11°C, ADBLUE zaczyna się krystalizować, co może powodować problemy w układzie SCR. Zamarznięty płyn nie może być wtryskiwany do spalin, co może prowadzić do ograniczenia mocy silnika lub włączenia trybu awaryjnego, ponieważ nowoczesne pojazdy są bardzo wrażliwe na prawidłowe działanie systemów emisji spalin.
Warto jednak zaznaczyć, że układy SCR w części pojazdów są wyposażone w systemy podgrzewania zbiornika i przewodów ADBLUE. Dzięki temu płyn szybko wraca do formy ciekłej, nawet w warunkach zimowych, co pozwala uniknąć poważniejszych problemów podczas eksploatacji. Dla pojazdów nie posiadających systemów podgrzewania polecamy nasz produkt K2 Blue – dodatek SCR – ochrona i optymalna praca układu SCR.
Na czym polega krystalizacja ADBLUE?
Krystalizacja ADBLUE to proces, w którym zawarty w płynie mocznik i woda tworzą kryształy w wyniku działania niskich temperatur. Gdy temperatura spada poniżej -11°C, ADBLUE zaczyna przechodzić z postaci ciekłej w stałą – w pierwszej kolejności woda zamarza, a mocznik wytrąca się w formie kryształów.
Krystalizacja może powodować powstawanie osadów w układzie SCR, takich jak w przewodach, wtryskiwaczu lub na czujnikach. W efekcie może dojść do zaburzenia działania całego systemu. Ponadto, kryształy mogą zatykać węże i dysze wtryskowe, co uniemożliwia prawidłowe dozowanie płynu do spalin.
Co ciekawe, krystalizacja ADBLUE może nastąpić również w temperaturach dodatnich, jeśli płyn wyschnie na powierzchni – np. w miejscu wycieku lub na krawędzi korka wlewu. Po odparowaniu wody mocznik pozostawia charakterystyczny biały osad, który jest trudny do usunięcia i wymaga stosowania odpowiednich środków czyszczących.
Aby zminimalizować skutki krystalizacji, warto zadbać o prawidłowe przechowywanie ADBLUE w temperaturach powyżej 0°C i regularne sprawdzanie szczelności układu SCR.
Znajdź sklep w okolicy
Jak zapobiegać krystalizacji ADBLUE?
Aby uniknąć problemów z krystalizacją ADBLUE, pamiętaj o:
1. Sprawnym systemie SCR – upewnij się, że układ podgrzewania działa prawidłowo.
2. Usuwaniu osadów – używaj środków do czyszczenia osadów z mocznika.
Dodatkowo, na rynku dostępne są specjalistyczne dodatki do ADBLUE takie jak K2 Blue które zapobiegają krystalizacji i poprawiają jego odporność na niskie temperatury. Stosowanie takich produktów zapewnia większą niezawodność systemu SCR, nawet w trudnych warunkach.
Czy warto stosować dodatki do ADBLUE?
Stosowanie dodatków do ADBLUE jest korzystne, zwłaszcza w warunkach zimowych. Dedykowane produkty przeciwdziałające krystalizacji pomagają utrzymać płyn w stanie ciekłym przy niskich temperaturach oraz minimalizują ryzyko powstawania osadów w układzie SCR.
Warto jednak pamiętać, że:
1. Jakość dodatków ma znaczenie – używaj wyłącznie sprawdzonych preparatów lub zgodnych z normą ISO 22241.
2. Nie stosuj nie sprawdzonych środków – niskiej jakości dodatki mogą wpłynąć negatywnie na działanie systemu SCR i prowadzić do uszkodzeń.
Odpowiednio dobrane dodatki do ADBLUE są dobrym rozwiązaniem, jeśli chcesz uniknąć problemów zimą i zadbać o niezawodne działanie systemu redukcji emisji spalin.
Często zadawane pytania (FAQ)
1. ADBLUE jak tankować?
Tankowanie ADBLUE jest równie proste, jak tankowanie oleju napędowego, ale należy pamiętać, że ADBLUE ma osobny wlew, który zazwyczaj znajduje się obok korka paliwa i zazwyczaj jest oznaczony na niebiesko. Dzięki temu unikniesz pomyłki i bez problemu uzupełnisz płyn
2. Czy można jeździć dieslem bez ADBLUE?
Jeśli w zbiorniku zabraknie ADBLUE, pojazd może wejść w tryb awaryjny lub w skrajnych przypadkach, silnik może nie odpalić. ADBLUE jest niezbędny do spełnienia norm emisji spalin, takich jak Euro 6. Jego brak powoduje, że samochód nie spełnia wymogów środowiskowych. Dlatego zawsze należy pilnować, aby poziom ADBLUE był odpowiedni.