Wymiana, przechowywanie i konserwacja opon

Sezon jesienno-zimowy skłania wielu właścicieli samochodów do zastanowienia się nad wymianą opon. Jeśli przy zakupie pojazdu podjąłeś decyzję o wyborze opon całorocznych, problem ten przestaje istnieć. Jednak w przypadku opon sezonowych konieczne jest zaplanowanie ich wymiany. 

 

Czy wymiana jest konieczna?

 

Jeśli zastanawiasz się, czy wymiana opon na zimowe jest niezbędna to przypomnij sobie, że zazwyczaj przedmioty uniwersalne są gorsze niż te wyspecjalizowane. Nie kupujesz przecież jednych butów do grania w piłkę i wyjścia do teatru, podobnie jak nie przyjmujesz jednego leku na wszystkie dolegliwości.

 

Produkując modele letnie i zimowe, producenci pomyśleli o ich dostosowaniu do panujących na drodze warunków. Podstawową różnicę stanowi tu mieszanka, z której wykonano ogumienie. Najważniejszą cechą opony zimowej jest to, że nie twardnieje w niskich temperaturach, zachowując elastyczność i dobrą przyczepność.

 

Jeśli wymieniasz koła, to warto zrobić to samodzielnie.

 

Wymiana opon na zimowe zazwyczaj wiąże się z wizytą w warsztacie i odstaniem w niemałej kolejce. Jeśli zdecydujesz się na nią w ostatniej chwili, stracisz wiele czasu na usługę, którą z powodzeniem możesz wykonać samodzielnie jeśli wymieniasz całe koła (opony wraz z felgami).

 

Nie jest to trudne zadanie, a zyskasz niezależność i nie będziesz się zastanawiać co pół roku, gdzie, kiedy i jak długo potrwa wymiana ogumienia. Przymierzając się do tego zadania, musisz też wiedzieć, że wymiana całych kół jest znacznie tańsza i mniej problematyczna niż wymiana samego ogumienia.

 

Dlatego warto pomyśleć o zainwestowaniu w komplet opon wraz z felgami, które samodzielnie zmienisz bez pomocy mechanika. Zaoszczędzisz czas oraz pieniądzę.  

 

Do samodzielnej wymiany kół będzie Ci potrzebny podnośnik oraz odpowiednie, płaskie i twarde podłoże. Przyda się też klucz do opon i klin. Samochód zostaw na biegu i zaciągnij hamulec ręczny. Pod jedną (niewymienianą) parę kół podłóż klin. Poluzuj nakrętki drugiej pary kół i unieś samochód na podnośniku kilka centymetrów nad podłoże.

 

Odkręć śruby do końca i zdejmij koło, a następnie załóż to z oponą zimową. Nakrętki dokręcaj co druga, w kolejności 1,3,5,2,4. I już! Tak samo postąpisz z drugą parą kół przenosząc klin i podnośnik. Na całe zadanie poświecisz nie mniej niż pół godziny. 

 

Jeszcze przechowywanie

 

Zdjęte koła musisz przechować do kolejnego sezonu w wybranym dla nich miejscu. Może to być Twój garaż, komórka, piwnica domu lub inne pomieszczenie - pod warunkiem, że jest suche ciemne i chłodne.

 

Przed ich składowaniem pomyśl o umyciu w celu usunięciu brudu oraz o zabezpieczeniu preparatem K2 Bold zawierającym polimery silikonowe, które pięknie nabłyszczą Twoje opony i ochronią je przed pękaniem. Użycie preparatu jest banalnie proste, a ta błyskawiczna, 5-minutowa czynność zagwarantuje Ci piękne, lśniące ogumienie w kolejnym sezonie. Preparat w atomizerze jest też niedrogi, bowiem zainwestujesz w niego zaledwie około 15 zł. 

Opony i całe koła trzymaj z dala od olejów, smarów i środków chemicznych. Nie układaj ich bezpośrednio na betonie. Najlepszym sposobem jest zawieszenie kół na łańcuchach, hakach wyżej, na ścianie. Jeśli nie masz takiej możliwości koła możesz też ułożyć płasko jedno na drugim podkładając pod nie grubą tekturę.

 

Przechowywanie samych opon jest trudniejsze, bowiem aby zapobiec ich odkształcaniu trzeba je raz w miesiącu odwracać lub przekładać. Stan opon jest bardzo ważny, ponieważ wpływa na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy. Dlatego zadbaj o nie odpowiednio, aby w jak najlepszym stanie posłużyły Ci jak najdłużej. 

 

 

przechowywanie-opon-infografika